O şansă la normalitate pentru elevii cu tulburări de învăţare

gsini-copilOficialii din Ministerul Educaţiei sunt preocupaţi de asigurarea suportului necesar elevilor cu tulburări specifice de învăţare (TSI) şi integrarea lor. Pentru a le oferi o garanţie a respectării dreptului la educaţie au lansat în dezbatere publică un proiect de metodologie care identifică şi stabileşte tipul de intervenţie pentru asigurarea învăţării individualizate şi personalizate în cazul acestor elevi prin introducerea şi utilizarea instrumentelor compensative, a măsurilor de dispensare şi a formelor adecvate de evaluare. În proiect sunt incluse şi măsuri privind managementul cazurilor TSI în sistemul de învăţământ, măsuri psihopedagogice, consiliere parentală şi cadrul general de formare a cadrelor didactice.

Atenţie, însă, prevederile acestui proiect vizează doar elevii înscrişi în învăţământul preuniversitar, diagnosticaţi cu tulburări specifice de învăţare în baza unei evaluări complexe efectuate de specialişti acreditaţi din şcoala de masă -profesori consilieri şcolari, logopezi, profesori de sprijin- sau/şi specialişti psihologi, logopezi, psihopedagogi. Tulburările specifice de învăţare se referă la tulburări de citire, exprimare în scris şi matematice, denumite dislexie, disgrafie şi discalculie. În mod uzual, aceste tulburări sunt descrise pe baza deficitelor lor funcţionale ca dislexie -afectarea procesului de achiziţie a citirii, disgrafie -afectarea procesului de achiziţie a scrisului, atât a actului grafic, cât şi a exprimării corecte în scris şi discalculie -afectare a procesului de achiziţie a abilităţilor numerice şi aritmetice.

Geanina NICORESCU