La Camera de Comerț și Industrie Neamț a avut loc o nouă întâlnire cu oamenii de afaceri, vineri, 26 februarie 2016. De data aceasta invitații au fost din domeniile transporturi, reparații auto, comerț cu piese și accesorii auto.
Redăm în continuare concluziile acestei întâlniri, prezentate de Camera de Comerț și Industrie Neamț sub semnătura președintelui, Mihai Apopii.
Consultarea Camerei de Comerț și Industrie privind problematica mediului de afaceri în realitatea comunității nemțene
Din seria întâlnirilor pe domenii de activitate inițiate de Camera de Comerț și Industrie Neamț, conform programului, în data de 26 februarie 2016 a avut loc reuniunea operatorilor economici din domeniile transportului, service auto, comerț cu piese și accesorii auto.
La eveniment au participat 26 de firme din domeniile menționate.
Problemele identificate au fost următoarele:
Probleme generale
– Lipsa infrastructurii de transport;
– Prezența în toate domeniile a muncii la negru și la gri – transportatori neautorizați, service-uri neautorizate sau agenți economici care nu respectă legislația în domeniu;
– Ostilitatea și abuzurile făcute de organele de control la agenții autorizați și tolerarea în piață a firmelor sau persoanelor neautorizate;
– Costuri de autorizare foarte mari cu reautorizare anuală;
– Costuri imense pentru polițele RCA;
– Contribuții foarte mari la bugetul de stat pentru personalul angajat.
Probleme specifice transportatorilor
– Costuri imense pentru polițele RCA obligatorii și pentru taxa de drum;
– Timpii de trecere a frontierei către Republica Moldova sunt foarte mari, mașinile stau și câte 24 de ore în vamă, ieșind astfel din diagrama de transport. Atitudinea vameșilor lasă de dorit;
– Nu există nici un fel de informații privind legea germană MiLOG, care obligă transportatorii ce încarcă și descarcă pe teritoriul acestei țări să plătească salarii de minim 8,5 euro/oră conducătorilor auto. Care sunt organele competente să verifice acest lucru, cum se poate face dovada acestei salarizări, ce documente trebuie să prezinte transportatorii în acest sens?
– O parte din firmele care fac transport de persoane nu respectă traseele stabilite și mai ales stațiile stabilite. Se face vânzarea on line a biletelor de transport călători și se fac opriri, altele decât cele stabilite, în autogări, preluând călătorii transportatorilor care plătesc staționarea în autogară.
– Clasificarea autovehiculelor se face anual în condițiile în care nu intervin nici un fel de modificări la acestea.
Probleme specifice activității de taximetrie
– Tarifele maximale stabilite de primăria Piatra Neamț nu au fost actualizate cu rata inflației, așa cum prevede Regulamentul de funcționare al taximetriei aprobat prin Hotărârea Consiliului Local din anul 2003;
– În cadrul biroului de autorizări din cadrul primăriei, eliberarea cazierului profesional este foarte dificilă;
– Probleme la autorizarea și reautorizarea taximetriștilor, în legătură cu vechimea autovehiculului;
– Polița RCA implică costuri foarte mari;
– Taxiuri care nu sunt autorizate și care fac concurență celor care sunt autorizați;
– Existența muncii la gri – contracte de muncă cu 2 ore/zi.
Probleme specifice service-lor auto
– Taxe de autorizare foarte mari și condiții foarte dificil de îndeplinit, în sensul în care trebuie făcute cheltuieli mari pentru îndeplinirea lor;
– Controale foarte multe de la OPC, ISU, Garda de Mediu, RAR;
– Controalele sunt făcute numai la service-urile autorizate iar cele neautorizate funcționează fără probleme;
– Lipsa de reglementare a tuning-ului ceea ce duce la modificări aduse autovehiculelor ce pun în pericol securitatea conducătorilor auto și a celorlalți participanți la trafic;
– Protejarea de către stat a autovehiculelor cu volanul pe partea dreaptă (inclusiv cele modificate) care reprezintă, la fel, un pericol pentru circulația rutieră;
– Piața este plină de piese de schimb contrafăcute, periculoase;
– Firmele de transport, inclusiv cele de taximetrie ar trebui obligate să execute toate reparațiile la service-uri autorizate, in baza unui contract
Soluțiile identificate cu această ocazie au fost următoarele:
– Controale care să elimine din piață transportatorii neautorizați, inclusiv în taximetrie;
– Controale care să urmărească respectarea traseelor curselor de călători;
– Controale care să elimine service-urile neautorizate;
– Controale care să elimine de pe piață piesele auto contrafăcute, de slabă calitate, neomologate;
– Controale care să elimine munca la negru sau la gri în service-uri;
– Micșorarea taxelor de autorizare și reautorizare, eliminarea reautorizărilor acolo unde este posibil;
– Implicarea tuturor instituțiilor – Poliția economică, Poliția locală, ITM, Protecția Consumatorilor, RAR pentru a elimina concurența neloială, firmele neautorizate sau care nu respectă legislația în vigoare;
– Corelarea nivelurilor de amenzi. De exemplu, în cazul unui service auto care nu îndeplinește toate condițiile de autorizare, amenda este de 10.000 lei, iar pentru un service neautorizat amenda este de numai 5.000 lei!
– Obligarea transportatorilor de a efectua reparațiile și întreținerea autovehiculelor în service-uri autorizate;
– La Legea taximetriei nr. 38/2003, art. 11, alineatele (4) și (5) să se înlocuiască sintagma „data fabricației“, dată care nu este înscrisă pe documentele autovehiculului, cu „data primei înmatriculări“, în așa fel încât să fie foarte ușor de identificat. În plus, perioada de la momentul fabricației și până la momentul intrării în circulație a autovehiculului nu contrează pentru asigurarea securității călătorilor;
– Reglementarea plății conducătorilor auto de pe taxi-uri la timpul efectiv lucrat, în așa fel încât să fie descurajată ne-munca. În prezent, firmele de taximetrie sunt obligate să plătească șoferii la oră, indiferent dacă acesta este în cursă, stă în stație sau își rezolvă probleme personale;
– Interzisă înmatricularea mașinilor cu volan pe partea dreaptă, inclusiv a celor modificate și stabilirea unui termen până la care mașinile deja înmatriculate să iasă din circulație;
– Reglementarea tuning-ului, acesta să fie făcut doar in firme autorizate;
– Pentru Primăria Piatra Neamț se propune rezolvarea traficului pe bulevardul General Nicolae Dăscălescu, o zonă dezvoltată din punct de vedere industrial, unde incidenta tamponărilor și accidentelor este foarte mare și unde porțiuni foarte mari nu se poate trece de pe un sens pe celălalt. Se propune realizarea a două sau trei sensuri giratorii până la intrarea în comuna Dumbrava Roșie pentru rezolvarea problemelor;
– In vămi, în special cele de pe frontiera de est să fie organizate benzi de urgență care să fie folosite de mașinile fără încărcătură;
– Reducerea nivelului contribuțiilor aferente personalului angajat;
– Corelarea eforturilor autorităților locale, parlamentari și alți decidenți politici pentru a îmbunătății infrastructura de transport și asigurarea unei legături rapide cu Ardealul astfel încât să fie facilitată ieșirea mărfurilor pe frontiera de vest;
– Îmbunătățirea funcției de îndrumare a instituțiilor care autorizează activitățile firmelor și a celor care le controlează activitatea.
Ca o concluzie generală firmele sunt de părere că micșorarea taxelor, impozitelor și taxelor parafiscale, în special cele de autorizare și reautorizare, micșorarea birocrației și întărirea funcției de îndrumare și control a organelor statului vor duce către înlăturarea pirateriei în domeniile transportului de mărfuri și călători, serviciilor de reparații și întreținere autovehicule și a comerțului cu piese și accesorii auto ducând la un mediu echitabil de dezvoltare a afacerilor. (Z.C.)