Mult trâmbițata autostradă care ar trece prin Târgu Neamț nici nu există în proiectul CNADR

Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni, al cărei traseu ar fi fost și prin județul Neamț, nu se regăsește în nici o fază a proiectelor Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADR) în lista pe care Compania a dat-o publicității în această lună.

Din cele 21 de lucrări integrale ori tronsoane, autostrada despre care PNL zicea că va face anul viitor istorie prin legarea celor două provincii, nu figurează nici în secțiunea contracte aferente, nici la pregătire proiecte în concesiune. Cel puțin, nu figura până la data de 20 ianuarie.

Anul acesta, cele 21 de lucrări privesc centrul spre vestul țării, cât și un tronson de la București spre Brașov, câteva loturi privesc pregătiri de lucrări ori lucrări pe Sebeș – Turda.

Cu toate acestea, cu numai câteva săptămâni înainte de alegerile din decembrie, ministrul transporturilor anunțase altceva: „Vom lansa Târgu Mureș – Iași – Ungheni până la sfârșitul lunii noiembrie, Ditrău – Târgu Neamț la fel, până la sfârșitul lunii noiembrie. Târgu Mureș – Ditrău, unde era studiul de fezabilitate oprit, l-am repornit acum, pentru că avem fonduri, deci se continuă cu studiul de fezabilitate. Tot acest coridor de la Târgu Mureș, Iași până la Ungheni o să fie lansat, reactivat în următoarele săptămâni. Lansăm licitațiile pentru studiile de fezabilitate. Demarăm practic proiectele“, a explicat Bușe.

Între Ditrău – Târgu Neamț distanța este de 104 km și se parcurge în circa două ore.

Licitația pentru studiul de fezabilitate durează câteva luni, la care se adaugă alte nouă luni pentru realizarea studiului, deci „cam un an pentru aceste tronsoane care nu sunt foarte grele. Pentru tronsoanele mai complicate, cum este Ditrău – Târgu Neamț, care trec peste munte, studiile de fezabilitate sunt mai complicate și pot dura până la doi ani“.

Dacă fostul ministru ne-a asigurat de o mare și electorală minciună, potrivit Masterplanului de Transport aprobat de Guvern, autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni se va compune din două secțiuni: Târgu Mureș – Târgu Neamț, cu termen de finalizare 2026, respectiv Târgu Neamț – Iași – Ungheni, cu termen de finalizare 2020.

Acest proiect, pe marginea căruia s-au făcut dezbateri publice, s-a făcut politică, a împlinit deja zece ani de când tot stă în studii de fezabilitate și de când s-au tot cheltuit bani grei pentru acestea.

Termenul de valabilitate al unui studiu de fezabilitate de drumuri este de cel mult doi ani. După trecerea celor doi ani, nu mai este valabil. Se schimbă datele de trafic rutier pentru proiectul respectiv, se schimbă legislația în domeniul protecției mediului sau construcțiilor, apar noi rețele de utilități sau locuințe în regiunea respectivă. Traseul propus prin SF ajunge să nu mai fie de actualitate. (M.O.T.)