Păreri despre evaluarea la matematică

” Mi se pare sau copiilor li se cere să fie proşti?”

 Subiectele de la examenul de matematică au generat o adevărata dezbatere pe diverse site-uri care le-au publicat. Majoritatea părerilor au fost de genul „îngrijorător de simple”, iar profesorii, ca de altfel şi părinţii, nu privesc cu ochi optimişti spre viitorul învăţământului din România. Iată doar câteva comentarii:

N: Îngrijorător de simple….

D: De fapt sunt aberant de simple. 75% din subiecte ar trebui să fie rezolvate de toţi cei ce ştiu să înlocuiască valorile într-o formulă. Nu prea ai ce gândi, totul e automatism la nivelul ăsta.

CJ.: Problema cu subiectele atât de simple e ca îi dezavantajează pe copiii care chiar au învăţat şi care o să aibă aceeaşi notă cu cei care nu ar fi putut rezolva o problemă mai grea, de departajare. Am auzit argumentul că nu e concurs, e examen, dar din câte ştiu se intră la liceu pe baza notelor, nu? Nu era destul că şi pe vremea mea acum 10 ani veneau copiii de la ţară cărora li se dăduseră numai note de 10 şi intrau unde le plăcea înaintea celor care ştiau mai mult, dar acum nici măcar examenul nu mai arată nimic din valoarea copilului (mă rog, în cazurile de copii buni, ca sunt sigură ca vor fi şi note de 5-6 şi chiar mai mici)

A: Mi se pare mie, sau copiilor din ziua de azi li se cere să fie proşti? Subiectele astea mi se par banale, iar dreptunghiul de 40 cm loc de joacă şi paralelipipedul stup de albine? De unde le vin ideile astea?

N: O să devenim noi un fel de China pentru chinezi din punct de vedere economic în viitorul apropiat. Investitorii veneau la noi după revoluţie pentru mâna de lucru foarte ieftină şi foarte bine calificată. Acum este foarte scumpă şi foarte prost calificată. Voi cei care apăraţi „săracii” copii de acest „surmenaj”, va gândiţi la mai mult de două minute în viitor? David Cameron declara de curând că vrea să pună biciul pe elevii britanici pentru că sunt rămaşi mult în urmă pe plan mondial, iar noi… Ăl de sus cu mila.

Andor: Când am dat eu admitere la liceu (că aşa era mai pe vremuri) am primit la matematică o problemă cu loc geometric (puncte în mişcare pe laturile unui cub şi să descrii matematic ce traiectorie are un punct pe dreapta care le unea). Plus probleme de algebră cu variabile… Şi uite asa ajung copii la facultate fără să ştie cum se rezolvă ecuatiile de gradul 2.

Ileana Scarlat: Astea sunt subiecte? La ce nivel minim s-a ajuns…

M: Atât de mult a scăzut nivelul elevilor? Înseamnă că noi eram savanţi, chiar cu nota 5!

V. L.: Oameni buni am terminat liceul acum 14 ani, şi fără să mă uit în nici o carte de matematică am făcut subiectele. […] Să nu ne mirăm că trăim într-o ţară de inculţi. asta merităm.

În concluzie, mintea luminată care a făcut subiectele pentru evaluarea naţională din acest an merită toate felicitările. Şi o dedicaţie – un citat celebru pe care măcar acum ar fi bine să-l ia în seamă : „Matematica seamănă cu o moară: dacă veţi turna în ea boabe de grâu, veţi obţine făină, dacă veţi turna în ea tărâţe, tărâţe veţi obţine”.

C.M.