Semnalăm apariţia, la editura Polirom, a cărţii „Pedagogia preşcolarităţii şi şcolarităţii mici”, lucrare ce se constituie într-un instrument de lucru util cadrelor didactice care desfăşoară activitatea cu copiii de vârstă mică, studenţilor aflaţi în curs de profesionalizare în domeniu, profesorilor din universităţi implicaţi în formarea viitorilor specialişti din grădiniţe şi şcoli primare, precum şi decidenţilor din domeniul politicilor educaţionale.
Volumul, semnat de dr. Liliana Stan, analizează actualul context socio-educaţional de modelare a personalităţii copiilor, prezentând principiile activităţii pedagogice desfăşurate cu copiii de vârsta mică. Totodată, cartea scoate în evidenţă specificul componentelor curriculumului învăţământului preşcolar şi primar (finalităţile şi conţinuturile formării, metodologia didactică, cu accent pe metodele de comunicare, precum şi evaluarea didactică).
Materialul cuprinde şi un set de instrumente practice, utile cadrelor didactice: fişe de observaţie a copilului şi a grupului de copii, proiecte didactice etc.
Iată şi câteva din capitolele lucrării: „Pedagogia învăţământului preşcolar şi pedagogia învăţământului primar – componente ale sistemului ştiinţelor pedagogice”; „Lumea contemporană şi provocările ei privind educaţia în primii ani de viaţă”; „Copilul de vârstă mică – un univers de descoperit”; „Principiile activităţii educative desfăşurate cu copiii de vârstă mică”; „Analiza componentelor curriculumului: finalităţi, conţinuturi, metodologie, evaluare în educaţia din primii ani de viaţă”; „Probleme ale proiectării didactice în grădiniţă şi şcoala primară”.
Liliana Stan este conferenţiar dr. în cadrul Departamentului de Ştiinţe ale Educaţiei, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. Domeniile sale de competenţă profesional-ştiinţifică includ etica şi deontologia profesională, pedagogia învăţământului preşcolar şi a învăţământului primar, didactica ştiinţelor educaţiei, fundamentele succesului educaţional, teoria şi metodologia curriculumului, instruirii şi evaluării.
Irina NASTASIU