Proiectul privind învățământul secundar – ROSE – Reușim împreună!” la Colegiul Tehnic „Gheorghe Cartianu” Piatra-Neamţ

În luna octombrie 2018, Ministerul Educației Naționale, prin Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă (MEN-UMPFE) și Colegiul Tehnic ,,Gheorghe Cartianu” din Piatra-Neamț au încheiat Acordul de Grant AG500/SGL/RII/2018 în scopul realizării subproiectului intitulat „Reușim împreună!”, derulat pe o perioadă de patru ani. Categoria de grant pentru liceu este mare, valoarea totală fiind de 688217 lei, fond nerambursabil. Perioada de implementare a proiectului în cadrul colegiului este octombrie 2018 – septembrie 2022.

 Proiectul privind învățământul secundar (ROSE), își propune să contribuie la reducerea abandonului și la  creșterea ratei de promovare a Examenului de Bacalaureat.

În cadrul Colegiul Tehnic ,,Gheorghe Cartianu”, proiectul este în al 4-lea de implementare. Din echipa de implementare fac parte: prof. Paleu Mariana, prof. Văideanu Claudia, prof Istrate Monica, economist Caldare Irina.

Obiectivul general  al proiectului este creșterea numărului de absolvenţi ai studiilor liceale prin reducerea ratei de abandon la trecerea de la ciclul inferior la cel superior al liceului cu scopul creşterii procentului de promovare a Examenului de Bacalaureat.

Au fost stabilite următoarele obiective specifice ale proiectului pe toată perioada de implementare :

O1. Consolidarea competenţelor şi a cunoştinţelor la disciplinele de bacalaureat a 600 de elevi implicaţi pe toată durata implementării proiectului;

O2. Creşterea nivelului de cunoştinţe la materiile din toate ariile curriculare cu scopul creşterii ratei de promovabilitate pe an şcolar pentru cei 600 de elevi implicaţi pe toată durata implementării proiectului;

O3. Reducerea absenteismului şi a abandonului şcolar pentru cei 600 de elevi implicaţi pe toată durata implementării proiectului;

O4. Creşterea gradului de motivare a elevilor de a participa la activităţile remediale şi extraşcolare pentru cei 600 de elevi implicaţi pe toată durata implementării proiectului;

 O5. Îmbunătăţirea colaborării şi intensificarea relaţiilor şcoală-comunitate pentru cei 600 de elevi implicaţi pe toată durata implementării proiectului;

O6. Modernizarea bazei materiale prin achiziţia de tehnologie digitală şi mobilier modular pentru o sală de clasă.

Activitățile desfășurate în cei patru ani în care s-a derulat proiectul sunt:

  1. Activități pedagogice și de sprijin

1.1 „Învățăm să învățăm” –      S-au  efectuat ore  remediale la disciplinele la care elevii susțin examenul de bacalaureat: limba și literatură română, matematică, chimie, fizică, biologie. În anul 4 al proiectului s-a mărit numărul de ore efectuate în cadrul acestei activități cu scopul creșterii procentului de promovabilitate la examenul de bacalaureat.

Toți elevii implicați în proiect au beneficiat gratuit de catalogul electronic achiziționat în urma derulării unui proces de achiziție, la care au participat firme de renume la nivel național. De asemenea, de două ori pe lună, elevilor din grupul țintă li s-a asigurat servirea mesei la cantina școlii.

1.2 „Înţelegem experimentând”– S-au realizat de experimente şi simulări virtuale ale fenomenelor fizice şi chimice în concordanţă cu programa de bacalaureat la aceste diciplinele fizică și chimie, ţinând cont că majoritatea elevilor nu reuşesc să asimileze cunoştinţele necesare doar prin metodele tradiţionale.

 I.3. „Succesul profesional” – Activităţile au constat în consilierea elevilor în vederea absolvirii studiilor şi promovării examenului de bacalaureat. Scopul acestor activităţi este motivarea elevilor prin prezentarea importanţei terminării studiilor şi promovarea examenului de bacalaureat în obţinerea succesului profesional.

I.4. „O şcoală pentru noi toţi”- Activitățile s-au realizat cu elevii aflaţi în situaţii cu risc crescut de abandon şcolar şi au ca avut ca scop realizarea unui context favorabil pentru reducerea absenteismului prin îmbunătăţiri calitative şi cantitative în plan comportamental precum şi susţinerea, dezvoltarea unui cadru armonios şi a unor relaţii de colaborare familie-şcoală.

I.5„Cunoaşte-te pe tine însuţi!”- Activitățile și-au propus dezvoltarea coeficientului de inteligenţă emoţională al elevilor. În cadrul acestei activități, în fiecare din cei 4 ani ai proiectului, în urma unei proceduri de achiziție, s-au încheiat în fiecare an, două contracte cu psihologi școlari ce au desfășurat activități specifice cu elevii implicați în proiect.

II. Activități extracurriculare

II.1 „Ştiu şi aplic!”- Activităţile și-au propus crearea unei viziuni interdisciplinare centrate pe competenţele cheie din programele şcolare de bacalaureat.

II.2 „Clubul  Metaphora”- Activităţile din cadrul acestui club au avut ca scop dezvoltarea abilităţilor elevilor de a realiza eseuri, reportaje, interviuri, anchete, proze scurte care sunt exerciţii pregătitoare pentru examenul de bacalaureat. Activitățile au condus la dezvoltarea abilităților de comunicare, a interesului pentru lectură şi a pasiunilor literar-artistice, a spiritului creativ, valorificându-se totodată şi conținuturile din programa pentru examenul de Bacalaureat la Limba și literatura română.

II.3 „Călătorie în viitorul meu” – În cadrul acestei activități s-au realizat vizite la agenții economici din zonă, excursii de câte două zile în centre universitare din țară. În acest moment, se derulează procesul de achiziții pentru realizarea unei excursii pentru 40 elevi la Suceava ce presupune vizite la facultăți, transport cu autocarul, cazare la hotel, servirea mesei.

II.4  „O familie altfel – școala noastră”- S-au realizat activități de promovare a imaginii școlii, a proiectul în comunitate prin organizarea de evenimente precum Caravana Cartianu, Zilele porților deschise.

III. Activităţi de renovare şi dotare – S-au derulat procese de achiziții pentru dotarea unei săli de clasă cu mobilier modular, echipamente IT. S-a dotat o clasă cu mobilier modular pentru 30 de elevi și laptop-uri, videoproiector, ecran de proiecție. Această sală de clasă se poate transforma din sală de curs, în sală de dezbateri sau laborator datorită mobilierului ergonomic, permițând astfel crearea unui mediu propice învățării. Prin realizarea activităților într-un spațiu modern, favorabil studiului, crește  interesul și motivația elevilor de a participa la activitățile școlare și extrașcolare.

Colegiul Tehnic „Gheorghe Cartianu” se poate mândri și cu faptul că a achiziționat prin proiectul ROSE, un multifuncțional cu comandă vocală, unic în  România.  Dispozitivul , pe lângă funcțiile obișnuite ale unui multifuncțional, permite și  traducerea automată a unui document din orice format (letric, electronic) în peste 40 limbi păstrând formatările inițiale. Documentele pot fi trimise automat pe orice email sau într-o locație a unui calculator din rețea, prin comandă vocală.

Rezultatele obținute ca urmare a implementării activităților proiectului sunt următoarele:

– Scăderea ratei de abandon a elevilor din anii terminali;

– Scăderea ratei de abandon la nivelul liceului;

– Creșterea ratei de participare la examenul de bacalaureat;

– Creşterea ratei de promovare a examenului de bacalaureat;

– Creșterea gradului de implicare a elevilor în activități școlare și extrașcolare;

– Scăderea numărului de absențe nemotivate ale elevilor din grupul țintă;

– O sala de clasă modernizată;

– O platformă e-elearning cu materiale educaţionale.

Bineînteles că mijloacele IT (laptop-uri, table interactive, videoproiectoare, ecran de proiecție, multifuncționale)  nu sunt deloc de neglijat și rămân în dotarea școlii.

Scrierea și implementare acestui proiect au constituit o provocare dar rezultatele datorate proiectului sunt remarcabile. În mod evident au produs mutațiile valorice preconizate și au stimulat elevii pentru învățare responsabilă și asumată.