Noutăţi fiscale valabile de la început de an

formulareNoi formulare 101 şi 100
O serie de noutăţi fiscale sunt valabile acum, la început de an, unele deja se aplică, altele urmând să intre în vigoare potrivit calendarului. Una dintre cele mai importante este modificarea formularului 101 prin care se declară şi se achită impozitul pe profit. Noua declaraţie obligatorie este valabilă din data de 5 ianuarie 2015 şi ANAF a adaptat inclusiv modul de completare a acestui document. “Modelul nou aprobat cuprinde rubrici atribuite pentru declararea veniturilor din dividende, detaliat pentru fiecare sursă în parte”, a declarat Cristina Ionescu, purtătorul de cuvânt al Administraţiei Finanţelor Publice Neamţ. În cuprinsul formularului 101 s-a introdus astfel rubrica 20 – venituri din dividende, cu subtitlurile 20.1 – venituri din dividende primite de la o persoană juridică română, în condiţiile prevăzute de lege, 20.2 – venituri din dividende primite de la o persoană juridică străină, situată într-un stat terţ, în condiţiile prevăzute de lege, 20.3 – venituri din dividende primite de la o filiala situată într-un stat membru UE, în condiţiile prevăzute de lege; rubrica 21 – venituri din vânzarea / cesionarea titlurilor de participaţie, în condiţiile prevăzute de lege; rubrica 22 – venituri din lichidarea unei alte persoane juridice române sau unei persoane juridice străine situate într-un stat cu care România are încheiată o convenţie de evitare a dublei impuneri; rubrica 23 – alte venituri neimpozabile. Totodată, în noul formular se completează şi rubrica referitoare la impozitul pe profit scutit, cu suma ce reprezintă scutirea de la plată a impozitului pe profitul reinvestit, potrivit reglementărilor valabile din luna iulie 2014 şi până la data de 31 decembrie 2016. Se menţionează sumele din sponsorizări, mecenat, burse private, în funcţie de perioadă şi în limitele stabilite de lege, sume din anul curent şi reportate din perioada anterioară.
Contribuabilii care au optat pentru un alt exerciţiu financiar decât anul calendaristic trebuie să depună formularul 101 până la data de 25 a celei de-a treia luni inclusiv de la închiderea anului fiscal modificat, mai specifică noile reglementări, în timp ce termenele de depunere rămân aceleaşi pentru restul contribuabililor, respectiv până la data de 25 martie inclusiv a anului următor celui pentru care se calculează impozitul şi până la data de 25 februarie inclusiv a anului următor în cazul asociaţiilor şi a fundaţiilor, a persoanelor fără scop patrimonial, precum şi de către contribuabilii plătitori de impozit pe profit care obţin majoritatea veniturilor din cultura cerealelor, cultura plantelor tehnice şi a cartofului, din pomicultură şi viticultură.
În cazul persoanelor juridice care se dizolvă cu lichidare în cursul anului acestea sunt obligate să depună formularul 101 şi să achite impozitul până la data depunerii situaţiilor financiare. Persoanele juridice care se dizolvă fără lichidare în cursul anului trebuie să depună declaraţia anuală de impozit pe profit şi să achite impozitul până la închiderea perioadei impozabile, ca şi până acum. În schimb,o altă noutate este şi aceea referitoare la modul de completare a perioadei de raportare. Rubrica „Perioada” se completează cu perioada reprezentând anul fiscal modificat, în cazul contribuabililor care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic. Pentru primul an fiscal modificat se va include şi perioada anterioară din anul calendaristic cuprinsă intre 1 ianuarie şi ziua anterioară primei zile a anului fiscal modificat, ceea ce înseamnă un singur an fiscal.
De asemenea, ANAF a modificat şi instrucţiunile de completare a formularului 100 privind obligaţiile de plată la bugetul de stat, legat de modul de declarare la bugetul de stat a contribuţiei pentru finanţarea unor cheltuieli în domeniul sănătăţii, iar la nomenclatorul obligaţiilor de plată la bugetul de stat au fost introduse două noi rubrici: contribuţie trimestrială datorată pentru contractele cost-volum/cost-volum-rezultat şi contribuţie datorată pentru volume de medicamente consumate care depăşesc volumele stabilite prin contracte.
Alt model la ordinul de plată

Din această lună ordinul de plată pentru trezorerie are un nou model ce a fost modificat de Ministerul Finanţelor, la fel şi cel pentru salarii multiple.
Este vorba despre o nouă rubrică denumită Cod program, unde se înscrie codul de program pentru care se dispun plăţile de către instituţiile publice care au cuprinse programe în bugetele aprobate potrivit prevederilor legale în vigoare. Dacă se fac plăţi în contul unor cheltuieli bugetare pentru care nu sunt aprobate programe, rubrica Cod program se completează cu 0000000000.
Legislaţia prevede ca ordinal de plată la trezorerie să fie utilizat de persoane juridice şi persoane pentru achitarea impozitelor, taxelor şi a altor obligaţii, inclusiv restituiri din finanţarea anilor precedenţi datorate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetelor locale, bugetelor fondurilor speciale, bugetului trezoreriei statului, bugetelor de venituri proprii ale instituţiilor publice, inclusiv a sumelor datorate Ministerului Finanţelor Publice; pentru achitarea în contul insti-tuţiilor publice a sumelor reprezentând contravaloarea serviciilor prestate,a bunurilor livrate şi a lucrărilor executate de către acestea; pentru transferul în conturile proprii deschise la instituţiile de credit sau la Banca Naţională a României al sumelor încasate în conturi deschise la Trezoreria Statului şi alte plăţi efectuate din aceste conturi. De asemenea, OP-urile pentru trezorerie pot fi utilizate de ordonatorii de credite pentru achitarea impozitelor, taxelor şi a altor obligaţii datorate bu-getului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului trezoreriei statului, bugetelor locale şi bugetelor fondurilor speciale; pentru achitarea obligaţiilor către furnizori şi creditori, pentru virări de sume reprezentând transferuri şi subvenţii, restituiri de venituri bugetare încasate necuvenit. Acest ordin de plată este utilizat şi de unităţile descentralizate.
Se poate utiliza formular pe suport de hârtie, dar şi pe suport electronic, iar acest document se foloseşte numai pentru decontări în cadrul Sistemului electronic de plăţi.
Cât priveşte ordinul de plată pentru salarii multiple, acest document a fost modificat la rubrica Cod program, unde se înscrie codul de program pentru care se dispun plăţile de către enti- tăţile publice care au cuprinse programe în bu-getele aprobate potrivit prevederilor legale în vigoare. Iar în cazul plăţilor aferente unor cheltuieli bugetare pentru care nu sunt aprobate progra-me, rubrica se completează cu 0000000000 .

Un nou formular 230

Formularul 230 privind destinaţia sumei reprezentând până la 2% din impozitul anual pe veniturile din salarii şi celor asimilate salariilor a fost de asemenea modificat de ANAF. Concret, a fost scos din document rubrica privind deducerea cheltuielilor efectuate pentru economisirea în sistem colectiv pentru domeniul locativ.
Totodată, formularul 230 se numeşte acum Cerere privind destinaţia sumei reprezentând până la 2% din impozitul anual pe veniturile din salarii şi asimilate salariilor. Modificarea adoptată respectă prevederile legale prin care s-au abrogat dispoziţiile privind deducerea din venitul impozabil din salariul realizat la funcţia de bază a cheltuielilor efectuate de persoanele fizice pentru economisire în sistem colectiv pentru domeniul locativ. Obligaţia acordării acestei deduceri revenea organului fiscal competent şi procedura de aplicare se stabilea prin ordin al ministrului Finanţelor.
Cristina Iordache