Marți, 28 iunie 2016, Guvernul a emis o ordonanță prin care a adoptat un pachet de măsuri destinate simplificării procedurilor și reducerii eforturilor cetățenilor de procurare a unor documente, precum și consolidării procesului de digitalizare la nivelul administrației publice centrale.
Astfel, instituțiile publice și organele de specialitate ale administrației publice centrale vor accepta și copia electronică după Cartea de Identitate, prin furnizarea unei adrese de poștă electronică, atât pe pagina proprie de internet, cât și pe punctul de contact unic electronic. În termen de 30 de zile, instituțiile publice au obligația să anunțe adresa de e-mail unde se vor putea transmite.
În cazul copiilor legalizate solicitate de către instituții în furnizarea serviciilor publice, acestea vor fi înlocuite cu verificarea de către funcționar, la ghișeu, a conformității cu originalul.
Datele cu caracter personal necesare pentru furnizarea unui serviciu public, care sunt colectate, deținute sau gestionate de o altă autoritate sau instituție publică, se iau direct de la respectiva autoritate sau instituție, dacă acest lucru a fost solicitat expres de către beneficiarul serviciului public sau dacă există consimțământul expres al acestuia.
Instituțiile publice și organele administrației publice centrale sunt obligate să specifice pe formularele proprii durata de completare a fiecăruia și motivul colectării informației.
Va fi scutită de plata taxei extrajudiciare de timbru eliberarea cărții de identitate, eliberarea și prelungirea valabilității actelor de identitate pentru cetățenii străini și a cazierului judiciar. Această măsură a fost luată avându-se în vedere că plata acestei taxe de valoare mică presupune deplasări la Poștă și la Poliție.
La ridicarea cărții de identitate și a pașaportului, cetățenii vor plăti o singură taxă, într-un singur loc. Taxele extrajudiciare de timbru rămase în vigoare se vor plăti prin mijloace electronice, ordin de plată sau numerar, cu excepția taxei pentru eliberarea titlurilor de proprietate asupra terenurilor dobândite în baza Legii 18/1991, pentru taxele de până la 50.000 lei.
Autoritățile și instituțiile publice, altele decât cele din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională, vor putea obține certificatul de cazier judiciar în mod direct de la Ministerul Afacerilor Interne (MAI), scutind cetățeanul de obținerea acestuia, caz în care taxa de eliberare și taxa extrajudiciară de timbru vor fi eliminate. Astfel, orice altă instituție publică, cu excepția celor prevăzute deja în lege, va solicita electronic unităților specializate ale Ministerului Afacerilor Interne, în baza consimțământului scris al solicitantului, copie de pe cazierul judiciar al persoanei pentru care se efectuează verificări specifice. Unitățile specializate ale Ministerului Afacerilor Interne vor furniza electronic copiile solicitate într-un termen de 24 de ore de la primirea solicitării, iar persoana pentru care se efectuează verificări specifice este scutită de plata serviciului.
În vederea simplificării plății taxelor pentru pașaport, au fost comasate cele două taxe astfel încât acestea se vor putea achita într-un cont unic, facilitându-se astfel și plata lor online.
V. ANDRIEȘ