Pe data de 7 noiembrie 1881 vedea lumina zilei la Broșteni, în județul Neamț, Adolphe Chevallier, unul din cei mai importanți fotografi ai primei jumătăți a secolului trecut. De numele său se leagă istoria şi tradiţia satului românesc de pe Valea Bistriţei, pe care l-a imortalizat în sute de fotografii care au făcut înconjurul lumii.
Adolphe Chevallier a început şcoala primară în satul natal, apoi a urmat cursurile Şcolii Nr.1 din Fălticeni, fiind coleg de clasă cu Mihail Sadoveanu şi împrietenindu-se cu ilustrul cărturar pietrean G. T. Kirileanu.
În jurul anului 1897, este trimis în Elveţia, la Lausanne, unde învaţă meseria de fotograf, meserie pe care o va practica în România, devenind unul din cei mai de seamă artişti fotografi din prima parte a secolului al XX-lea. Cu aparatul alături, Chevallier cutreieră locurile dragi lui, surprinzând momente şi activităţi din viaţa ţăranilor de pe Valea Bistriţei, oprindu-se în special asupra îndeletnicirilor feminine din zonă.
Fotograful Curții Regale
În cele peste 5000 de fotografii din colecția sa, artistul-fotograf reuşeşte să surprindă esenţa şi pitorescul Văii Bistriţei: păstorii cu turmele lor, plutaşii, gospodarii, păstrătorii de tradiţii, cosaşii la strânsul fânului, femeile pe prispă la tors sau la războiul de ţesut ori diferite personalităţi ale timpului.
În anul 1921, Adolph Chevallier devine fotograful Curţii Regale, titlu conferit prin Brevetul Regal nr. 878 din 12 decembrie. În 1922, artistul hotărăşte să-şi ridice un nou atelier, pentru care primeşte autorizaţie de la Primăria Piatra-Neamţ. Astfel, în cele două ateliere ale sale din Piatra-Neamţ (unul aflat lângă Liceul „Petru Rareş” şi altul lângă Teatrul Tineretului), Chevallier a realizat, cu o măiestrie remarcabilă, fotografiile care l-au făcut cunoscut drept „Cavalerul Văii Bistriţei”.
Supus persecuţiilor regimului comunist, a fost nevoit să emigreze în 1948 în Elveţia. A încetat din viaţă în anul 1962, la Lausanne, cu un nesfârşit dor faţă de ţinuturile natale, exprimat în scrisorile către prieteni.
O importantă şi impresionantă colecţie foto-documentară despre locuitorii şi locurile unde a trăit înzestratul fotograf, respectiv câteva sute de clişee pe sticlă, se păstrează în prezent în patrimoniul Muzeului de Etnografie din Piatra-Neamţ, prin strădania şi pasiunea Elenei Florescu, autoarea unor cărţi şi lucrări dedicate artistului nemţean.
Fotografiile sunt foarte expresive, reprezentând o frescă vie a satului românesc de odinioară. În fotografii apar obiceiuri de iarnă, ocupaţiile ţăranilor, portul popular şi bisericile de lemn din judeţul Neamţ.
„Adolphe A. Chevallier: Cavalerul Văii Bistriței”
Cititorilor interesați de personalitatea fotografului nemțean le recomandăm volumul inedit „Adolphe A. Chevallier: Cavalerul Văii Bistriţei”, apărut la Editura Cetatea Doamnei din Piatra-Neamţ, semnat de Constantin Paţilea şi Viorel Nicolau.
„Cartea e uluitoare, din mai multe motive: în primul rând pentru că este o monografie a ţinutului Neamţului, inventariindu-se în capitole şi imagini separate ocupaţiile casnice, oieritul şi creşterea animalelor, procurarea fânului, silvicultura şi exploatarea lemnului, plutăritul, viaţa spirituală, obiceiuri, tradiţii, sărbători, port, chipuri de localnici, diverse peisaje, locuri şi localităţi. În al doilea rând, puterea de evocare e formidabilă, cartea fiind replica (moldavă) în imagini a celebrei monografii a satului ardelean realizată de Coşbuc, prin versurile sale, de la «Nunta Zamfirei» la «Iarna pe uliţă», dar şi a operei de evocare istorică a lui Mihail Sadoveanu”, remarcă, în cuvântul introductiv, Constantin Paţilea şi Viorel Nicolau, din partea Clubului Colecţionarilor Piatra-Neamţ.
Volumul cuprinde fotografii din colecţiile personale, care ilustrează ocupaţiile tradiţionale, viaţa spirituală, obiceiurile, tradiţiile, sărbătorile şi portul de pe Valea Bistriţei. Totodată, sunt surprinse şi chipurile expresive ale localnicilor, diverse peisajele şi punctele de atracţie ale oraşului Piatra-Neamţ. Remarcabile sunt şi felicitările, pe care Chevallier le-a ilustrat cu fotografii legate de Crăciun, de sărbătorile de iarnă sau de primăvară, precum şi fotografiile de studio, realizate în cele două laboratoare pe care artistul le-a deschis la Piatra-Neamţ.
Irina NASTASIU