Predarea limbilor străine- punct nevralgic în unele şcoli

limbi straineAnaliza activităţii de predare-învăţare-evaluare în anul şcolar trecut a evidenţiat, pe segmentul de limbi moderne (franceză, engleză, germană, neogreacă, o serie de puncte nevralgice, deşi, per ansamblu, s-a constatat „o activitate didactică în general bună”.

Inspecţia şcolară de specialitate a urmărit, în anul şcolar 2013-2014, monitorizarea formării şi perfecţionării cadrelor didactice, îmbunătăţirea managementului activităţilor didactice, eficacitatea în utilizarea unor metode şi strategii didactice variate, creativitatea în stilurile de predare-învăţare şi motivarea elevilor pentru învăţarea limbii franceze, prin organizarea unor activităţi artistice, creative.

Anaziza SWOT evidenţiază o serie de aspecte pozitive, dar şi aspecte negative. Un fapt  care demonstrează interesul cadrelor pentru propria perfecţionare este este acela că, în anul şcolar trecut, au fost înscrişi la concursul pentru obţinerea gradelor didactice 45 de dascăli de limba franceză şi 98 de limbă engleză. Totodată, s-a realizat formarea a 4 profesori din cadrul proiectului Ambasadei Franţei şi al MEN Profil Fle pentru utilizarea unor instrumente TIC inovante. Trebuie subliniat că există, fie şi la nivel de curs opţional, un curs de limbă spaniolă, la Colegiul Naţional Roman-Vodă, iar în paralel două eleve de la Colegiul Naţional Calistrat Hogaş şi de la Liceul de Arte Victor Brauner au participat la etapa naţională a olimpiadei de limbă spaniolă. De remarcat şi colaborarea foarte bună cu ambele Comunităţi Elene, de la Piatra Neamţ şi Roman, şi existenţa, în sistem, a doi profesori de limbă neogreacă foarte bine pregătiţi.
* Recunoaştere naţională pentru elevi de top

 

Datorită pregătirii susţinute desfăşurată de profesorii preocupaţi de creşterea performanţei şcolare, în anul şcolar trecut au participat 210 elevi la olimpiada de limba franceză, fazele locală, judeţeană şi naţională, la limba franceză s-au calificat 6 elevi pentru faza naţională, dintre care unul a obţinut premiul III, 2 menţiuni MEN, 2 premii speciale şi 3 menţiuni ISJ Mureş, precum şi 3 menţiuni speciale din partea Centrului Cultural Francofon din Buzău. La limba engleză, la etapa judeţeană au fost promovaţi 120 de elevi la nivel liceal şi 153 la clasele a VII-a şi a VIII-a, numărul total de participanţi la etapa locală fiind de 750. La etapa naţională s-au calificat 6 elevi, din care 2 la bilingv. Nu mai puţin de 12 elevi s-au calificat la etapa naţională a olimpiadei de neogreacă, dintre care unul a obţinut premiul II şi unul premiul III.

De remarcat este diversificarea activităţilor în care s-a colaborat cu Institutul Francez din Iaşi (în semestrul I profesoara Carmen Dudău, de la Şcoala Gimnazială Tămăşeni, a prezentat lucrarea „Multimedia en classe de Fle”), şi cu British Council, precum şi iniţiativa unor proiecte de invitare a unor artişti francezi  care au lucrat în cadrul unor ateliere cu elevi români, fiind vorba despre un atelier de o lună de teatru la Colegiul tehnic Gheorghe Cartianu, din Piatra Neamţ, profesor Alina Baluş. Nu în ultimul rând, câteva zeci de elevi din Neamţ au obţinut atestate de competenţă lingvistică recunoscute internaţional.

 

* Profesori suplinitori dezinteresaţi de actul educaţional

 

Aspectele negative punctate în Raportul privind starea învăţământului nemţean în anul 2013-2014 şi care trebuie menţionate pentru a le pune în balanţă cu cele pozitive, constau în disfuncţionalităţi în ceea ce priveşte asigurarea cu manuale şcolare adaptate nivelului clasei, punerea la catedră a unor profesori cu altă specializare care au ore suplimentare de limbă franceză ori engleză fără ca întotdeauna acestea să fie concepute cu rigurozitate şi creativitate.  De asemenea, s-a constatat că, la unele şcoli din mediul rural, se folosesc rareori mijloace moderne de învăţare a limbii franceze, datorită slabei dotări a acestor şcoli cu mijloace de învăţare moderne şi, nu în ultimul rând, a statutului de suplinitor temporar al unor cadre didactice.
„Remarcăm câteva puncte slabe din activitatea didactică a profesorilor suplinitori calificaţi de limbi moderne, cum ar fi, de exemplu, cazurile în care profesorii au dovedit o slabă pregătire de specialitate, folosirea unei limbi franceze inadecvate. Au fost şi situaţii în care au lipsit materialele didactice auxiliare, iar evaluarea nu s-a făcut corespunzător, situaţii în care am recomandat înscrierea profesorilor respectivi la cursuri de perfecţionare, asistenţe la ore la colegii cu experienţă”, subliniază inspectorul general şcolar Viorel Stan, din cadrul ISJ Neamţ.

Factorul social este considerat o reală ameninţare pentru desfăşurarea unui act de învăţământ de calitate , în sensul că dezinteresul unor profesori din sistem pentru actul de predare este pus pe seama condiţiei sociale, la fel şi lipsa de interes a unor dascăli pentru propria formare profesională.

 

Geanina NICORESCU