Părinţii care pleacă la muncă în străinătate şi îşi lasă copiii în grija rudelor sunt obligaţi să anunţe Direcţia de Asistenţă Socială. Mai mult, potrivit legii, cine are grijă de respectivii minori, cât timp părinţii lor lipsesc din ţară, îşi asumă acest fapt în faţa instanţei.
Primăria Piatra Neamţ şi reprezentanţii Direcţiei de Asistenţă Socială din cadrul aceleiaşi instituţii sunt decişi să pună capăt fenomenelor de cerşetorie şi vagabondaj apărute în rândul minorilor din Piatra Neamţ. Pe lângă măsurile cu caracter de protecţie socială pe care le au în vedere autorităţile, DAS vrea să iniţieze campanii prin care să informeze părinţii cu privire la obligaţiile pe care le au, dacă se hotărăsc să plece la muncă în străinătate. Decizia promovării acestui tip de campanie de informare a fost luată ca urmare a faptului că tot mai mulţi copii lăsaţi în grija rudelor, de către părinţii plecaţi în străinătate, au abandonat şcoala şi au preferat strada şi faptele antisociale.
“Vrem să conştientizăm părinţii asupra riscurilor asumate prin plecarea lor la muncă în străinătate şi vrem, totodată, să-i informăm cu privire la obligaţiile şi responsabilităţile ce le revin în situaţia în care intenţionează să plece în străinătate.
Părintele care exercită singur autoritatea părintească, care urmează să plece la muncă în străinătate, are obligaţia de a notifica această intenţie la DAS, cu minimum 40 de zile înainte de a părăsi ţara. Acelaşi lucru este valabil şi în cazul în care ambii parinţi urmează să plece la muncă într-un alt stat.
Notificarea va conţine, în mod obligatoriu, desemnarea persoanei care se ocupă de întreţinerea copilului pe perioada absenţei părinţilor, iar confirmarea persoanei în întreţinerea căreia va rămâne copilul se efectuează de către instanţa de tutelă. Asistenţii sociali din cadrul Biroului pentru Protecţia Copilului asigură, persoanelor desemnate de către instanţa de tutelă, consiliere şi informare cu privire la răspunderea pentru creşterea şi asigurarea dezvoltării copilului pe o perioadă de 6 luni. Persoana desemnată trebuie să fac parte din familia extinsă, să aibă minimum 18 ani, şi să îndeplinească condiţiile materiale şi garanţiile morale necesare creşterii şi îngrijirii unui copil. Instanţa va dispune delegarea temporară a autorităţii părinteşti cu privire la persoana copilului, pe durata lipsei părinţilor, dar nu mai mult de un an, către persoana desemnată. Acordul persoanei căreia urmează să-i fie delegată autoritatea parintească se exprimă de către aceasta personal, în faţa instanţei”, a explicat Ana Berea, director al Direcţiei de Asistenţă Socială din cadrul Primăriei Piatra Neamţ.
Irina ŞTEFĂNESCU