*Inspectorul general Viorel Stan: ”Totuși, trebuie să existe o relație de respect reciproc”
Elevii sau părinţii nemulţumiţi au dreptul de a solicita cadrelor didactice să justifice notele sau calificativele acordate elevilor, în termen de cinci zile de la comunicare. În cazul în care argumentele dascălilor nu sunt satisfăcătoare, elevul sau părintele, tutorele sau susţinătorul legal poate solicita directorului unităţii de învăţământ reevaluarea lucrării scrise.
„Până acum, s-au mai înregistrat, sporadic, cazuri de elevi care au reclamat notele profesorilor. Este posibil ca, după intrarea în vigoare a noului regulament, reclamarea profesorilor să devină un fenomen de masă”, a adăugat inspectorul şcolar general, prof. Viorel Stan.
Pentru soluţionarea cererii de reevaluare, directorul va desemna două cadre didactice de specialitate, din unitatea de învăţământ, care nu predau la clasa respectivă şi care vor reevalua lucrarea scrisă. Media notelor acordate separat de cele două cadre didactice este nota rezultată în urma reevaluării. În cazul învăţământului primar, calificativul este stabilit, prin consens, de către cele două cadre didactice. În cazul în care diferenţa dintre nota iniţială, acordată de cadrul didactic de la clasă şi nota acordată în urma reevaluării, este mai mică de un punct, contestaţia este respinsă şi nota acordată iniţial rămâne neschimbată. În cazul în care diferenţa dintre nota iniţială şi nota acordată în urma reevaluării este de cel puţin de un punct, contestaţia este acceptată. Calificativul sau notele obţinute în urma contestaţiei rămân definitive.
Regulamentul oferă elevilor, părinţilor, tutorilor sau susţinătorilor legali ai acestora dreptul de a fi consultaţi şi de a-şi exprima opţiunea pentru disciplinele aflate în oferta educaţională a unităţii de învăţământ, potrivit nevoilor şi intereselor de învăţare ale elevilor, specificului şcolii şi nevoilor comunităţii locale.
„Fără discuţie că, odată ce regulamentul a fost publicat în Monitorul Oficial, are un caracter obligatoriu, constituind baza prin care unităţile de învăţământ îşi reorganizează Regulamentele de Organizare Interioară. Astfel, respectarea prevederilor devine obligatorie atât pentru elevi, cât şi pentru cadrele didactice şi părinţi, în relaţia cu şcoala. Sunt absolut de acord cu această decizie şi consider că ea constituie o cale de eficientizare a calităţii actului educaţional. În relaţia elev-cadru didactic-părinte trebuie să existe o colaborare bazată pe respect reciproc, în dorinţa comună de a creşte calitatea pregătirii elevului în actul educaţional”, a spus inspectorul şcolar general al ISJ Neamţ, prof. dr. Viorel Stan.
Dascălii nu au voie să lovească sau să insulte elevii
O altă reglementare se referă la faptul că personalului din învăţământul preuniversitar îi este interzis să aplice pedepse corporale sau să agreseze verbal, fizic sau emoţional elevii, cadrele didactice având obligaţia de a veghea la siguranța elevilor, în incinta unității de învățământ, pe parcursul desfășurării programului școlar și a activităților extracurriculare extrașcolare.
Potrivit documentului emis de Ministerul Educaţiei, personalul din învăţământul preuniversitar trebuie să aibă o ținută morală demnă, în concordanță cu valorile pe care trebuie să le transmită elevilor, o vestimentație decentă și un comportament responsabil. De asemenea, cadrelor didactice le este interzis să desfăşoare acţiuni de natură să afecteze imaginea publică a elevului, viaţa intimă, privată şi familială a acestuia.
„Unităţile de învăţământ preuniversitar se organizează şi funcţionează independent de orice ingerinţe politice sau religioase, în incinta acestora fiind interzise crearea şi funcţionarea oricăror formaţiuni politice, organizarea şi desfăşurarea activităţilor de natură politică şi prozelitism religios, precum şi orice formă de activitate care încalcă normele de conduită morală şi convieţuire socială, care pun în pericol sănătatea şi integritatea fizică şi psihică a elevilor, a personalului didactic şi administrativ/nedidactic.” (art. 4)
De asemenea, personalul din învăţământul preuniversitar are obligaţia să sesizeze, după caz, instituţiile publice de asistenţă socială sau educaţională specializată, Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului în legătură cu orice încălcări ale drepturilor copilului/elevului, inclusiv în legătură cu aspecte care îi afectează demnitatea, integritatea fizică şi psihică.
Irina NASTASIU
Umilinta si batjocora din invatamant descurajeaza oamenii cu chemare, har si deruire…ca si in perioada basista…agreati fiind docilii si pilosii cu mari” contributii politice”…
BRAVO,,,,DOMNILOR GUVERNANTI,DOMNILOR PARLAMENTARI,UN PROFESOR POATE FI RECLAMAT DE ELEV CA NU I-A DAT O NOTA ,ASA CUM AR FI VRUT,SAU CA I-A REPROSAT ATITUDINEA SA NECUVIINCIOASA CA ELEV,CA ARE MULTE ABSENTE SAU CA NU SE TINE DE INVATAT!!!!DAR ELEVII CARE II UMILESC,INSULTA,BATJOCORESC PE PROFESORI UNDE POT FI RECLAMATI ,DOMNILOR???SI CE MASURI SE IAU IMPOTRIVA ACESTOR DERBEDEI???CA NU PUTINE AU FOST CAZURILE CAND PROFESORII AU ,,INCASAT-O ,,DE LA ,,ELEVI,,DACA SE POT NUMI ASA,ASTFEL DE SPECIMENE,AU FOST MULT MAI MULTE UMILINTELE PROFESORILOR ,DECAT CELE INDURATE DE ELEVI DE LA DASCALII LOR.MARTURISESC CA NU SUNT CADRU DIDACTIC,DAR PRIN NATURA MESERII SI PROFESIEI MELE AM AVUT TANGENTA CU MEDIUL SCOLAR,AM VAZUT SI AUZIT MULTE ,REFERITOR LA INDISCIPLINA ELEVILOR,LA RESPECTUL LOR FATA DE CEI CARE II INVATA SI EDUCA.DACA LA GRADINITA SI CURSUL PRIMAR,NU SE GASESC ASTFEL DE CAZURI DE INDISCIPLINA,,,LA CLASELE 5-8 SI MAI ALES IN CURSUL LICEAL SITUATIA STA CU TOTUL ALTFEL,,,CRED CA MAI MULTE INDATORIRI ,DECAT DREPTURI TREBUIE SA AIBA ELEVII,IAR PARINTII AR TREBUI SA COOPEREZE MAI MULT CU PROFESORII,SA FIE MAI RECEPTIVI LA CAZURILE DE INDISCIPLINA A ODRASLELE LOR,SI MAI PUTIN SA SE ,,RAZBOIASCA ,,CU PROFESORII CA L-A CERTAT,CA LA L-A LUAT DE O URECHE,CA L-A DAT AFARA DIN CLASA SAU CA I-A DAT O NOTA MAI MICA SAU LA LASAT CORIGENT,,CU SIGURANTA AU MERITAT ACESTE,,CORECTII.