* Pentru cumpărături on-line, verificaţi preţul afişat pe site, dacă acesta conţine sau nu TVA, costul de livrare şi perioada de returnare
În magazine s-a dat startul pentru reducerile Black Friday. Însă marea vânătoare a reducerilor ar putea să vă coste scump, avertizează comisarii pentru protecţia consumatorilor din Neamţ, în sensul că v-aţi putea păcăli cu produse pentru care se afişează mari reduceri de preţuri dar cu „vicii” ascunse.
Astfel, potrivit comisarilor, aveţi ocazia să faceţi cumpărături fără să fiţi ţepuiţi în perioada Black Friday dacă respectaţi câteva reguli care ţin de vigilenţă şi informare: citiţi cu atenţie caracteristicile produsului, verificaţi dacă produsul corespunde cu adevarat dorinţelor şi nevoilor dumneavoastră, verificaţi stocul existent dacă vreţi să profitaţi de comerţul on-line, verificaţi preţul afişat pe site şi dacă acesta este integral, respectiv dacă preţul conţine sau nu TVA şi costul de livrare.
Foarte importantă este verificarea preţurilor, mai ales pe site-uri care afişează preţuri comparative pentru acelasi produs.
„Reducerile mari de preţ, într-o anumită perioadă, sunt binevenite atât pentru consumatori, cât şi pentru operatorii economici. Pentru a beneficia de aceste reduceri, fără să le fie afectate interesele economice, consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze, să fie extrem de vigilenţi şi să acorde maximă atenţie tuturor detaliilor. În cazul în care aceştia consideră că drepturile le-au fost încălcate le recomandăm să se adreseze ANPC. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor supraveghează permanent piaţa şi nu va tolera nicio abatere”, au transmis reprezentanţii Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
Vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promoţionale etc.) trebuie să respecte reguli de fixare şi publicitate a preţurilor. Astfel, orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă.
Comisarii pentru protecţia consumatorilor subliniază faptul că preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus.
* În termen de 14 zile puteţi returna produsul cumpărat on-line, fără a invoca vreun motiv!
Comisarii vin şi cu sfaturi pentru consumatorii care achiziţionează produse online: să verifice, înainte de încheierea contractului, dacă pe site comerciantul informează corect şi complet privind datele sale de identificare (denumirea, adresa poştală şi electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăţilor comerciale şi cel de înregistrare fiscală etc.), caracteristicile esenţiale ale produsului, preţul cu toate taxele incluse, cheltuielile de livrare, dacă este cazul, modalităţile de plată şi de livrare, perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului, durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs, existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.
Pentru a se informa mai bine despre produsul pe care doreşte să-l comande, cumpărătorul trebuie să contacteze comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare. Modul în care răspunde la aceste întrebari le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozităţii vânzătorului.
* Termenul de rambursare se poate prelungi până la un an dacă magazinul on-line nu a menţionat în format expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor
„Privind dreptul de denunţare a contractului, consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de el şi nu trebuie să invoce vreun motiv! În cazul returnării produsului, consumatorul îşi poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului. Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată şi, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului. Profesionistul rambursează sumele folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării”, subliniază reprezentanţii ANPC printr-un comunicat de presă.
Poate cel mai important este, potrivit comisarilor OPC, ca persoanele interesate să cumpere on-line să citească termenii şi condiţiile de funcţionare a magazinului on-line deoarece termenul de 14 zile în care pot opta pentru returnarea produsului se prelungeşte cu înca 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menţionat în format expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor!
Geanina NICORESCU