Noutăți fiscale

FiscContribuabilii nemțeni vor avea de aplicat chiar din primele zile ale anului 2017 o serie de noutăți în materie fiscală.

Dintre cele mai importante am reținut extinderea perioadei de aplicare a facilității privind scutirea de impozit a profitului reinvestit, care este valabilă până la 31 decembrie anul acesta. Agenții economici sunt stimulați să pregătească ucenici și studenți, printr-un beneficiu ce permite deducerea cheltuielilor efectuate cu pregătirea elevilor și a studenților. Nu în ultimul rând, pentru microîntreprinderi se dorește reducerea plafonului capitalului social pentru înființare, la 10.000 de euro, de la 25.000 euro în prezent. Iar pentru contribuabilii înregistrați în scopuri de taxă pa valoare adăugată, Ministerul Finanțelor propune în pachetul de modificări ale Codului Fiscal posibilitatea ca acei contribuabili care reintră ca plătitori de TVA să poată refactura cu TVA către partenerii cărora le-au furnizat bunuri și servicii pe perioada cât nu fost înregistrați în scop de TVA.

*Nou formular pentru adeverința de venit

Un nou formular pentru adeverința de venit este pe cale de a fi adoptat de Agenția Națională de Administrare Fiscala.

Documentul ar urma să includă informații privind veniturile brute realizate din salarii obținute pentru creare de programe pentru calculator, pentru cercetare-dezvoltare aplicativă și/sau dezvoltare tehnologică, din pensii mai mici decât plafonul de impozitare și din salarii obținute de persoanele fizice cu dizabilități grave sau accentuate.

Potrivit ANAF, adeverința de venit este un document prin care se atestă veniturile realizate de persoanele fizice în cursul unui an fiscal, declarate fiscal în baza formularelor de declarații depuse de acestea și/sau de către terți. Argumentul modificării documentului ține de aplicarea unitară de către organele fiscale a dispozițiilor legale privind eliberarea adeverinței de venit pentru persoane fizice, precum și pentru creșterea operativității procesului de administrare. În ordinul aflat în fază de proiect este propus modelul și conținutul noilor formulare „adeverință de venit“ și „cerere de eliberare a unei adeverințe de venit“. Odată adoptate, vor fi abrogate celelalte normative ce reglementează segmentul, respectiv Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr.193/2009 – OANAF 193/2009 pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor „Adeverință de venit“ și „Cerere de eliberare a unei adeverințe de venit“ pentru persoane fizice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.109 din 24 februarie 2009.

*Noi obligații pentru cei care obțin venituri din chirii

Reglementările în vigoare stabilesc faptul că persoanele care obțin venituri din închirierea bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare, trebuie să completeze și să depună la organul fiscal declarația privind venitul estimat/norma de venit (formularul 220), în maxim 30 de zile de la încheierea contractului.

Recent, ANAF a anunțat că formularul 220 se depune concomitent cu înregistrarea la organul fiscal teritorial a contractului încheiat între părți. La înregistrare se prezintă contractul de închiriere în original, iar un exemplar în original rămâne la organul fiscal, și, după caz, împuternicirea. ANAF precizează că în Codul fiscal și Codul de procedură fiscală nu se prevede vreo obligație prin care rudele să încheie contract de închiriere, dar este obligatoriu să fie declarate la fisc contractele deja încheiate, pentru care impozitarea se face conform normelor legale. ANAF precizează că administrația fiscală nu poate interveni asupra voinței părților exprimată într-un contract de închiriere în ceea ce privește nivelul chiriei și nu poate stabili categoriile de persoane/rude pentru care există obligația încheierii unui contract de închiriere.

În schimb, Fiscul atrage atenția că există obligația încheierii unui contract de închiriere și a declarării acestuia la organul fiscal în toate situațiile în care proprietarul încasează sume de bani reprezentând contravaloarea cedării dreptului de folosință, indiferent de nivelul acesteia. Venitul brut din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal reprezintă totalitatea sumelor în bani și/sau echivalentul în lei al veniturilor în natură stabilite potrivit contractului încheiat între părți, pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul încasării acestora. Venitul brut se majorează cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform dispozițiilor legale, în sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui deținător legal, dacă sunt efectuate de chiriaș.

Venitul brut se stabilește pe baza chiriei prevăzute în contractul încheiat între părți pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul încasării chiriei. Venitul net din cedarea folosinței bunurilor se stabilește în sistem real, la opțiunea contribuabilului, pe baza datelor din contabilitate sau prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 40% asupra venitului brut și a contribuțiilor de asigurări sociale de sănătate datorate. Contribuțiile de asigurări sociale de sănătate datorate se deduc de organul fiscal competent. (C.I.)