* Lefuri între 5.000 şi 8.000 de lei pentru foştii directori ai Apa Serv
* Cursuri de 17.000 de euro în Montpellier şi fonduri de protocol fabuloase
Conferinţa de presă de ieri de la Consiliul Judeţean, ţinută de şeful judeţului, Culiţă Tărâţă, a fost prima dintr-un ciclu care are ca temă Apa Serv. Potrivit preşedintelui, aici ar fi avut loc mai multe ilegalităţi, iar preţul apei ar fi crescut în mod nejustificat, din cauza unor cheltuieli făcute fără discernământ de foştii directori. Acuzele lui Tărâţă se întemeiază pe un raport de audit care cuprinde perioada Ivanov – Dughir la conducerea companiei. În legătură cu gradul de credibilitate al auditului, s-a precizat că li s-a pus în vedere auditorilor că „răspund material şi penal pentru corectitudinea sa.”
Şeful judeţului vorbeşte şi despre 24 de maşini cumpărate în leasing în aceeaşi perioadă, deşi compania avea deja în parcul propriu 21 de autoturisme şi consideră că banii au fost cheltuiţi inutil, pentru a da fiecărui şef de serviciu câte o maşină nou.
* Fond de protocol de 3.000 de lei
În vizorul preşedintelui, care a vorbit chiar şi despre „structuri de tip mafiot”, au intrat astăzi cei doi manageri. În cazul lui Dughir, care totuşi a rămas director comercial în Apa Serv, i se reproşează faptul că a încasat sume de bani sub formă de prime – de exemplu pentru negocierea contractului colectiv de muncă, în condiţiile în care aceasta era o obligaţie de serviciu!- la care se mai adaugă şi altele cheltuite „pentru protocol”. Salariul directorului Dughir, de aproximativ 5.000 de lei, era completat de un fond de protocol de 3.000 de lei aflat la dispoziţia sa lunar, pentru care nu era obligat să prezinte documente justificate, după cum a precizat Culiţă Tărâţă.
Fostul director Cătălin Dughir, nu neagă informaţia despre fondul de protocol, dar face nişte precizări. În primul rând consideră că leafa lui nu era prea mare, iar despre cheltuielile de protocol …:„Eu am avut exact ce era trecut în contractul de management semnat şi însuşit împreună cu Consiliul de Administraţie de atunci, nu am încălcat cu nimic legea. Iar despre cheltuielile de protocol, aici apare o confuzie, pentru că vorbim despre cheltuielile de protocol pe total companie, din care eu aveam rezervată o anumită sumă lunar, pentru anumite acţiuni, în general pentru proiecte cu finanţări europene, sumă din care nu se putea cheltui nici un leu fără acordul meu scris. Erau bani care se cheltuiau pentru protocol pentru anumite întâlniri legate de implementarea unor proiecte, nu i-am cheltuit eu personal pentru mine”.
*Neculai Ivanov…”Adio, dar rămân cu tine!”
Aceeaşi acuză privind fondurile de protocol, dar şi multe altele se îndreaptă şi spre Neculai Ivanov, care încă mai are tangenţă cu compania, în calitatea sa de lider de echipă în firma privată cu care Apa Serv implementează un proiect. Pentru a avea o idee despre modul în care a fost făcut auditul vă cităm fragmente din acesta, referitoare la fostul manager:
„În perioada mandatului său, d-l director general Ivanov Neculai a beneficiat (în plus față de prevederile legale), de:
– tichete de masă în valoare de 2.575 lei, impozabile
– cheltuieli de protocol, în afara celor acordate în perioada cursului de master din Franța de 11.954 lei,
– prime de Paște și Crăciun în valoare de 1.274 lei brut,
– prime de vacanță de 1.953 lei brut,
– ajutoare sociale: sume pentru cadouri copii cu ocazia Crăciunului (600 lei) și în 2010 – 950 lei (cota de cheltuieli pentru bilete de tratament și odihnă),
– compensație sub forma unei prime, de 712 lei brut acordată în noiembrie 2009 în scopul stingerii conflictului de interese declanșat de sindicate la 26 iunie 2009,
– 1.500 lei brut premiu pentru activitatea depusă și responsabilitatea luată în cadrul acțiunii de negociere a clauzelor Contractului colectiv de muncă (deși prin Contractul de mandat, la obligațiile directorului general este prevăzută și negocierea Contractului colectiv de muncă),
– 4.278 lei brut acordați în noiembrie 2010 sub forma unei compensări de 6% pentru întreg anul 2010 datorită ratei inflației”.
Despre acest aspect pecuniar Neculai Ivanov ne-a declarat, aseară, în exlusivitate: „Sumele de bani au fost acordate potrivit contractului de mandat asimilat ca un contract de muncă. Şi atunci compartimentele din subordine au considerat că beneficiez de aceleaşi drepturi ca orice alte angajat. Toate aceste cheltuieli au fost în conformitate cu acest contract de mandat şi cu legislaţia în vigoare”
* Cursuri de perfecţionare în Montpellier
Acelaşi audit continuă: „În perioada septembrie 2010 – august 2011, d-l director general Ivanov Neculai a urmat cursurile Programului Internațional Executive Masters, organizat de Institutul Științei și Tehnologiei „Paris Tech”, urmare adresei nr. 52029/03.08.2010 a Direcției Strategii și Coordonare Program din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului. Scopul programului a fost de dezvoltare a abilităților de conducere și management, menit să construiască competențe în domeniul conducerii, elaborării de strategii și management, candidatul urmând să dobândească cunoștințele necesare elaborării planurilor de acțiune pe termen scurt, mediu și lung.
Prin Decizia nr. 9/09.08.2010, Consiliul de administrație a aprobat participarea d-lui director general Neculai Ivanov la acest curs, cu suportarea de către companie a cheltuielilor constând în:
– 17.000 euro coplata participării la program (cuprinde: susținere de curs, masă, IT, cazare, cheltuieli organizatorice),
– asigurări de sănătate și de accidente, analize, consultații ce nu sunt suportate prin polița de asigurare,
– deplasările (aerian și/sau terestru) între Piatra Neamț și Montpellier, inclusiv în Montpellier, corelat cu programul cursului,
– abonamente telefonice și internet,
– utilizarea fondului de protocol de 2.500 lei lunar prevăzut de art. 4(9) din contractul de mandat, pentru cheltuieli curente, fără a fi necesară decontarea cheltuielilor efectuate prin documente justificative ( art. 4(9) din contractul de mandat prevede: „În calitate de director general al societății va beneficia de un fond de protocol de până la 2500 lei lunar, fond necesar întâlnirilor cu diferiți parteneri de afaceri, colaboratori interni sau externi, acțiuni de promovare a companiei sau alte acțiuni în interesul companiei, decontat pe bază de documente justificative sau în lipsa acestora cu aprobarea Consiliului de administrație.”).
În perioada septembrie 2010 – octombrie 2011, compania a decontat cheltuieli ocazionale de susținerea acestui curs, în valoare totală de 122.786 lei: c/v curs – 72.458 lei (echivalentul a 17.000 de euro), c/v cheltuieli de protocol – 11.954 lei (fără documente justificative, făcându-se doar alimentarea cardului directorului cu această sumă, în mai multe tranșe) și 38.374 lei – c/v cheltuieli de transport, cazare înafara Montpellier, diurne pentru perioadele deplasării cu auto, combustibil, vignete, taxe autostradă, asigurări medicale, reîncărcări cartele telefonice, etc.). Ca și în cazul d-lui director Dughir, cheltuielile de protocol au fost ilegal prevăzute în contractul de mandat și eronat decontate, mai ales cheltuielile de protocol fără documente justificative.
În data de 20 octombrie 2011, d-l Ivanov Neculai a obținut diploma de Internațional Executive Master’s, Advanced Master’s „Eau pour Tous – Water for All”, iar în data de 1 noiembrie 2011, Consiliul de administrație a luat act de intenția de încetare a Contractului de mandat încheiat între Companie și domnul ing. Neculai Ivanov prin acordul părților începând cu data de 01.11.2011 (Decizia C.A. nr. 12/01.01.2011); în luarea deciziei s-a ținut cont și de adresa Consiliului Județean Neamț nr. 13101/31.10.2011 prin care Consiliul de administrație este înștiințat că d-l Ivanov Neculai a fost declarat admis, în urma examenului din data de 28 octombrie 2011, pentru ocuparea postului de personal contractual – Administrator Public, din cadrul aparatului de specialitate al Consiliului Județean Neamț, urmând a începe activitatea din data de 01 noiembrie 2011”.
Comentariul lui Neculai Ivanov referitor la cursurile de perfecţionare de la Montpellier este următorul: „Am fost singurul participant din Europa la acest curs şi am terminat ca şef de promoţie. Eu acolo am muncit, experienţa de la Montpellier a fost transpusă în Strategia şi Planul de acţiune al Apa Serv având ca obiectiv situarea companiei Apa Serv între cele mai performante din sud estul Europei. Eu am reprezentat România la cel mai înalt nivel, l-am avut ca lector pe câştigătorul premiului Nobel, Ek Soon, la aceste cursuri”.
* Plecarea din companie…
Conform adresei nr. 9668/31.10.2011 a domnului Ivanov, acesta comunică intenția de încetare a contractului de mandat, prin acordul părților și roagă să se dea eficiență prevederii din contractul de mandat prin care, la încetarea acestuia, compania este obligată să-i asigure un loc de muncă în companie, pe perioadă nedeterminată, corespunzător pregătirii sale profesionale, cu mențiunea că în organigramă există liber postul de consilier al directorului general. În consecință, în data de 01.11.2011 s-a încheiat contractul individual de muncă nr. 779, pe durată nedeterminată, pe funcția de consilier al directorului general; în baza acestui contract domnul Ivanov a lucrat o singură zi (1 noiembrie 2011), deoarece din 2 noiembrie contractul a fost suspendat în baza prevederilor art.50 lit. D, iar în 16.03.2012 contractul a încetat prin acordul părților. ”
De la această dată, Neculai Ivanov trece la firma multinațională în calitate de lider de echipă în cadrul contractului CSI – Asistență Tehnică pentru Managementul Proiectului și întocmirea documentației pentru contracte lucrări încheiat între ApaServ și Asocierea Tractebel Engineering SA & Aecom Ingenieria SRL.
Auditorii au recomandat recuperarea tuturor sumelor încasate pentru protocol (11.954 lei) și a altor sume care au fost încasate în afara retribuției.
Ionuţ Cătălin Dughir, ultimul director demis de la Compania Judeţeană Apa Serv nu este de acord cu demersul şefului judeţului de a da publicităţii date din audit: „Deocamdată acest raport de audit este un proiect, ce nu trebuia dat publicităţii în această formă. Eu am termen până pe 23 ianuarie să fac obiecţiuni pe marginea acestuia, urma o şedinţă de conciliere cu echipa de audit, mă rog, mai erau nişte paşi de făcut. Dar, dacă aşa se doreşte să se arunce cu noroi folosindu-se de acest audit, asta e!”.
Se doreste cu adevarat reducerea pretului apei in oras sau doar sa se faca loc alor „nostri”/
Dl Tarata e suparat ca firmele sale nu pot lua bani din aceste proiecte pe cum incasa de la Directia de Protectie a Copilului? Naspa.
Va rugam sa continuati asemenea anchete si la alte unitati care ne folosesc altfel banul nostru si anume,haideti si pe la PARKING ca si acolo sunt cam multi directorasi care au peste 6000 lei lunar…
Dupa mine o astfel de firma ar trebui desfiintata.Locurile de parcare sa se dea asociatiilor de proprietari,iar acestea sa aduca anual primariei minim 90 de lei,fiindca nu cred ca din cei 140 cat platim noi,primaria obtine mai mult…Cu ocazia asta ar fi multumita toata lumea,ca ar ramane si pt asociatii ceva prin care si-ar mai repara una-alta.Astept un premiu pentru aceasta propunere.Dar e cineva care sa aprecieze ceva in tara asta?Ma indoiesc.
Macar de s-ar rezolva cumva problemanoastra,a cetatenilor.Pentru ca nici turistii nu mai vin in orasul asta cand vad ca peste tot dau de PARKING si de X-DATASOFT…
RUSINICA!