Serviciul de Probaţiune de pe lângă Tribunalul Neamţ este o altă instituţie reorganizată începând din acest an. Potrivit reglemetărilor adoptate la 7 ianuarie, se înfiinţează această structură ca instituţie de sine stătătoare, sub coordonarea ministrului Justiţiei, până acum serviciul funcţionând pe lângă tribunale. Nou înfiinţatul Serviciu de Probaţiune Neamţ face parte din Direcţia Naţională de Probaţiune, o instituţie publică ce are personalitate juridică şi buget propriu, fiind finanţată direct de la bugetul Ministerului Justiţiei. “Serviciul de Probaţiune de pe lângă Tribunalul Neamţ îşi schimbă denumirea în Serviciul de Probaţiune Neamţ şi funcţionează în municipiul reşedinţă de judeţ“ spune Camelia Găină, şefa serviciului. “După noile reglementări, pot fi înfiinţate sedii secundare ale serviciilor de probaţiune, în cazul nostru, sediul secundar al Serviciului de Probațiune Neamț își desfășoară activitatea în cadrul Judecătoriei Roman, dar nu avem personal desemnat special, ci în funcţie de solicitări ne deplasăm acolo“.
În acest moment, în structura serviciului există patru consilieri şi şeful instituţiei, urmând ca pe parcursul procesului de reorganizare abia început să fie stabilite atribuţiile şi competenţele aferente prin regulamentul de organizare şi funcţionare a sistemului de probaţiune aprobat prin ordin al ministrului justiţiei. “În serviciul de probaţiune şi la sediul secundar al acestuia îşi desfăşoară activitatea actualii consilieri de probaţiune, care în viitor vor fi funcţionari publici şi personal contractual“ adaugă Denisa Stoian, purtătorul de cuvânt al serviciului. “Conform legii 252 din 2013 care reglementează reorganizarea instituţiei noastre, atribuţiile consilierilor de probaţiune sunt realizarea evaluării inculpaţilor, a minorilor aflaţi în executarea unei măsuri educative, respectiv a persoanelor supravegheate, din oficiu sau la solicitarea organelor judiciare, sprijinirea instanţei de judecată în procesul de individualizare a pedepselor şi a măsurilor educative, coordonarea procesului de supraveghere a respectării măsurilor şi executării obligaţiilor stabilite în sarcina persoanelor supravegheate faţă de care instanţa a dispus amânarea aplicării pedepsei, suspendarea executării pedepsei sub supraveghere, liberarea condiţionată. De asemenea, îna tribuţii intră coordonarea procesului de supraveghere a respectării uneia dintre măsurile educative neprivative de libertate cum sunt stagiul de formare civică, supravegherea, consemnarea la sfârşit de săptămână, asistarea zilnică. Nu în ultimul rând, printre atribuţiile noastre se numără şi coordonarea executării pedepsei amenzii prin prestarea unei munci neremunerate în folosul comunităţii şi derularea de activităţi specifice în legătură cu persoanele private de libertate“.
Reorganizarea activităţii de probaţiune vine pe fondul intrării în vigoare a noilor coduri – penal şi de procedură penală – care aduc o serie de noutăţi importante.
Cristina IORDACHE