Poz(n)a Zilei

Tablou Pruteanu / Tărâță

… Mai curând ar fi vorba de tabloul poznaș al zilei. E realizat de vreun an, de pictorul Ștefan Potop și, prin transpunerea pe pânză a jumătate din chipul lui Vasile Pruteanu și a jumătate din cel al lui Culiță Tărâță, acesta a stilizat, practic, predarea de ștafetă de la președinția Consiliului Județean ca urmare a votului din iunie 2012.
Dincolo de diferențele evidente dintre fizionomiile celor doi politicieni nemțeni, penelul lui Potop subliniază și câteva asemănări văzute de un ochi antrenat: nasurile puternice, bărbiile evidențiate, frunți care par să spună ceva.
Un alt element comun – dar doar în tabloul lui Potop – sunt ochii, de un alb cețos, fără iriși. Ca orice pronunțată tușă artistică, acest aspect lasă loc la multe interpretări. Să fie vorba de depersonalizarea generată de politică? De faptul că de pe funcții înalte se vede mai greu ce e acolo, jos, unde trăiește poporul? Sau că, lupta politică încrâncenată duce și la „ochi scoși”?
Potop nu este la prima ispravă de acest gen. În galeria sa de portrete, printre oameni de artă (Emil Nicolae, Dumitru Bezem, regretații Iulia Hălăucescu sau Constantin Filimon), chipuri ale unor oameni de la țară etc, s-au strecurat, în ultimii ani, și oameni politici nemțeni. L-a pictat pe Ion Rotaru, pe vremea când era primar, personajul fiind cu un pahar în mână și flancat de două doamne la bustul gol. I-a mai pus pe pânză pe primarul Sălăgean de la Bicaz sau pe regele Mihai, dar cel mai controversat tablou al său a fost cel în care i-a așezat pe primarul Gheorghe Ștefan și pe Elena Udrea într-un telescaun.

Daniel VINCA