*Din 1 ianuarie 2017, numai în format electronic
Apariţia legilor funciare, începând cu anul 1991, a scos de la „naftalină” registrele agricole. Moment din care au început să fie foite şi răsfoite de le-au „ieşit fulgii”. Adică le-au zburat foile… Uneori pentru că n-au mai rezistat hîrtia, alteori că asta chiar s-a vrut… Numai cine nu a văzut un registru agricol vechi, întocmit înainte de colectivizare, nu poate înţelege asta. La ora actuală, registrele agricole arată ca vai de ele, în cele mai multe cazuri. Sunt ditamai hârţoagele, ponosite, tocite, cu foile mai mult rupte. Ca să nu mai vorbim de înscrisuri… E drept, nu toate arată aşa!
Acum se vrea o schimbare la faţă a registrelor agricole, ca ele să arate mai ca lumea. Ba mai mult, registrelor agricole li s-au „autentificat” statul de act oficial. Până acum datele înscrise în registrele agricole aveau doar caracter declarativ.
Deocamdată, registrele agricole se pot ţine şi pe suport de hîrtie, dar şi pe suport electronic. Din data de 1 ianuarie 2017, registrele agricole vor fi ţinute numai pe suport electronic. Iată care sunt paşii de urmat în tot acest timp, pentru a se trece de la „situl” clasic, la cel modern. Totodată, prezentăm şi noile modificări legislative privind modul de organizare şi ţinerii la zi a evidenţelor din registrele agricole.
*Registrul agricol, document official
În scopul asigurării unei evidenţe unitare cu privire la categoriile de folosinţă a terenurilor, a mijloacelor de producţie agricolă şi a efectivelor de animale care contribuie la dezvoltarea agriculturii şi buna utilizare a resurselor locale, autorităţile administraţiei publice locale organizează întocmirea şi ţinerea la zi a registrului agricol, în format electronic sau pe suport hârtie. Consiliul local aprobă modul de organizare a registrului agricol, pe suport hârtie sau în format electronic, potrivit capacităţii administrative de care dispune. Fiecare proprietate situată în intravilanul localităţilor se identifică, potrivit nomenclaturii stradale, prin adresa acesteia, individualizată prin denumirea străzii şi a numărului administrativ. Terenurile, cu sau fără construcţii, situate în intravilanul localităţilor sau în extravilan, care sunt înscrise în Cartea funciară, se înscriu în registrul agricol identificându-se prin numărul cadastral sau topografic şi numărul de Carte funciară.
Registrul agricol pe suport hârtie, având caracterul unui document oficial care constituie o sursă importantă de informaţii, va fi numerotat, parafat, sigilat, paginile sunt legate corespunzator, evitându-se desprinderea filelor datorită utilizarii îndelungate a registrului agricol, şi va fi înregistrat în registrul de intrare-iesire de la nivelul autoritatii executive a administratiei publice locale respective. Informațiile conținute în baza de date a registrului agricol gestionat în format electronic sunt informații oficiale și ca urmare sunt supuse reglementărilor legislative privind securitatea, integritatea și funcționalitatea sistemelor informatice. Documentele eliberate, pe suport de hârtie, în baza informațiilor existente în baza de date electronică privind registrul agricol se supun acelorași prevederi legale ca în cazul în care registrul agricol este gestionat numai pe suport de hârtie. Registrul agricol gestionat în format electronic, conform formularelor acestuia, aprobate prin hotărâre a Guvernului se ține în baza unui sistem de programe informatice contractat de fiecare unitate administrativ-teritorială.
*Din 2017, registrul agricol numai în format electronic
Este obligatoriu ca, de la 1 ianuarie 2017, registrul agricol să se ţină la zi numai în format electronic. Moment din care, prin grija Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, se asigură autorităţilor administraţiei publice locale, gratuit, sistemul de programe informatice pentru registrul agricol. Fondurile pentru achiziționarea sistemului de programe și pentru actualizarea acestuia se asigură din bugetul de stat.
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Finanţelor Publice, Institutul Naţional de Statistică, Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară asigură, prin acţiuni comune, elaborarea actelor normative pentru îndrumarea şi controlul lucrărilor privind întocmirea şi ţinerea la zi a registrului agricol. De asemenea, pot participa, la solicitarea instituţiei prefectului, la acţiuni comune de îndrumare privind întocmirea şi ţinerea la zi a registrului agricol, persoane desemnate de către conducerea acestor instituţii publice.
*Cadastrul general, bază de date pentru registrul agricol în format electronic
Trecerea de la evideniţa din registrul agricol de pe suport de hîrtie în format electronic ţine foarte mult şi de realizarea cadastrului general la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale. „În această situaţie de la sine rezultă un registru agricol în format electronic, cu evidenţă clară pentru fiecare proprietate, pe categorii de folosinţă, este de părere Simion Stâncel, drectorul Oficiului de Cadastru şi Publicitate Imobiliară Neamţ. Cînd se face această lucrare care, mai nou, se cheamă cadastru sistemtic, o să avem date certe, clare şi evidenţe pentru fiecare parceluţă de teren.”
Asta presupune ca până la 1 ianuarie 2017 să fie gata toate lucrările de cadaastru general, cadastru sistematic cum i se spune acum. Abia după asta se poate trece la ţinerea evidenţelor din registrul agricol numai pe format electronic. Dacă va fi aşa rămne de văzut. Simion Stâncel zice că aşa ar fi foarte bine. ” Dacă este făcut cadastru general, tecerea evidenţelor în registru agricol digital va fi foarte simplă. Cadastrul general se face prin Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară. Noi, OCPI, dăm toate avizele, noi facem şi recepţia lucrărilor, facem şi încrierea în Cartea funciară pentr toţi proprietarii din respectiva unitate adminsitrativ-teritorială. Prin urmare vom fi beneficiari acelei baze de date. Toate informaţiile cadastrale vor fi puse la dispoziţia autorităţilor locae, în mod gratuit.”
Am vrut să ştim dacă registrele agricole şi Cartea funciară sunt două evidenţe paralele. Simion Stâncel zice că nu: „Nu sunt evidenţe paralele, pentru că în Cartea funciară sunt sporatic înregsitrate anumite proprietăţi. Registrele agricole trebuie să conţină toată proprietăţile de la nivelul unei localităţi. Ei au o colaborare şi cu serviciile de taxe şi impozite locale.”
*Medicul veterinar, cu ochii pe registrul agricol
La completarea registrului agricol cu datele privind efectivele de animale participă un medic veterinar împuternicit de circumscripția sanitar-veterinară sau un zootehnist de la centrele agricole comunale şi un medic veterinar de liberă practică împuternicit să efectueze unele activităţi sanitar-veterinare publice în unitatea administrativ-teritorială respectivă. Medicii veterinari de liberă practică împuterniciţi să efectueze unele activităţi sanitar-veterinare publice au obligaţia punerii la dispoziţia primarilor a informaţiilor privind efectivele de animale deţinute de persoanele fizice sau juridice, în vederea corelării cu datele înscrise în registrele agricole.
*Protocol de reciprocitate
Furnizarea de date din registrul de publicitate imobiliară şi din registrul agricol, în regim de reciprocitate şi cu titlu gratuit, în vederea armonizării acestora, se realizează în baza unui protocol de colaborare încheiat între unitatea administrativ-teritorială şi oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară, prin reprezentanţii legali ai instituţiilor publice respective. Modelul-cadru al protocolului se aprobă prin ordin comun al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice şi al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară.
Tina CONDREA