Copiii cu autism şi părinţii acestora au obţinut o victorie în faţa unui mare producător de medicamente care a fost amendat de Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării. Compania Secom a fost sancţionată de 8.000 de lei pentru campania publicitară „Urăşte!”, întrucât „încalcă dreptul la demnitate a persoanelor cu dizabilităţi sau a celor cu afecţiuni psihice” după cum au concluzionat membrii CNCD.
Fundaţia „Univers Plus” din Piatra Neamţ, prin Federaţia pentru Drepturi şi Resurse pentru Persoanele cu Tulburări în Spectrul Autist (FEDRA) a depus, în luna octombrie, o petiţie prin care a sesizat CNCD asupra campaniei „Urăşte!” a Secom de promovare a unui supliment alimentar în farmacii, în spaţiile publice, dar şi pe site-ul specific. „Este corectă decizia Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării, de a amenda compania producătoare pentru acea campanie publicitară de o răutate şi de o cruzime rar întâlnite faţă de nişte persoane cu dizabilităţi”, a declarat Cristian Ungurianu, preşedintele Univers Plus. ”Nici nu mai are importanţă dacă această companie contestă amenda, important este faptul că prin decizia CNCD se creează un precedent şi se dovedeşte că nu am exagerat deloc atunci când am luat atitudine. Sperăm ca astfel de decizii să ducă la dispariţia acestui gen de campanii şi să determine un grad mai mare de respect faţă de aceste persoane, din partea întregii societăţi”.
Demersul FEDRA a fost susţinut şi de Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi, care a depus o plângere la parchet împotriva campaniei Secom. „Este şocant faptul că din raţiuni de marketing o companie privată îşi permite să instige la ură şi discriminare împotriva uneia dintre cele mai vulnerabile categorii sociale existente la nivelul societăţii româneşti”, spunea Mădălina Turza, preşedintele CEDCD.
Prin protestul iniţiat, FEDRA a cerut interzicerea difuzării spotului şi a oricărei expuneri în farmacii a vreunui material publicitar din campania producătorului, precum şi sancţionarea acestuia. După depunerea petiţiei şi a plângerii penale, Secom şi-a schimbat campania în „Iubeşte-i”.