Din septembrie 2016, copiii care intră în clasa zero urmează să își dezvolte abilitățile de comunicare, vor învăța numerele și literele, vor studia mediul înconjurător și vor participa la jocuri didactice prin diferite activități de desen, muzică și descoperire. Elevii clasei zero vor avea de asemenea două ore de educație fizică și două ore de muzică și mișcare, menite să îi relaxeze și să îi obișnuiască cu stilul de viață sănătos prin mișcare.
Evaluarea copiilor nu se va face prin note în timpul clasei zero. Conform metodologiei publicate de Ministerul Educației, învățătorii vor întocmi la sfârșitul anului școlar 2016-2017 un raport de evaluare în care vor consemna nivelurile de dezvoltare fizică, socio-emoțională, cognitivă, a limbajului și a comunicării, precum și a dezvoltării capacităților și atitudinilor de învățare ale elevilor clasei pregătitoare.
Dezvoltarea fizică și motrică se referă la identificarea principalelor caracteristici ale posturii corporale corecte, utilizarea unor mișcări specifice diferitelor segmente ale corpului, executarea unor mișcări sugestive și folosirea unei mimici și a unei gestici adecvate diferitelor contexte (dialog, recitare, cântec, dans, teatru etc.). Participarea la activități motrice coordonate cu membrii grupului.
Dezvoltarea socio-emoțională constă în identificarea elementelor de identitate (nume, prenume, vârsta, gen, aspect fizic, naționalitate, numele părinților, localitate etc); respectarea unor reguli simple de igienă personal; recunoașterea emoțiilor de bază raportate la experiența de viață; exprimarea de sine (exprimarea emoțiilor, temerilor, preocupărilor, a ceea ce îi place și ce nu), în limbaje diverse (verbal, nonverbal, artistic); manifestarea grijii pentru comportarea corectă în relație cu mediul natural și social; respectarea normelor elementare de comportament social; identificarea unor repere relaționale (frate, sora, mama, tata, bunici, rude, colegi, prieteni, adulți, educatori) și valorice (bine, frumos, bun etc.); participarea la activitățile grupului, jocuri de grup, relații interpersoanale.
Dezvoltarea cognitivă se referă la identificarea cuvintelor din enunțuri scurte, rostite clar și rar, identificarea silabelor și a sunetului inițial și final în cuvinte clar articulate; discriminarea cu suport intuitiv a formelor geometrice, semnelor grafice (litera, cifra), culorilor, sunetelor; sesizarea relației dintre sunet și literă, dintre cifră și număr; trasarea elementelor grafice (conturul literelor, cifrelor, formelor geometrice principale); identificarea unor repere: spațiale (în, pe, deasupra, dedesubt, lângă, în fața, în spatele, sus, jos) și temporale (înainte, după, zi, noapte, iarnă, vară etc.); identificarea unor repere de gândire logici: sortare, clasificare pe baza unui criteriu dat, raționament simplu ( dacă…, atunci…); recunoașterea unor cuvinte uzuale, scrise cu litere de tipar; recunoașterea numerelor de la 0 la 10; rezolvarea de probleme în care intervin operații de adunare sau scădere cu 1-2 unități în intervalul 0-10, cu suport intuitiv. Dezvoltarea limbajului și a comunicării constă în identificarea și aplicarea regulilor principale de comunicare; utilizarea elementelor de logică în comunicare („și/sau“, „dacă…, atunci“, „da/nu“ etc.); receptarea semnificației corecte a mesajelor orale; sesizarea semnificației unui mesaj vizual simplu; exprimarea unor mesaje referitoare la sine, colegi, familie, școală, mediu înconjurător; participarea la dialoguri scurte, în situații de comunicare uzuală.
În fine, dezvoltarea capacităților și atitudinilor de învățare se referă la respectarea normelor elementare de comportament școlar, manifestarea perseverenței în activitatea de învățare, manifestarea curiozității pentru explorarea mediului natural și social, identificarea unor regularități în mediul familiar, natural și social, realizarea unor activități, proiecte, obiecte, construcții simple, relaționarea pozitivă cu alți membri ai grupului, în rezolvarea unor sarcini simple de lucru, participarea la activități integrate, adaptate nivelului de vârstă, precum și manifestarea imaginației și a creativității în activitate și joc.
Geanina NICORESCU