* Testele PISA ne situează pe ultimul loc în lume la citit şi înţeles un text * Elevii din Neamţ, selectaţi pentru programul „Citesc pentru a învăţa”
Dezastrul înregistrat la testele PISA arată clar că este necesară schimbarea practicii de predare la clasă, susţine Liliana Romaniuc de la Iaşi, profesor manager de proiect „Reading to Learn” (Citesc pentru a învăţa), prezent, vineri, la Neamţ, cu ocazia implementării noii strategii de predare în şcolile selectate din judeţ.
„În premieră, printr-un astfel de prioect se abordează în mod foarte clar literaţia. Are legătură cu înţelegerea, capaciteatea unei persoane de a înţelege un text. Potrivit ultimei evaluări PISA făcute la nivelul tinerilor de 15 ani, 47% din elevii români nu sunt capabili să recunoască litera, să înţeleagă ce citesc! Fiind pe ultimul loc în lume la acest capitol, am înţeles că este nevoie de o altă abordare din partea profesorilor, că trebuie să avem strategii de literaţie. Noi vrem să schimbăm ceva”, ne-a declarat profosoara Liliana Romaniuc, preşedintele al Asociaţiei Române de Literaţie.
Şcolile din judeţul Neamţ selectate în cadrul proiectului sunt Şcoala Gimnazială Răuceşti, Şcoala nr.8 Piatra Neamţ, Şcoala Generală Girov, Şcoala Gimnazială Borleşti şi Şcoala Gimnazială „Mihai Eminescu” Roman.
Şi pentru că în această strategie profesorul este cheia, nu mai puţin de 500 de profesori vor beneficia de implementarea metodelor de literaţie în predare. În martei 2014 a început deja formarea profesorilor la Şcoala Gimnazială „Mihai Eminescu” Roman. Trebuie subliniat faptul că formatorii programului, profesorii Liliana Romaniuc şi Brânduşa Chelariu au beneficiat de formare în cadrul altor proiecte europene în domeniul literaţiei.
Geanina NICORESCU