„Management participativ“ la Spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț

arsenenegelschi*Managerul Liviu Negelschi și președintele Consiliului Județean, Ionel Arsene, au prezentat situația unității, realizările și proiectele comune

Spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț a intrat într-o nouă etapă. Cea în care problemele unității sunt identificate, apoi analizate împreună cu responsabilii de pe partea medicală și de pe cea administrativă, se caută soluții și, în măsura posibilităților și a mobilizării resurselor, se rezolvă. Toate acestea au fost concentrate de conducerea spitalului în-un plan de anvergură, prezentat, ieri, în cadrul unei conferințe de presă. „Managementul participativ“, cum a fost denumit de managerul Liviu Negelschi, prezintă situația dinaintea instalării sale la conducerea unității, rezolvarea unora dintre problemele identificate, în limita disponibilităților financiare, și planurile de viitor concepute împreună cu președintele Consiliului Județean Neamț, Ionel Arsene. „Până în aprilie a fost un management autoritar, iar din aprilie și până am preluat mandatul lucrurile au fost lăsate în voia sorții“, a ținut să puncteze managerul Negelschi.

Rația de hrană, majorată

La data de 31 octombrie 2016 deficitul înregistrat de spital era de 3.675.653 lei, înregistrând o creștere de 1.200.011 lei față de situația încheiată la 30 septembrie 2016, creștere a deficitului influențată de creșterea cheltuielilor aferente consumului de medicamente și materiale sanitare, a creșterii cheltuielilor de personal, a cheltuielilor cu utilitățile, iar de subliniat ar fi cheltuielile pentru hrană, care au crescut de la 3,7 lei per pacient pe zi la o medie de 4,65 de lei per bolnav internat pe zi!

Managerul Negeschi a subliniat că deficitul va fi diminuat prin realizarea sumei de 928.485 lei alocată suplimentar de CJAS pentru luna noiembrie la DRG; realizarea serviciilor de zi; creșterea veniturilor înregistrate pe ambulatoriu; solicitarea privind susținerea financiară acordată de Consiliul Județean, prin suplimentarea finanțării la secțiunea funcționare, pentru utilități, piese de schimb, prestări servicii, reparații curente, obiecte de inventar; echilibrarea situației cheltuielilor; intenția este de a solicita sprijinul Consiliului Județean pentru a finanța lunar, conf. Legii 95/2006 o parte din cheltuielile de personal înregistrate, degrevându-se astfel bugetul de aceste cheltuieli în favoarea cheltuielilor cu medicamentele și materialele sanitare, alimente și alte cheltuieli funcționale atât de necesare desfășurării unui act medical la un nivel rezonabil.

Blocuri de locuințe pentru medici

„Având în vedere finanțarea acordată de Consiliul Județean la secțiunea funcționare în anul 2015 în sumă de 7.354.000 lei, menționăm că suma de 5.800.000 lei alocată pentru anul 2016 este insuficientă pentru întregul an 2016, în condițiile în care creditele bugetare aprobate pentru aceste cheltuieli sunt angajate aproape în totalitate până la această dată“, este subliniat în planul de management.

Președintele CJ, Ionel Arsene, prezent la conferința de presă, a subliniat că va sprijini spitalul în mandatul său, propunându-și pentru următorii patru ani aducerea spitalului la cele mai înalte standard de confort și dotare tehnică. Iar pentru atragerea de personal medical de calitate și rămânerea celor aflați deja în colectivul unității a promis că va face tot posibilul ca în anul viitor să fie construite două blocuri de locuințe pentru acești specialiști, prin atragerea de fonduri guvernamentale, chiar europene, iar dacă nu se va putea prin aceste surse de finanțare, vor fi ridicate cu bani de la CJ.

Programări on-line la policlinică

Un proiect extraordinar de bine gândit de președintele CJ, Ionel Arsene, și elaborate cu managerul spitalului, Liviu Negelschi, este valorificarea potențialului Ambulatoriului Integrat al Spitalului prin accesibilitatea pacienților la serviciile AIS în sistem informatizat. În alți termeni, aceasta înseamnă că se lucrează la o interfață gestionată de spital, prin care medicii de familie, în primă fază, vor putea programa pacienții la consultații de specialitate în policlinică, astfel încât bolnavul care obține trimitere de la medicul de familie nu va mai avea de făcut un drum pentru programare. Pentru confirmare va lăsa un număr de telefon, astfel încât pacientul va fi sunat cu o zi, două sau trei înainte de data stabilită pentru consultație pentru a confirma programarea. Managerul Negelschi are convingerea că în decembrie 2016 va fi funcțională această variantă de programare on-line, complementară celei telefonice. La policlinică a fost rezolvată, în mare măsură, problema acoperii de personal, prin angajări.

Planurile managerului și ale șefului CJ sunt elaborate pe mai multe paliere, urmând a fi rezolvate pas cu pas, în funcție de priorități și, desigur, de asigurarea părții financiare.

Geanina NICORESCU