Avizele de încadrare a locurilor de muncă în condiţii deosebite, valabile până la sfârşitul anului 2014, pot fi reînnoite pentru anul 2015. Decizia se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2015 şi are la bază Hotărârea Guvernului nr. 1173/2014, publicată în Monitorul Oficial nr. 962 din 30 decembrie 2014. Documentul prevede prelungirea termenului de 31 decembrie 2014, până la care angajatorii trebuiau să normalizeze condiţiile de muncă pe posturile în care salariaţii îşi desfăşurau activitatea în condiţii deosebite.
Hotărârea are în vedere doar angajatorii care, la data de 31 decembrie 2014, deţineau avizul de reînnoire şi care până la acea dată nu realizaseră măsurile necesare pentru a normaliza condiţiile de muncă pentru persoanele încadrate în condiţii deosebite.
Documentul prevede totodată că avizele reînnoite îşi încetează aplicabilitatea la data îndeplinirii măsurilor stabilite prin planul de prevenire şi protecţie sau, după caz, la data de 31 decembrie 2015.
„Reînnoirea avizului de încadrare a locurilor de muncă în condiţii deosebite se acordă de către Inspecţia Muncii, în baza documentelor depuse de angajatori şi prevăzute la art.2 alin.(1) din H.G. nr.246/2007 cu modificările şi completările ulterioare.
După reînnoirea avizului, angajatorul este obligat să depună, în termen de 10 zile, la casele teritoriale de pensii documentul prin care se dovedeşte reînnoirea avizului de încadrare a locurilor de muncă în condiţii deosebite şi lista cuprinzând categoriile profesionale care lucrează în aceste locuri de muncă”, a spus Oana Fodor, purtătorul de cuvânt al Casei Judeţene de Pensii Neamţ.
Perioada cuprinsă între 31 decembrie 2014 şi data reînnoirii avizului de încadrare a locurilor de muncă în condiţii deosebite constituie stagiu de cotizare în condiţii deosebite de muncă, pentru care angajatorii datorează, după caz, diferenţa dintre cota de contribuţie de asigurări sociale prevăzută de lege pentru condiţii deosebite de muncă, în procent de 31,3 %, şi cea declarată de către aceştia.
Irina NASTASIU