Niște băieți deștepți pregătesc un nou tun: 2.000 de arbori vor fi rași de pe marginea drumurilor naționale

11935194_417199445130104_912612587_n Aproape 2.000 de arbori de pe marginea drumurilor naționale din Neamț urmează să fie tăiați de niște băieți deștepți de la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România – CNADNR.

Compania care ar trebui să facă drumuri și autostrăzi a solicitat și a  primit aprobare să taie aproape toți arborii de pe drumurile naționale din județul Neamț, pe traseele Piatra Neamț – Târgu Neamț, Piatra Neamț – Roman și Piatra Neamț – Bacău.

Poate nu ni s-a fi părut nimic în neregulă, dacă n-am fi observat ca n-a scăpat niciun arbore nemarcat pentru tăiere, indiferent de vârstă, dimensiuni, stare și specie. Sunt pregătiți pentru un adevărat masacru ecologic plopi, tei, nuci și alți pomi fructiferi de pe marginea șoselelor.

Este vorba de aproape 2.000 de arbori, care însumează aproximativ 5.000 de metri cubi de lemn. Arborii au fost marcați de Romsilva și de ocoalele silvice Roman, Roznov, Gârcina și Târgu Neamț.

Trebuie precizat că în această combinație, Romsilva nu are alt rol decât de a marca, la solicitarea CNADNR, arborii respectivi, ei nefăcând parte din fondul forestier național. Urmează ca de aici încolo, CNADNR să facă orice îi poftește inima, de la tăiere și până la valorificare. Pentru că legea așa prevede. Arborii de pe marginea drumurilor naționale sunt proprietatea CNADNR și acesta, ca orice proprietar, poate face absolut orice cu un bun care îi aparține.

Și acum, partea frumoasă a poveștii cu iz de tun al unor băieți deștepți. Vestita Companie Națională motivează cererea spunând că arborii sunt bătrâni și uscați, motiv pentru care pun în pericol siguranța traficului rutier. S-au uscat, așa, deodată, toți, îmbătrânind într-un an cât alții în zece.

Total aiurea. Arborii sunt cât se poate de sănătoși, cei mai mulți fiind chiar tineri și deloc uscați, unii prezentând într-adevăr crengi uscate, dar care pot fi înlăturate, fără a fi necesară doborârea copacului. Deci compania care nu e în stare să repare un pod cum este cel de la Bicaz sau să schimbe un parapet de siguranță de pe marginea drumului, compania care dă în folosință autostrăzi pe jumătate prăbușite, se apucă așa, din senin, să taie vreo 2.000 de copaci, ca să nu fie în pericol nemțenii plătitori de taxă de drum, când, în realitate, arborii tocmai rolul acesta îl au. Să păstreze umbră, deci răcoare și vizibilitate mai bună și să împiedice depunerea de zăpadă pe carosabil pe timp de iarnă.

Un calcul sumar arată că valoarea celor 5.000 de metri cubi de lemn care ar rezulta în urma tăierilor, adică vreo 200 de camioane pline ochi, se ridică la peste 300.000 de euro. Astfel de lucrări nu pot fi făcute decât de o firmă specializată în exploatări forestiere. Și cum suma asta este prea mică pentru băieții care leagă ploile la CNADNR, ei jonglând cu sume doar de la milion în sus, este foarte posibil ca, de fapt, tunul să fie la licitația pentru firma care va face exploatarea (tăierile, transportul etc.) și care probabil va reface așa-numita perdea forestieră, punând la loc niște arbori noi, proaspeți, tineri și frumoși, la niște prețuri care vor fi de zeci de ori mai mari chiar și decât cel mai scump bonsai, așa cum ne-a obișnuit deja compania care aruncă cu banii noștri pe geam, sumele care ajung anual în conturile sale fiind de ordinul miliardelor de euro.

Nu demult, cineva spunea că nu a mai rămas nimic de furat în țara asta. Uite că a mai rămas!

Ionuț CORFU