Părinţilor le este ruşine să-şi trimită copii la „profesională”

sedinta ISJ

Inspectorul şcolar general Stan se revoltă:

* 6 clase nu au putut fi înfiinţate din lipsă de elevi

* Şeful ISJ i-a băgat în şedinţă pe directorii şcolilor tehnologice

* Statul asigură 200 lei/lună bursă pentru fiecare elev care învaţă o meserie

 Directorii tuturor unităţilor de învăţământ tehnologic din judeţul Neamţ s-au întrunit, ieri, la sediul Inspectoratului Şcolar Judeţean, într-o şedinţă de lucru chemaţi de inspectorul general Viorel Stan şi de adjuncţi. Discuţiile s-au axat pe  fundamentarea planului de şcolarizare pentru anul 2014-2015 la învăţământul profesional şi au fost dezbătute problemele curente ale managementului şcolar.

* Generalul Stan va prezenta unui secretar de stat problemele de la Neamţ

„Trebuie să facem tot posibilul să eliminăm neconcordanţele dintre cerinţa de pe piaţa muncii şi oferta şcolilor profesionale”, a spus inspectorul general şcolar Viorel Stan. „Deja săptămâna trecută şi chiar ieri ne-am întălnit cu oamenii de afaceri din judeţ pentru a realiza o bază de date în vederea conceperii unui marketing de promovare a ofertei educaţionale. Avem o bază de date vastă de peste 1000 de agenţi economici din zona de activitate a specializărilor în agricultură şi sivicultură”.

Din păcate, anul trecut 6 clase de la şcolile profesionale nu s-au completat, respetiv 230 de elevi au rămas neincluşi în învăţământul profesional.

„E o problemă foarte serioasă pe care vreau să o rezolv  şi tocmai de aceea săptămâna viitoare voi avea o întâlnire cu un secretar de stat despre problemele cu care se confruntă învăţământul tehnologic nemţean”, le-a spus generalul Stan directorilor prezenţi la raport.

*  200 lei/lună bursă pentru elevii de la profesionale

 Inspectorul de specialitate Mihai Lăcătuşu a subliniat faptul că, din păcate, directorii de şcoli profesionale nu-i sprijină în demersuri pe profesioniştii din cadrul Inspectoratului Şcolar Neamţ: „Spre exemplu, câţi dintre directori au postat pe site-ul şcolii pe care o reprezintă linkul CNDIPT -„Alegeţi drumul!”(un program de dezvoltare a învăţământului profesional şi tehnic)? Câte burse profesionale s-au acordat anul acesta – zero, nici o implicare. Ar trebui să se organizeze lectorat cu părinţii, care să fie informaţi că un elev de la profesională primeşte o bursă lunară de 200 de lei”.

* Nu le place munca?

 Inspectorul adjunct Gabriela Banu consideră că implicarea directă a directorilor şcolilor profesionale se impune tocmai din dorinţa de a merge mei departe. În opinia sa, un fenomen îngrijorător este îndepărtarea copiilor de aceste unităţi:  „Într-o discuţie cu unii agenţi economici, aceştia au spus că tinerilor care vin în societăţile lor nu le place să muncească. Tocmai lipsa respectului pentru muncă, pentru acea meserie văzută ca brăţară de aur, determină pe mulţi copii să aleagă liceul. Agenţii economici nu se plâng de calificarea pe care le-o oferim copiilor în şcolile noastre, dar îşi doresc tineri care să iubească munca. Noi trebuie să îi sprijinim pe copii să facă ceva în viaţă, nu doar să termine o şcoală. Rolul este de a le oferi un viitor. Un bun profesionist poate deveni un antrepenor de succes”.

* Agenţii economici au pretenţii: 5 elevi plus un maistru

 După expunerea problemei din prisma celor trei inspector, a urmat punctul de vedere al directorilor şcolilor profesionale.

Au fost cazuri care s-au implicat direct în aşa-zisul marketing educaţional, adică directorii au mers prin judeţ, şi nu numai, chiar şi-au promovat şcoala, stând de vorbă atît cu profesorii, cât şi cu elevii.

Una din piedicile de bază în alegerea acestei opţiuni sesizate în sala de şedinţe a ISJ a fost lipsa clasei a IX -a la învăţământul profesional, propunându-se ca măcar de anul viitor să fie inclusă în structura de învăţământ.

De asemenea, concluzia acestora este că programele elaborate de către Ministerul Educaţiei nu sunt în concordanţă cu cerinţele agenţilor economici, cu piaţa muncii. Dar, din păcate, nici profesorii nu îndrumă elevii spre asemenea şcoli.  Mai mult, aşa cum a punctat unul dintre directorii prezenţi, dacă copiii vor să aleagă o meserie, părinţii se împotrivesc din orgoliu, mai ales cei din zona rurală: „Dacă tot satul face liceul, numai copilul meu e mai prost să facă profesională?”.

Inspectorul general şcolar Stan a subliniat că trebuie schimbată mentalitatea părinţilor, ca ei să înţeleagă că viitorul copilului e mai important, că o meserie e mai bună decît o diplomă de liceu cu şomaj după terminarea şcolii.

În acest sens, directorii prezenţi au propus organizarea unui Târg educaţional doar pentru şcolile profesionale din judeţ, la care fiecare instituţie să aibă standul personal unde să îşi prezinte oferta educaţională atât elevilor, cât şi părinţilor acestora.

Un alt treilea factor perturbator este, potrivit şefilor de unităţi şcolare, faptul că unii agenţi economici îşi doresc calificări pe termen foarte scurt, dar absolvenţii să fie şi meseriaşi foarte buni. Când sunt solicitaţi să semnze contractele de practică motivează că nu pot primi decît 5 elevi, care să fie însoţiţi de către un maistru.

„Decât să scoatem absolvenţi de liceu şomeri, mai bine să punem umăr de la umăr să promovăm şcolile profesionale pentru binele copiilor, care pot ieşi astfel nişte oameni calificaţi ce în viitor pot obţine mai uşor un loc de muncă”, a concluzionat  inspectorul general Stan.

Mihaela Racovanu