Lovitură dată speculanților de tichete de ordine pentru Pașapoarte: Bonuri numai cu chitanța de la Trezorerie în original

 

* Oamenii se calcă în picioare la Pașapoarte, unde fac cozi cu noaptea-n cap * Situația favorizează speculanții * Serviciul de Pașapoarte Neamț lucrează cu 4 ghișee și tot personalul * În această perioadă, la SPCEEPS Piatra Neamț se primesc 240 de cereri pe zi

Agitație mare, ieri dimineață, la Serviciul de Pașapoarte Piatra Neamț. Din nou a fost puhoi de lume, în special nemțeni veniți în concediu din străinătate. Oamenii se călcau în picioare pentru a prinde un bilet de ordine. La ghișeul unde se depun actele necesare unui nou pașaport ajunge numai cine are tichet cu ora de prezentare înscrisă de lucrătorul desemnat. Pentru ca speculanții să nu mai acapareze bonuri „cu brațul“, tichetele nu se dau fără prezentarea chitanței de la Trezorerie în original.

Distribuirea bonurilor de ordine se face la primele ore din zi, respectiv în jurul orei 7, când comisarul de poliție Constantin Roman, șeful Serviciului Public Comunitar pentru Eliberarea și Evidența Pașapoartelor Simple Piatra Neamț, se implică personal în buna desfășurare a activității, coordonând și verificând chitanțele care fac dovada achitării taxelor, pentru eliminarea unor suspiciuni de speculă. Biletele de ordine se dau în baza unor liste de așteptare, făcute de oamenii când vin cu noaptea în fața Pașapoartelor. Ieri dmineață, pe o astfel de listă, erau trecute numele a aproximativ două mii de persoane.

Zilnic, la SPCEEPS Piatra Neamț se primesc în jur de 240 de cereri pentru emiterea unui nou act de trecere a frontieri, majoritatea fiind pentru obținerea de pașapoarte biometrice, valabile 5 ani. Documentul biometric se obține în două săptămâni, pe când cel temporar, în aceeași zi de la depunerea actelor.

Conform datelor postate pe site-ul Serviciului de Pașapoarte Piatra Neamț, în perioada de vârf, cererea de pașapoarte este mai mare cu 50%, în comparație cu aceeași perioadă a anului 2015. Abia de la jumătatea lunii septembrie a acestui an se estimează că se va reveni la normal, cu câte 60-70 de cereri pe zi. În prezent, instituția amintită lucrează cu tot personalul, respectiv 14 lucrători. Tot acum, sunt deschise 4 ghișee. Programul de lucru cu publicul este prelungit și niciun angajat nu este în concediu. Au fost destule cazuri când lucrătorii de la Pașapoarte au muncit și în weekend. Activitatea acestui serviciu depinde și de buna funcționare a unor utilități, respectiv furnizarea de energie electrică, și de sistemul de comunicații național, care în unele cazuri nu funcțonează în condiții optime.

Pentru ca pe viitor să nu se mai întâmple ca oamenii să fie nevoiți să facă cozi în fața instituției, ar fi necesar să se dubleze numărul de personal, precum și tehnica din dotare. Rămâne de văzut dacă autoritățile au învățat ceva din cele întâmplate, iar cetățeanul nu va mai avea de suferit. Pentru achitarea taxelor pentru pașaport, sunt necesare anumite date, respectiv codul de identificare fiscală a Instituției Prefectului, județul Neamț, care este: 2612820.

Conturile IBAN pentru Serviciul Public Comunitar Eliberarea și Evidența Pașapoartelor Simple Neamț este: RO94TREZ491502602X015728.

Informațiile care trebuie completate de cetățeni pe documentele de plată: CNP-ul, numele și prenumele persoanei beneficiare a serviciului solicitat, contul IBAN, codul fiscal a Instituției Prefectului, județul Neamț – 2612820, suma și tipul de documente pentru a căror contravaloare se încasează plata.

Conform Ordonanței de Urgență pentru reducerea birocratizării, în situația pașapoartelor se va face o singură plată într-un cuantum care va cumula contravaloarea pașaportului, taxa pentru serviciul public prestat și, după caz, tariful suplimentar, valoarea rămânând neschimbată față de cât este în prezent.

Precizăm faptul că cetățenii pot depune cereri pentru eliberarea pașapoartelor simple electronice precum și pentru pașapoarte simple temporare la orice serviciu public comunitar, indiferent de locul de domiciliu. Plata se face online în sistem internet banking. În situația în care plata taxei de pașaport (atât in cazul pașapoartelor simple temporare, cât și a pașapoartelor simple electronice) s-a efectuat prin mijloace de plată online, la momentul depunerii cererii solicitantul trebuie să prezinte extrasul de cont doveditor, certificat de bancă; prin virament de la orice bancă unde persoana are deschis un cont bancar, către contul unic aferent serviciului public comunitar, deschis de Instituția Prefectului, județul Neamț la unitățile teritoriale ale Trezoreriei Statului, precizate mai sus; prin mandat poștal. Când plata se efectuează prin mandat poștal este necesară prezentarea ca document doveditor a plății factura aferentă emisă de oficiul poștal. În numerar, plata se poate face la Casieriile Trezoreriei Statului, la adresa: Piatra Neamț, Bulevardul Traian, nr. 19 bis, județul Neamț.

V. ANDRIEȘ