Mașini de pompieri în 17 comune

isu

*În 12, sunt deservite de personal angajat, în 5 dintre ele încă lipsesc șoferii specializați

În acest moment sunt 17 localităţi în judeţ care au câte o autospecială de intervenţie în caz de incendiu, pentru serviciile de voluntari din cadrul primăriilor.

Este vorba despre Bicaz, Bâra, Borca, Gherăieşti, Moldoveni, Oniceni, Păstrăveni, Pipirig, Războieni, Roznov, Săbăoani şi Tazlău, unde serviciile de voluntari sunt organizate ca la carte, cu personal specializat încadrat. În schimb, în celelalte cinci – Bicazu Ardelean, Ceahlău, Bârgăuani, Mărgineni și Ştefan cel Mare – primăriile au organizat serviciul de voluntari, acesta este dotat cu câte o autospecială, dar fără a avea şofer încadrat.

În judeţul Neamţ sunt înfiinţate, în fiecare localitate, în subordinea consiliilor locale, servicii voluntare pentru situaţii de urgenţă”, spune colonelul Ioan Niţică, şeful Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Neamţ. Voluntariatul în cadrul acestora reprezintă, în fapt, modalitatea prin care o comunitate înţelege să se apere împotriva situaţiilor de urgenţă de orice natură. Modalităţile de implicare ale autorităţilor publice locale în dezvoltarea voluntariatului în situaţii de urgenţă sunt numeroase şi încep de la includerea în organigrama primăriilor a funcţiilor de „şef serviciu voluntar pentru situaţii de urgenţă” şi „conducător autospeciale”. Aceste funcţii trebuie în mod obligatoriu încadrate cu personal angajat calificat, potrivit legislaţiei în vigoare”, explică şeful ISU Neamţ.

Situaţia existentă în cazul celor cinci localităţi, unde primarii au achiziţionat autospeciala de intervenţie, dar personal specializat pentru a conduce maşina nu există, este determinat şi de normativele în vigoare care impun restricţii la angajările în instituţiile bugetare. “Organizarea unui serviciu de voluntari la nivelul primăriilor presupune şi asigurarea resurselor financiare pentru achiziţionarea de tehnică, utilaje şi accesorii pentru intervenţie, acordarea unor scutiri de taxe şi impozite pentru voluntarii ce încadrează serviciile voluntare, a unor indemnizaţii pentru timpul efectiv de lucru la intervenţii, asigurarea controalelor medicale anuale gratuite pentru membrii serviciilor voluntare, asigurarea voluntarilor pentru boli profesionale, accident ori deces produs în timpul sau din cauza îndeplinirii atribuţiilor ce le revin pe timpul intervenţiilor, constituie instrumente la dispoziţia autorităţilor locale pentru atragerea voluntarilor şi asigurarea unei bune funcţionări a serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă”, adaugă colonelul Ioan Niţică.

Pompierii militari sunt sprijiniţi de multe ori, în intervenţiile la care sunt solicitaţi, de aceşti voluntari care fac parte din aparatul de specialitate al primăriilor. Reacţia lor este importantă, întrucât sunt cel mai aproape de locul incendiului şi pot ajunge primii la locul dezastrului. “Autorităţile administraţiei publice locale trebuie să perceapă serviciul voluntar pentru situaţii de urgenţă ca pe o structură de specialitate proprie, destinată prevenirii şi intervenţiei în situaţii de urgenţă, şi să îşi dea concursul la operaţionalizarea acestuia printr-o implicare sporită, inclusiv prin atragerea de fonduri pentru dotarea acestuia. În sprijinul celor prezentate, reamintim faptul că, pe parcursul anului 2013, un număr de patru nemţeni au fost salvaţi de la moarte în urma acţiunilor la care serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă au participat alături de profesioniştii ISU Neamţ”, a mai spus şeful ISU Neamţ, într-un apel la edili de a găsi soluţii pentru realizarea acestei activităţi în bune condiţii şi cu respectarea reglementărilor.

Cristina IORDACHE