Proiectul ROSE la final…

Colegiul Tehnic „Gheorghe Cartianu”

Proiectul ROSE a fost  implementat la Colegiul Tehnic „Gheorghe Cartianu” prin  subproiectul „REUȘIM ÎMPREUNĂ!” pe o perioadă de patru ani (octombrie 2018-septembrie 2022) cu un grant mare în  valoare de 688.217 lei. Grupul țintă format din 150 de elevi pe an, în total 600 de elevi, a beneficiat de pregătire la disciplinele limba română, matematică, fizică, chimie, biologie, precum și de o mare diversitate de activități extracurriculare. Activitățile s-au desfășurat pe grupe  pentru fiecare an de studiu, cu profesorii de specialitate din școală și psihologi școlari. Astfel, elevii au beneficiat de pregătire pentru examenul de bacalaureat, dar și pentru promovarea anului de studiu.

Feedbackul  subiectiv este, alături de indicatorii de performanță, un element semnificativ în ceea ce privește calitatea oricărui proiect. Centralizarea rezultatelor obținute și raportarea acestora la obiectivele și standardele proiectate pun în evidență eficiența întregului demers din punct de vedere obiectiv măsurabil.

O componentă importantă a proiectului este, fără îndoială, implicarea subiectiv–umană a beneficiarilor direcți și indirecți, precum și implicarea profesorilor care au implementat în cei patru ani  proiectul. În acest sens completăm evaluarea întregului demers ROSE, cu opiniile profesorilor, elevilor, părinților care au fructificat oportunitatea oferită de Colegiul Tehnic „Gheorghe Cartianu” (prof. Popa Cristina).

Echipa de proiect a organizat desfășurarea tuturor activităților din cadrul proiectului, a monitorizat permanent îndeplinirea indicatorilor, a întocmit trimestrial rapoartele de progres, a urmărit planul de achiziții pentru fiecare tip de activitate. Munca a fost intensă și imensă, responsabilitatea fiind mare, pentru toate solicitările proiectului. La finalizarea proiectului putem spune că am îndeplinit toți indicatorii propuși, elevii s-au bucurat de activități frumoase, creative, cu impact asupra învățării. Profesorii au realizat și altfel de lecții, centrate pe elev, cu mai mare aplicabilitate, testele și fișele de lucru au fost realizate pe baza structurii subiectelor de la examenul de bacalaureat. Școala a beneficiat de dotare cu echipamente IT, pe care le putem folosi pentru elevi și profesori. Cred că „am reușit împreună” să obținem în cei patru ani rezultate mai bune la promovabilitatea claselor de elevi și la examenul de bacalaureat (coordonator de proiect, prof. Paleu Mariana).

A fost un proiect ce a necesitat multă muncă și foarte mare atenție în ceea ce privește respectarea procedurilor de achiziție, în întocmirea și actualizarea planului de achiziție conform bugetului aprobat. A fost altceva față de proiectele în care am fost implicată dar, pot spune că am căpătat experiența necesară pentru a face față provocărilor viitoare în ceea ce privește realizarea achizițiilor (responsabil pentru realizarea achizițiilor, prof. Văideanu Claudia).

În calitate de profesor de limba și literatura română am participat cu plăcere la activitățile „Învățăm să învățăm” , ,,O școală pentru noi toți”, „Știu și aplic”, ,, Metaphora” din cadrul proiectului ROSE. Toate activitățile s-au desfășurat într-un cadru prietenos, adaptate nivelului fiecărei grupe de elevi. Am constatat o creștere a participării la examenul de bacalaureat, dar, cel mai important aspect  a fost prezentarea la acest examen a elevilor care nu credeau că au șanse de reușită. În urma implicării în acest program rata de promovare a ,,examenului maturității” a crescut. De asemenea, acest proiect a contribuit la reducerea abandonului școlar prin stimularea elevilor de a se implica activ în procesul instructiv-educativ, a facilitat exprimarea într-o manieră pozitivă a intereselor și trăirilor personale, creșterea stimei de sine(prof. Airinei Oana-Mihaela).

Timp de patru ani am realizat, cu grupe de elevi din clasele a IX-a, activitatea „Succesul profesional” din cadrul Proiectului ROSE. În ultimul an de desfășurare a proiectului am susținut și activitatea „Cunoaște-te pe tine însuți”. A fost o experiență plăcută pentru mine, i-am descoperit pe elevi în altă ipostază decât aceea din cadrul orelor de curs. Am stabilit de la începutul activității că elevii pot să își exprime ideile și opiniile personale, că nu există răspunsuri corecte sau greșite. Am încurajat elevii să se implice în dezbateri. Barierele de comunicare au fost evitate astfel încât deschiderea și sinceritatea au fost impresionante. Prin materialele prezentate și prin discuțiile purtate cu elevii, aceștia au  conștientizat că succesul se poate obține printr-o implicare susținută în activitățile educative școlare și extrașcolare, prin stabilirea unor obiective clare și parcurgerea cu pași mici a traseului dorit. Elevii au înțeles că răbdarea, disciplina, responsabilitatea, perseverența, încrederea în sine, gândirea pozitivă, concentrarea sunt elemente care asigură succesul. De asemenea au avut posibilitatea să recunoască propriul stil de învățare și modalitățile prin care își pot îmbunătăți performanțele (Prof. Roxana Gorduza- Burduja)

Adevărul e că nu știi niciodată ce îți rezervă viitorul. Parcurgând un drum descoperi pur și simplu oportunități despre care nu știi că ar putea avea un efect important. Astfel a fost înscrierea mea în grupa cu elevi care să participe la Proiectul ROSE. La început nu înțelegeam organizarea și beneficiul. A fost, în primul rând, curiozitatea. Treptat activitățile din modulul ”Știu și aplic”, m-au ajutat să înțeleg și să aprofundez noțiunile de la oră. Am înțeles practic ceea ce, la început, era multă teorie (C.T.- elevă  în clasa a XII-a B).

În perioade de online, am fost încurajați să participăm pe platforma Google la activități suplimentare, diferite de cele legate de orar. Inițial mi s-a părut că sunt încărcată prea mult și că va fi greu. Treptat am descoperit că activitățile propuse se deosebeau de lecțiile propriu-zise. Fișele de lucru interactive și subiectele alese, erau diferite de cele ale orei obișnuite. Astfel am înțeles mai bine și am completat unele informații (M. L. elevă în clasa X B).

Datorită Proiectului ROSE am reușit să iau cea mai bună decizie pentru mine. Odată cu înscrierea mea în acest proiect, am prins mai mult încredere, siguranță și am avut ocazia să cunosc profesori cu metode de predare diferite, dar eficiente.  Asta m-a ajutat să înțeleg materia și să o aprofundez. Proiectul ROSE mi-a oferit șansa de a experimenta, pentru două veri la rând, viața de student. În vara anului 2020 am participat timp de două săptămâni la ,,Școala de Vară pentru Științe: program punte pentru tranziția de la liceu  la universitate – Vara Științelor’’ organizată de Facultatea de Chimie din cadrul Universității Alexandru Ioan Cuza, Iași, iar în vara anului 2021 am participat, tot pentru două săptămâni la Școala de vară – Alege să fii Farmacist! organizată de către Facultatea de Farmacie din cadrul Universității de Medicină și Farmacie ,,Grigore T. Popa”, Iași. Am avut ocazia să cunosc decanii facultăților, profesori dedicați și studenți dornici de a ne ajuta. Ne-au prezentat atât universitățile, cât și orașul. Mă simt  norocoasă și sunt recunoscătoare celor care au conturat atât de frumos tot ce a însemnat Proiectul ROSE (A. A. M.- elevă în clasa a XII-a B).

Am absolvit liceul și am  luat examenul de bacalaureat, din prima. Cu media 8,75! Mi-am dorit mult să reușesc, dar nu aveam prea multă încredere că se poate. Cei doi ani de online, păreau să compromită orice vis. Și totuși nu a fost așa. Nu mi-am permis să fac pregătire suplimentară în particular. Când doamna dirigintă ne-a vorbit despre Proiectul ROSE, m-am înscris cu o oarecare neîncredere. Și totuși acele ore suplimentare, din modulele pe disciplinele de la bacalaureat, au făcut diferența. Fișele de lucru, explicațiile și exercițiile,  faptul că lucram și cu alți colegi decât cei din clasa mea, au fost un câștig. Sunt bucuroasă că m-am înscris în proiect în ciuda tendinței de a ceda neîncrederii. Media de la bacalaureat este importantă pentru unele facilități din centrul universitar în care m-am înscris (A.I.- absolventă clasa XII D, promoția 2022).

Am fost o elevă nou transferată în urmă cu un an și, venind de la o clasa de învățământ profesional, nivelul meu de pregătire era mai jos față de cel la care se aflau colegii mei. Proiectul ROSE a fost exact ce îmi trebuia pentru a mă acomoda și pentru a recupera diferențele. În același timp este util în pregătirea pentru bacalaureat și să ajung la nivelul clasei. Pot spune că datorită proiectului ROSE am putut să mă integrez mai repede în una dintre cele mai bune clase din acest liceu ( G. S. M.- elevă în clasa a XII-a B).

În memoria mea va rămâne cu siguranță faptul că am fost generația de liceeni cu doi ani de online. Eram timid și interiorizat iar restricțiile din perioada pandemică ar fi putut să-mi accentueze tendința de izolare. O șansă ca situația să nu fie aceasta a fost și faptul că m-am înscris în toți anii în Proiectul ROSE și am participat la activitățile din modulele „Învățăm să învățăm” și ”Cunoaște-te pe tine însuți”. Recunosc faptul că la început am fost puțin sceptic. Era interesant să aflu că urma să lucrăm în grupe cu elevi din alte clase și cu alți profesori. Complicat, dar provocator. Așa am văzut cum se pot face diferit unele lecții și cam cum se descurcă și alți colegi decât cei din clasă. Cel mai mult mi-au plăcut activitățile din al doilea modul menționat căci m-au deblocat. Așa am început să am încredere mai multă în mine, să am curajul de a mă afirma la ore. De învățat, învățam acasă, dar nu îndrăzneam să arăt ce știu. Grație activităților din Proiectul ROSE, am ajuns un elev premiant în clasa mea. Acum mă pregătesc cu încredere pentru a intra la Politehnică, inginerie alimentară și știu ce vreau: să –mi dezvolt o afacere în domeniu și să fiu un om împlinit (I. B. I – elev în clasa a XII-a B).

După primul examen adevărat din viața mea, Evaluarea Națională, am intrat la Colegiul Tehnic ”Gheorghe Cartianu”, care a fost a doua mea opțiune. Totul era diferit de  școala gimnazială. Printre toate lucrurile noi, încă de la început, doamna dirigintă ne-a vorbit despre Proiectul ROSE. M-am înscris deoarece sunt dornică să fac o impresie bună și să experimentez ceva ce nu am mai făcut până acum. Activitățile din modulele făcute în laborator au fost cu adevărat interesante. Materialele și filmele documentare prezentate au făcut să înțeleg mai bine și lecțiile de la module de specialitate. În acest proiect lecțiile sunt mai atractive. Chiar dacă îmi era un pic dificil din cauza navetei, masa caldă pe care o primeam, mă  salva și mă ajută să rezist, deși ajungeam acasă foarte târziu după- amiază. (M. G. A.- elevă în clasa X B).

Aceste  câteva ecouri păstrate în memoria subiectivă a unor elevi, întregesc feedback-ul acestui proiect de mare anvergură, care a înglobat un efort susținut de implementare. De reținut este și faptul că părinți ai unor absolvenți de la „Cartianu”, afirmă că au remarcat schimbarea în bine datorată implicării copiilor lor în acest proiect. Astfel O. N., mama elevei O. L.A care a absolvit liceul în promoția 2020, a susținut în diverse împrejurări faptul că implicarea fiicei în activitățile din proiectul ROSE, a fost benefică. Pe de o parte a exersat materia pentru bacalaureat, iar pe de altă parte, a petrecut în mod folositor un timp. De asemenea R. E., al cărei fiu R. R, din aceeași promoție, afirmă în întâlniri ocazionale cu cei din școală că a remarcat la fiul ei câteva schimbări în bine, până la finalizarea liceului. Acest părinte consideră că fiul a început să fie mai atent atunci când își propunea  să învețe și a devenit interesat de  activități constructive, în ciuda tendinței de a evada în lumea virtuală și de a se limita doar la socializarea de pe rețele. Un alt părinte, tată al elevului V.A din promoția 2020 consideră că existența catalogului electronic implementat pentru elevii din cadrul proiectului ROSE l-a ajutat foarte mult în menținerea legăturii cu școala mai ales în perioada pandemiei.

Eficiența Proiectului ROSE, se observă, așadar, prin cumul de perspective. Cele câteva de mai sus, necuantificabile în unități de măsură riguroase, potențează valoarea unui demers complex, dificil și provocator care și-a atins scopul.