Rareşiştii, ucenici la Ziarul Ceahlăul

rares1

În cadrul săptămânii educative „Şcoala altfel”, 10 elevi ai clasei a IX-a F a Colegiului Naţional „Petru Rareş”, însoţiţi de diriginta Luminiţa Georgeta Vîrlan, au fost azi oaspeţii redacţiei “Ziarul Ceahlăul”. Aici au aflat cum se desfăşoară munca într-o redacţie, au descoperit regulile care stau la baza redactării ştirilor sau tehnici şi strategii de paginare a ziarului.

Scopul vizitei a fost cunoaşterea de către elevi a modului în care se plămădeşte şi apare un ziar. Cei 10 elevi au fost întâmpinaţi de un jurnalist, care le-a prezentat “laboratorul” redacţiei: locurile în care se scriu ştirile şi articolele, secretariatul din redacţie precum şi sectorul de tehnoredactare. Prezentarea redacţiei a fost însoţită de explicaţii lămuritoare, de la preluarea declaraţiilor până la redactarea ştirilor. Chiar în timpul discuţiilor, un reporter al redacţiei a primit un telefon prin care a fost anunţat de producerea unui accident grav. Cu ocazia asta, elevii au văzut pe “viu” că reporterii sunt anunţaţi şi imediat se deplasează la faţa locului, unde s-a produs accidentul.

La finalul vizitei, mai mulţi elevi ne-au spus că şi-ar dori să devină jurnalişti şi că le-ar plăcea să trimită şi ei materiale pe care să le publicăm în ziarul nostru. Mare le-a fost mi­rarea când au aflat că totul începe la ședința de dimineaţă, unde se discută subiectele pentru ziua respectivă, apoi reporterii merg să realizeze materialul jurnalistic, îl prezintă șefilor de departamente…

Și mai mult s-au mirat când au aflat că tipărirea ziarului are loc în altă parte, nu la redacție. Din această vizită, au aflat care este ros­tul contabilității unui ziar, a șoferului care are grijă ca să aducă ziarul de la tipografie sau a operatorului web, care plasează ar­ticolele pe pagina de internet.

După încheierea prezentării, a urmat “turul” întrebărilor, tinerii elevi manifestând o curiozitate aparte şi o cunoaştere corectă a realităţilor în care trăim. S-a întrebat despre modul în care se scrie un articol, fie el ştire sau reportaj, despre modalităţile de aflare rapidă a ştirilor sau despre avantajele şi dezavantajele acestei meserii de jurnalist de presă scrisă. Una dintre întrebări a fost adresată chiar de diriginta Vîrlan şi anume cum ţinem ritmul, noi ca şi presă scrisă cu schimbările tehnice sau de mentalitate. Asta, ca urmare a faptului ca imaginile (tv, poze) au un impact mai mare decât rândurile scrise în ziar. Elevilor vizitatori li s-a vorbit pe larg despre impactul unui articol asupra societăţii în general şi asupra individului în special. S-a mai discutat despre posibilităţile jurnaliştilor şi despre limitările la care trebuie să se supună şi anume despre răspunderea care decurge din adevărurile sau neadevărurile scrise intr-un articol pulicat în ziar.

Toţi au primit câte un ziar pe care, curioşi, au începu să-l răsfoiască chiar în timpul discuţiilor.

Vizita s-a încheiat într-o atmosferă de voie bună, elevii, împreuna cu diriginta, promiţând că vor reveni.

Andreea FLOREA