Hendrik van Regteren (69 de ani), fostul patron al societăţii Transmoldavia SA din Piatra Neamţ, trebuie să-şi ispăşească pedeapsa de trei ani şi trei luni închisoare cu executare primită pentru evaziune fiscală şi înşelăciune. El a făcut o ultimă încercare de a scăpa de puşcărie şi a cerut ca instanţa să-i admită repunerea în termen a recursului. Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie i-a respins, săptămâna trecută, solicitarea ca fiind neîntemeiată, ca şi acţiunea de recurs împotriva sentinţei curţii, din cauză că a depăşit termenul acordat.
În 2011, Curtea de Apel Bacău a decis ca Hendrik van Regteren să facă trei ani şi trei luni de închisoare pentru înşelăciune, evaziune fiscală şi folosirea cu rea credinţă a bunurilor sau creditului societăţii, după ce Tribunalul Neamţ îi dăduse o pedeapsă cu suspendare. În termenul legal, doar ANAF a făcut recurs la decizia magistraţilor băcăuani, şi în vara anului trecut ÎCCJ a respins acţiunea, sentinţa rămânând apoi definitivă. Olandezul, care în 1998 a preluat Transmoldavia, mai are de achitat la stat circa 120.000 lei prejudiciul constatat de procurori, la care se mai adaugă 300.000 de euro confiscaţi tot la buget. Banii i-a încasat din contul Transmoldavia în mod nejustificat, iar pentru a da o notă de legalitate acestui circuit financiar, olandezul a scos din pălărie un contract de prestări servicii „oferite” de firma sa, Retom Holand BV, prin care în 1998 a achiziţionat firma nemţeană de transport persoane. Potrivit contractulului din octombrie 1999, firma Retom acorda Transmoldavia consultanţă în domeniul transportului, leasing, de import autobuze, de afaceri şi în managementul firmei nou achiziţionate, în schimbul a 30.000 de dolari pe lună. Contractul a devenit valabil din ianuarie 2003, când euro a fost adoptat, şi olandezul a încasat, astfel, până la finele anului 2004 suma de 302.000 de euro pe o activitate fictivă.
Tot prin firma sa, Retom, olandezul a achiziţionat autobuze pentru Transmoldavia, aşa cum se angajase la preluarea firmei. Conform clauzelor, Hendrik van Regteren trebuia să facă investiţii de peste 577.000 de dolari până în 2001, inclusiv înnoirea parcului auto. Anchetatorii au stabilit că maşinile au fost achiziţionate de la Retom Holand BV, în leasing, şi achitate o parte de Transmoldavia, o parte (circa 240.000 de dolari) prin firma olandeză.