Peste 125.000 de nemţeni sunt declaraţi persoane defavorizate

Ajutoare alimentareÎn judeţul Neamţ sunt 125867 beneficiari ai Programului Operaţional  Ajutorarea Persoanelor Defavorizate (POAD – pensionari cu venituri mai mici de 450 lei/lună, şomerii cu indemnizaţie mai mică de 450 lei/lună, beneficiarii de venit minim garantat şi cei de alocaţie pentru susţinerea familiei, persoane cu handicap grav şi accentuat -, fiecare dintre aceştia primind câte 2 pachete.

Numărul beneficiarilor a crescut faţă de anul precedent cu peste 30%,  creşterea fiind determinată de completarea cadrului normativ cu categoria persoanelor fără venituri sau ale căror venituri nete lunare realizate sunt de până la 450 lei/luna/persoană, inclusiv, şi nu se încadrează în niciuna din categoriile prevăzute în vechea formă a hotărârii de guvern care reglementează cadrul de desfăşurare al POAD” a spus prefectul Niculina Dobrilă.

Instituţia Prefectului, în calitate de partener al Ministerului Fondurilor Europene (MFE), coordonează, monitorizează şi controlează desfăşurarea în judeţ a Programului Operaţional  Ajutorarea Persoanelor Defavorizate (POAD). În cadrul programului, în judeţul Neamţ livrările cutiilor cu ajutoare către primării au început în luna iunie şi s-au finalizat la sfârşitul lunii august.

Instituţia Prefectului a coordonat întregul proces, de la construcţia  bazelor de date cu beneficiari, furnizate de serviciile publice deconcentrate responsabile, acutalizate  la o dată cât mai apropiată de momentul începerii livrărilor în teritoriu, până la centralizarea datelor la finalul procesului de distribuţie.

După finalizarea livrărilor, o etapă distinctă în derularea programului a fost a fost cea de  compensare între unităţile administrativ teritoriale care au înregistrat stocuri excedentare şi cele care au solicitat cantităţi mai mici de ajutoare decât  numărul de beneficiari de pe listele iniţiale. Au fost realizate 11 compensări de acest fel.

Până în prezent au finalizat procesul de distriubţie către beneficiari şi au prezentat documentele finale 25 de primării, dintre care un municipiu – Roman şi un oraş – Bicaz.

Deasemenea, conform instrucţiunilor MFE, Instituţia prefectului a realizat, la 10 primării din judeţ, controale la livrare / recepţie privind condiţiile de depozitare şi documentele de gestiune şi controale la distribuţie privind eligibilitatea distribuţiei .

 « Controalele pe un eşantion de 6% din numărul unităţilor administrativ teritoriale, aşa cum este prevăzut în instrucţiuni, s-au finalizat la începutul acestei săptămâni şi au pus în evidenţă eforul organizatoric al autorităţilor locale, pentru că nu s-au semnalat probleme deosebite iar ajutoarele au ajuns la beneficiari. Apreciem că organizarea în acest an a POAD, conform modificărilor şi completărilor aduse cadrului normativ pe baza propunerilor din teritoriu, reprezintă un progres faţă de perioada anterioară.  Un indicator în acest sens îl reprezintă şi numărul mic de reclamaţii – una singură în acest an, faţă de 25 de petiţii în perioada anterioară » a mai spus prefectul Niculina Dobrilă.

 M.O.T.