Ioan Lazăr va fi înlocuit de Alexandru Juncu la conducerea Spitalului Județean

lazar tomografPreședintele Consiliului Județean Neamț, Emilia Arcan, a semnat vineri, 4 martie, referatul pe baza căruia se întocmește dispoziția de încetare a mandatului managerului Spitalului Județean de Urgență Piatra Neamț, Ioan Lazăr. „Conform Hotărârii Consiliului de Administrație nr. 6 din 3.03.2016, s-a hotărât, în unanimitate de voturi, propunerea de revocare din funcție a managerului Spitalului Județean de Urgență, domnul Lazăr Ioan, în conformitate cu articolul 187, alin. 10, litera f, coroborat cu articolul 184, litera m din Legea 95 din 2006 republicată, modificată și completată, și încetarea contractului de management nr. 10503 din 28.08.2013/20022 din 28.08.2013, în temeiul art.22 litera k și litera r și art. 23 din contract. Drept pentru care am dispus departamentelor de specialitate să întocmească documentele, să facă referatul, să se întocmească dispoziția“, a declarat Emilia Arcan, președintele Consiliului Județean Neamț.

Punerea în practică a revocării a fost temporizată de sfârșitul de săptămână, însă deficiențele evidențiate țin și de „organele abilitate“. „Vinerea e zi cu program scurt și nu a fost timpul fizic pentru semnarea tuturor documentelor de către colegii mei de la Direcția Juridică, dar după semnăturile lor se va emite dispoziția de revocare din funcția de manager al Spitalului Județean de Urgență a domnului Lazăr și încetarea contractului de management. La baza referatului a stat decizia tuturor membrilor Consiliului de Administrație de la Spitalul, care au propus încetarea mandatului, pe motiv de deficiențe manageriale. Conform ultimului raport al CA, s-a hotărât propunerea de încetare a mandatului, dar mi s-a propus și sesizarea organelor abilitate, potrivit Notei de informare nr. 2798 din 15 februarie 2016, făcându-se trimitere la multe deficiențe constatate. Dacă nu puneam în aplicare această cerere de revocare, mi-aș fi asumat eu deficiențele manageriale ale doctorului Lazăr, pentru că mi-au fost aduse la cunoștință și nu am luat nici o măsură“, a declarat Emilia Arcan, președintele Consiliului Județean Neamț.

Interimatul la cea mai mare unitate spitalicească din Neamț va fi asigurat de către medicul Alexandru Juncu, urmând ca în perioada următoare să se organizeze concursul pentru desemnarea viitorului manager.

Argumentele din hotărârea Consiliului de Administrație

„Prin Hotărârea nr. 3 din 08.02.2016 Consiliului de Administrație al Spitalului Județean de Urgență Piatra Neamț se aprobă raportul privind modul de execuție bugetară la secțiunile «Dezvoltare» și «Funcționare» în anul 2015, din care rezultă posibile încălcări ale legislației în vigoare și nerealizări ale indicatorilor de management și propune președintelui Consiliului Județean Neamț luarea măsurilor legale. Prin Dispoziția nr. 83 din 09.02.2016, președintele Consiliului Județean Neamț dispune constituirea unei comisii de verificare a aspectelor semnalate în raportul privind modul de execuție bugetară la secțiunile «Dezvoltare» și «Funcționare» în anul 2015 la Spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț. Prin «Nota de informare» nr. 2798 din 15.02.2016, comisia prezintă concluziile controlului efectuat în perioada 09.02.2016 – 15.02.2016.

Întrucât din nota de informare rezultă o serie de posibile încălcări ale legislației în vigoare privind disciplina în construcții și modul de avizare a lucrărilor, președintele Consiliului Județean Neamț, prin adresa nr. 2814 din 15.02.2016 se adresează Inspectoratului Regional în Construcții Bacău, în care se solicită verificarea legalității și a modului în care au fost executate lucrările la obiectivele «Reabilitare, amenajare și dotare spațiu computer tomograf» și «Reabilitare și modernizare secție pediatrie».

În urma activității de control se încheie Procesul Verbal de control nr. 5552 din 25.02.2016 și 5554 din 25.02.2016 prin care, printre altele se constată, în conformitate cu prevederile Legii 50 din 1991 cu modificările și completările ulterioare – art. 3 și 11; Legea 10 din 1995 – art. 18; Normativul privind proiectarea și verificarea construcțiilor spitalicești – indicativ NP 015-97, art. A.II.4.3 și art.AII.4.6, că pentru execuția acestor lucrări era necesară elaborarea unui raport de expertiză tehnică și obținerea autorizației de construire de la Primăria Piatra Neamț.

Menționăm că prin protocolul nr. 1503 din 26.02.2004, la art. 3 se menționează că Spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț este obligat să «obțină consimțământul Consiliului Județean pentru realizarea oricărei intervenții asupra clădirilor care necesită eliberarea unei autorizații de construire în conformitate cu prevederile Legii 50 /1991».

Având în vedere prevederile Legii 95 din 2006 privind descentralizarea în domeniul sănătății, art. 187 alin. 10, lit. e, Consiliul de Administrație analizează modul de îndeplinire a obligațiilor de către membrii comitetului director și activitatea managerului și dispune măsuri pentru îmbunătățirea activității (…). În concluzie, total sume neutilizate pe anii 2014 și 2015 se prezintă astfel

–  Anul 2014 – 5.957.000 lei

– Anul 2015 – 4.288.000 lei, la care se adaugă 379.000 lei sume prin transfer de la bugetul de stat către Consiliul Județean Neamț pentru Spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț, sume destinate cheltuielilor de natura investițiilor.

Sume totale neutilizate în anii 2014 – 2015 = 10.624.000 lei.

Facem precizarea că nu a fost solicitată de către Spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț rectificarea bugetului în anii 2014 -2015, astfel încât sumele neutilizate să poată fi direcționate către alți utilizatori.

În perioada analizată, Consiliul de Administrație al Spitalului Județean de Urgență Piatra Neamț a solicitat în repetate rânduri Comitetului Director, managerului, demararea tuturor procedurilor legale privind execuția bugetară, fiind date asigurări că sumele alocate vor fi cheltuite în totalitate. (…)

Din cele prezentate mai sus, rezultă că în anul 2014 și în anul 2015, au rămas necheltuite alocări bugetare importante, ceea ce constituie în conformitate cu art. 22, lit. r, și art. 23 din contractul de management nr. 10503/20022 din 28.08.2013, încălcări grave ale contractului de management.

Întrucât, urmare a controlului efectuat de Inspecția Regională în Construcții Bacău, prin procesele verbale de control nr. 5552, și 5554 din 25.02.2016, punctul 13/5552 «Lucrările proiectate și executate pentru amenajare spațiu computer tomograf au cuprins schimbarea destinației inițiale, Spațiu supraveghere UPU, hol SU, Depozit SU, execuția unui radier din beton armat de 80 cm grosime, recompartimentare pereți interiori, placaj cu plăci de plumb de 2 mm grosime la pereți existenți și un perete nou de compartimentare, montare uși ecranate împotriva radiațiilor. Conform prevederilor Legii 50 din 1991 cu modificările și completările ulterioare, art.3,11, Legii 10 – 1995 art. 18, Normativul privind proiectarea și verificarea construcțiilor spitalicești indicativ NP 015-97 art.A.II.4.3., art. A II.4.6, pentru execuția acestor lucrări era necesară elaborarea unui raport de expertiză tehnică și obținerea autorizației de construire de la Primăria Piatra Neamț» constituie abateri de la legislația în vigoare, considerăm că ne aflăm în prerogativele art. 184, alin. 1 lit. m din Legea 95 din 2006 și art. IX.22 lit. k din contractul de management“.

Mihael BALINT