Noi reguli pentru decontarea abonamentelor școlare pentru transport

eleviGuvernul a adoptat, la finele săptămânii trecute, sumele aferente fiecărei distanțe între 3 și 50 de kilometri și metodologia de calcul a acestor tarife. Actul normativ este complementar ordonanței de urgență aprobată în luna octombrie, prin care operatorii de transport rutier sunt obligați să emită abonamente pentru transportul elevilor, decontate integral din bugetul de stat pentru distanțe de până la 50 de kilometri. Astfel, elevii nemțeni trebuie să știe că operatorii de transport rutier pot acorda discount de la 10 lei (fără TVA), pentru distanța minimă de 3 kilometri, până la 174 de lei (fără TVA), pentru distanța maximă de 50 de kilometri.

Reglementarea unui tarif maximal se impunea în condițiile în care tarifele practicate de operatorii de transport public au, acum, variații foarte mari pentru aceeași distanță, prețurile maxime fiind și de până la 13 ori mai mari decât prețurile minime. Contractele de transport în desfășurare sunt valabile și nu pot fi modificate până la ajungerea la termen decât prin acordul părților.
Tarifele maxime aprobate pentru abonamentele de transport școlar sunt valabile până la 1 septembrie 2017. După această dată, autoritățile competente în domeniu vor efectua o analiză amănunțită în vederea actualizării de către Guvern a nivelului tarifelor în funcție de noile costuri ale companiilor de transport, precum și pentru a se stabili dacă există zone omogene din punct de vedere al condițiilor specifice furnizării serviciului de transport, care să justifice stabilirea de tarife diferențiate. Tariful maxim per kilometru se va stabili pe baza unor standarde de cost emise de autoritățile cu atribuții de reglementare pe piețele serviciilor de transport de persoane.
Decizia face parte din măsurile de combatere și reducere a abandonului școlar, în condițiile în care principala cauză o reprezintă costurile de transport. Conform datelor existente la nivelul Ministerului Educației, în anul școlar 2015-2016 peste 125.000 de elevi au făcut naveta zilnic folosind transportul rutier pentru a ajunge la cursuri. Măsura a fost luată și având în vedere că România este a treia țară din Uniunea Europeană în ceea ce privește părăsirea timpurie a școlii. De asemenea, s-a avut în vedere și faptul că unul din cinci elevi din învățământul secundar superior face naveta pentru a ajunge la ore, peste jumătate din populația cu vârsta cuprinsă între 15-19 ani locuiește în mediul rural, iar liceele sunt situate, în general, în urban.

Geanina NICORESCU