* Holurile secţiilor, mai ales în pediatrie, sunt tapetate cu afişe publicitare la medicamente
Pereţii scorojiţi de pe holurile policlinicii şi din sălile de aşteptare ale spitalului judeţean sunt tapetaţi cu zeci de afişe lucioase, frumos colorate, cu mesaje publicitare prin care sunt recomandate tot felul de tratamente, inclusiv neconvenţionale. Cât stai să aştepţi pe la uşile doctorilor, ai timp berechet să citeşti reclamele şi mai-mai că-ţi vine să pleci ţintit spre farmacie şi să cumperi medicamentul, spray-ul sau unguentul despre care scria cu litere de-o şchioapă că vindecă cât ai clipi. Afişele care te îndeamnă să alegi un anumit produs medicamentos sunt puse strategic, tematic: reclamă la unguent împotriva dermatitelor lângă cabinetul de dermatologie, iar la produse medicamentoase pentru protecţie imunitară şi tratarea diverselor afecţiuni ale copilăriei- lângă cabinetul de pediatrie. De altfel, cea mai variată ofertă afişată, ca să nu-i spunem „pestriţă”, este la Pediatrie. Şi nici nu e de mirare, pentru că părinţii care vin la consultaţie cu odraslele bolnave sunt în stare să cumpere chiar şi cele mai scumpe produse de pe piaţă, numai să nu-şi mai vadă copiii suferind. „Dacă asta e durerea cuiva, subliniez că acele afişe sunt aduse de reprezentanţi ai unor firme care-şi prezintă produsele şi nu ne aduc nouă, medicilor, nici un fel de beneficiu financiar; sunt reclame la siropuri de tuse, împotriva febrei, supozitoare, suplimente, vitamine, produse cu care noi lucrăm prin natura meseriei, fără a favoriza pe cineva. Sunt afişe despre care conducerea spitalului ştie. Totul e la vedere”, ne-a declarat dr. Suzana Constantinescu, şefa secţiei de pediatrie din cadrul Spitalului Judeţean de Urgenţă Piatra Neamţ.
Potrivit economistei Maricica Drăgan, director economic la SJU, firmele cer acordul conducerii unităţii sanitare pentru a-şi afişa reclamele în policlinică şi în spital. Nici una nu plăteşte vreo taxă pentru „găzduire”. În unele cazuri spitalul chiar este favorizat, în sensul că firmele respective asigură fie reactivi, fie aparatură în folosinţă gratuită.
Iar ca o ironie, pe uşa de la intrarea în spitalul nou tronează un afiş de dimensiuni mari, care nu recomandă vreun medicament or dispozitiv medical, ci dimpotrivă, o metodă de vindecare neconvenţională, o formulă de reechilibrare neuro-musculară. O tehnică terapeutică extrem de profundă, care are la bază teoria conform careia organismul în stare de relaxare totală îşi activează abilitatea de a rezolva orice problemă a corpului sau a minţii, prin readucerea acestora în echilibru şi armonie.
Cand se pun afise electorale pe toate panourile si toate gardurile,nu deranjeaza pe nimeni,desi beneficiul pentru noi este zero.Dar daca se pun afise pentru unele medicamente si terapii care ne ajuta sa ne mentinem sanatatea,asa cum nu o face sistemul sanitar,asta deranjeaza,in masura in care nu se incaseaza bani pe ele.Oare chiar acest profit ar ajunge la pacienti?
De fapt, care ar fi aspectul care va deranjeaza pe voi, „pacientii”? Felul in care isi adminsitreaza spitalul afisajul sau felul in care isi „administreaza” pacientii? Atata timp cat acele afise sunt pentru medicamente, sau terapii, fie ele si „neconventionale” si se afla intr-un loc destinat sanatatii, nu inteleg care este de fapt nemultumirea. Iar directia este tot catre pacienti, tot pentru sanatatea lor. Cine are ochi sa vada si sa ia aminte, o va face. Ironia este ca domnisoara reporter considera ironic ca intr-un spital se ala afise ce trimit la tratamente neconventionale. Iar ironia si mai mare este aceea ca, aceasta terapie pare sa ofere mult mai mult decat orice medicament chimic si culmea, nici nu are vreun efect advers asupra organismului. Despre sanatate intr-un spital? As putea sa vad ironia, dar nu aceea punctata de acest ziar.