Participarea politică a cetăţenilor este, evident, un ingredient important al democraţiei. Problema e că definirea cetăţenilor în termeni „administrativi” tinde să obnubileze importanţa calităţii politice a acestora. Din nou, mass-media joacă, şi aici, un rol deosebit. Făcând abstracţie de cartelizarea presei româneşti şi de discursul maniheist, profund non-jurnalistic, ce a câştigat teren în spaţiul nostru public, nu putem trece peste faptul că un cetăţean presupus „informat” nu este, automat, şi un cetăţean „competent” sub aspect politic. Totuşi, instrumentul referendar se adresează acestor cetăţeni, care au, cu toţii, acces la informaţie, dar ale căror competenţe politice sunt discutabile. Nici nu încape îndoială: chiar şi în această situaţie, alegerile cetăţenilor trebuie respectate. Pe de altă parte, trimiţând din nou spre fragila democraţie românească, aş lua în seamă un avertisment al lui Giovanni Sartori: „Când îşi exercită influenţa, poporul este la rândul său influenţat. Înainte de a vrea ceva, adeseori îi este indusă o dorinţă. Când ni se spune că oamenii înşişi guvernează, trebuie să ne asigurăm că nu este vorba de o democraţie de faţadă, de o simplă falsificare a democraţiei” (Teoria democraţiei reinterpretată, p. 128).
Dacă avem în vedere cel puţin ultimele patru referendumuri desfăşurate în România, vom putea constata avansul „democraţiei aclamative”, aceea în care politicienii, indiferent de culoare, au invocat „poporul” şi au utilizat, pentru ei înşişi, eticheta de „reprezentanţi ai suveranităţii populare”. Instrumentele democratice, precum referendumul, îşi au importanţa lor în arhitectura constituţională a unui sistem politic. Uitilizarea lor excesivă poate totuşi să dăuneze calităţii democraţiei, la fel cum invocarea maximalistă a rolului poporului poate să erodeze funcţionalitatea acesteia. E încă un motiv pentru a considera că problema referendumului este una ce trebuie reglată cu maximă fineţe în ansamblul nostru constituţional.
Prof.univ.dr. Daniel Șandru