Până nu i se prăbușește prețul, Nimeni nu vrea Calea Ferată Piatra Neamț-Bicaz!

bc-21-300x225Nici un operator nu s-a prezentat, luna aceasta, pe data de 12, la noua licitaţie  pentru închirierea căii ferate Piatra Neamț-Bicaz, declarată neinteroperabilă, în scopul realizării activităţii de gestionare a infrastructurii şi asigurarea serviciilor de transport public de călători şi/sau de marfă.  

”Nu s-a prezentat nimeni, nimeni n-a fost interesat. Vă mulțumim pentru interes”, a declarat, pentru Ziarul Ceahlăul, purtătoarea de cuvânt a  CFR.

Potrivit datelor companiei, scopul închirierii este realizarea activităţii de gestionare a infrastructurii şi asigurarea serviciilor de transport public de călători şi/sau de marfă. Ofertele au fost așteptate pe 12 februarie 2015, ora 10.00, la sediul Bursei Române de Mărfuri. Durata de valabilitate a contractului de închiriere este de 4 ani, iar criteriul de selecţie ar fi fost  preţul cel mai mare.

CFR SA are posibilitatea să ofere în regim de închiriere – prin licitaţii publice la Bursa Română de Mărfuri -, secţiile de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare neinteroperabile către operatori economici, conform prevederilor HG 643/2011. Operatorii economici, desemnaţi câştigători, sunt obligaţi să preia şi personalul CFR existent sau care îşi desfăşoară activitatea pe secţia sau grupul de secţii aferent necesar pentru asigurarea pachetului minim social existent la momentul închirierii, în conformitate cu prevederile legislative.

De aproape un an de zile a început această licitație și nu s-a prezentat nimeni, niciodată.

Trecerea căii ferate Piatra Neamț Bicaz în categoria ”neinteroperabilă” nu este o soluție unanim agreată.

Nu doar pentru Piatra Neamț-Bicaz ci și pentru celelalte secții declarate astfel, pe toate regionalele CFR din țară, licitațiile de închiriere au iscat reacții negative.

Absența operatorilor la termenele stabilite de Bursa Română de Mărfuri este susceptibilă de alianța posibililor ofertanți – de altfel, foarte puțini în România sunt cei care îndeplinesc condițiile obligatorii și exclusive – care au luat decizia de neparticipare. Scopul este scăderea prețului până la derizoriu. O astfel de intervenție a avut deputatul Ioan Munteanu, în Parlamentul României:

 

INTERPELARE

 – Adresată : – Domnului Ministru DAN ȘOVA, Ministerul Transporturilor

  – De la : – Domnul Deputat IOAN MUNTEANU,Colegiul nr.5 Neamţ

 – Subiectul interpelării: Menţinerea secţiei de circulaţie CFR Piatra

 Neamţ- Bicaz în categoria secţiilor interoperabile.

„ În urma unor discuţii pe care le-am avut cu angajaţii staţiei CFR Piatra Neamţ s-a desprins o problemă care așteaptă o soluţionare rapidă. Este vorba de revocarea Hotărârii de Guvern nr. 177/12.03.2014 prin care se prevede trecerea secţiei de circulaţie Piatra Neamţ-Bicaz în categoria secţiilor neinteroperabile. Această secţie este una profitabilă, ţinând seama că în 2012 veniturile au însumat 669 mii lei, iar în 2013 – 671 mii lei, fără TUI (taxa de utilizare a infrastructurii). Așadar, încadrarea propusă nu se justifică din punct de vedere economic, deoarece secţia realizează profit.  Singura explicaţie pentru această hotărâre este legată de interesul operatorilor privaţi. Să nu uităm de prestările pentru CARPAT CIMENT Bicaz și INTERAGRO Roznov. E suficient.  Un alt argument pentru menţinerea acestei secţii ţine de amplele lucrări de investiţii care au fost făcute și care au condus la creșterea vitezei de circulaţie.

Este un lucru destul de rar întâlnit în România ultimilor 25 de ani!

În concluzie: se solicită menţinerea secţiei Piatra Neamţ-Bicaz pe lista secţiilor interoperabile! Cred, la fel ca și cei care mi-au cerut sprijinul, că în situaţia prezentată interesul statului este acesta și nu creșterea profitului unei societăţi private, adică trecerea banilor în buzunarul unor băieţi isteţi din domeniul transporturilor.

Domnule Ministru, vă rog să ţineţi seama de aceste argumente, să aveţi în vedere situaţia în care se află angajaţii și să decideţi în consecinţă.

Răspunsul ministrului, alăturat, a fost în genul ”rămâne cum am stabilit”.

M.O.T.