* „Funcționarea greoaie și desele perioade de avarii ale sistemelor informatice ale CNAS lovesc
întregul sistem medical“
Medicii de familie susțin că „le-a ajuns cuțitul la os“. Ieri i-au adresat o scrisoare deschisă Avocatului Poporului, Roxana Gavrilă. Săptămâna trecută, când pentru a „n“ a oară a devenit nefuncțională Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) de accesare a datelor de pe cardurile de sănătate, dr. Mihaela Covrig, președintele Asociației Medicilor de Familie din Neamț ne spunea că aceste blocaje afectează bunul mers al programului de consultații.
„În documentul de mai jos dorim să atragem atenția asupra disfuncționalităților pe care le-am identificat în funcționarea elementelor PIAS. Funcționarea greoaie și desele perioade de avarii ale sistemelor informatice ale CNAS lovesc întregul sistem medical. Invalidarea zilnică a serviciilor acordate pacienților noștri datorită multiplelor intervale de timp în care elementele PIAS nu funcționează (toate sau pe rând!), afectează grav atât pacienții, cât și cabinetele. «Erorile informatice» repetate realizează evidente beneficii pentru CNAS și reduc obligațiile de decontare către furnizori, realizând pierderi constante pentru cabinete, ambulatorii, spitale ori alți furnizori de servicii medicale. Nimeni dintre cei care administrează sistemul nu este făcut răspunzător pentru erori, pentru nefuncționare, pentru timpul pierdut de pacienți când nu putem să le oferim serviciile necesare, pentru pierderile financiare constante ale cabinetelor, pentru riscurile de a ni se imputa ulterior rețete, trimiteri etc. Ba mai mult, toate aceste probleme pe care le semnalăm de ani de zile sunt constant ignorate sau catalogate de reprezentații CNAS drept minciuni ale medicilor sau metode prin care ne opunem implementării sistemelor informatice, de a evita, interesat, ordinea!
Pacienții nu înțeleg de ce sunt refuzați, rugați să aștepte sau să revină atunci când va merge sistemul. La televizor sunt informați de reprezentanții CNAS că serviciile se pot acorda și offline, dacă PIAS are dificultăți tehnice. Cadrele medicale le spun că dacă PIAS nu merge, nu pot acorda servicii medicale fără plată pentru că vor suporta ele costurile acelor servicii“, se arată în document.
* „Nu se pot valida rețete, bilete, concedii, consultații, nu se poate verifica sau prelua calitatea de asigurat a pacienților noștri“
Medicii susțin că sunt prinși între ciocan și nicovală. Pe de o parte sunt presați să acorde servicii medicale atunci când sistemele nu funcționează și să riște să nu fie plătiți, dar și să plătească integral contravaloarea serviciilor acordate de ei sau alți furnizori (medicamentele eliberate în farmacii, internările realizate în spitale, analizele efectuate de laboratoare etc.). Pe de altă parte, sunt obligați de lege să refuze acordarea serviciilor atunci când PIAS nu funcționează și să fie sancționați de casa de asigurări sau reclamați de pacienți.
„În oricare dintre aceste două posibilități pe care le au la dispoziție, relația firească de
încredere, empatie și preocupare pentru adevăratele probleme dintre medic și pacienți este compromisă în bună măsură! Menționăm că asistența primară este adesea singura accesibilă pacienților, mai ales în mediul rural, un procent impresionant din pacienții României neavând altă soluție în sistemul medical în afara accesului la medicul de familie, acolo unde acesta există încă! Reamintim un adevăr, de asemenea cunoscut: Asistența Medicală Primară este oricum cea care poate rezolva ieftin și economic problemele medicale uzuale ale pacienților“, se mai arată în document.
Având în vedere aceste probleme, medicii de familie susțin că au monitorizat, încă de la lansarea, componenta pentru cardul de sănătate Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate pentru a evidenția când nu a funcționat sau a răspuns cu foarte mare dificultate, îngreunând activitatea tuturor furnizorilor de servicii medicale. „Această situație s-a întâlnit la nivel național în următoarele zile (monitorizare până în 16 decembrie): 1-6, 19, 27 mai, 28 august, 18, 21, 22 septembrie, 9, 14, 19, 29, 30 octombrie, 3, 13 noiembrie, 4, 15, 16 decembrie. Precizăm că și în ianuarie se întâmplă în continuare același lucru, cu aceleași frecvențe, iar comunicarea este la același nivel, în timp ce CNAS recunoaște cu mare dificultate și numai atunci când sunt probleme grave de funcționare (a se vedea comunicatul din 12 ianuarie 2015). Aproape zilnic însă ne confruntăm cu disfuncționalități, unele mai mici, altele insurmontabile de la nivelul cabinetelor sau spitalelor. Nu se pot valida rețete, bilete, concedii, consultații, nu se poate verifica sau prelua calitatea de asigurat a pacienților noștri, nu se pot efectua raportările lunii precedente. Această situație a devenit insuportabilă, atât pentru pacienții noștri cât și pentru medici și asistente!“, mai arată scrisoarea deschisă.
Geanina NICORESCU