Învățământ adaptat la nevoile copiilor cu tulburări de învățare

terapie elevi invatamant* Elevii în cauză vor beneficia de evaluare pe măsură în timpul semestrelor * Pentru fiecare caz în parte, cadrele didactice vor folosi materiale sau instrumente compensatorii, inclusiv tehnologie informatică

Începând cu anul școlar 2016-2017 și de la clasa pregătitoare, elevii vor fi testați în fiecare an în vederea depistării tulburărilor de învățare și li se va asigura suport psihopedagogic de specialitate. Această completare la Legea Educației a venit la sugestia asociațiilor care asigură suport educațional persoanelor cu deficiențe de învățare precum dislexia, disgrafia sau discalculia.

Potrivit medicului Paula Iliescu, din cadrul Compartimentului Psihiatrie Pediatrică al SJU Neamț, mulți copii nu au reușit să se adapteze mutării clasei pregătitoare de la grădiniță la școală și au devenit elevi-problemă, cu dificultăți de învățare, cu neuroastenie, fiind copii nepregătiți să facă față atât de devreme cerințelor de la școală. Pe lângă aceștia, mulți copii care par obraznici sau hiperactivi au, de fapt, probleme nedepistate la timp și care blochează comunicarea între cadrul didactic și elev. Spre exemplu, dislexia se manifestă prin citire lentă și cu greșeli și prin dificultăți la înțelegerea textului citit, iar disgrafia printr-o scriere urâtă, înceată și cu greșeli. Cele două nu înseamnă că persoana respectivă are un intelect redus, ci doar că anumite mecanisme neurologice nu funcționează normal, ceea ce îngreunează învățarea scrisului și a cititului. Nediagnosticat corect, copilul devine „elev problemă“. Or, prin această modificare la Legea Educației, copiilor cu deficiențe de învățare li se va da o șansă la integrarea în învățământul de masă și vor beneficia de suport pentru a li se permite o dezvoltare normală din punct de vedere educațional.

La nivelul centrelor județene de resurse și asistență educațională vor fi organizate compartimente de consiliere parentală pentru părinții care au copii cu tulburări de învățare pentru a se asigura o comunicare directă între școală, familie și specialiști pentru diagnosticare și reabilitare pe tot parcursul școlarizării elevilor. Persoanele cu tulburări de învățare vor fi integrate în învățământul de masă în care li se va asigura o terapie specifică și, cu acordul prealabil al consiliului de administrație al unității de învățământ și la recomandarea specialistului, vor beneficia de materiale sau instrumente compensatorii, precum și de o evaluare adaptată nevoilor acestora pe parcursul fiecărui semestru.

Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice elaborează, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, metodologia pentru asigurarea suportului necesar elevilor cu tulburări de învățare. Metodologia va cuprinde procedurile de evaluare pentru depistarea tulburărilor de învățare, precum și cadrul general de asigurare a cadrelor didactice cu pregătire adecvată și a terapiilor specifice. În cadrul programelor de formare continuă a personalului didactic se vor introduce sesiuni de informare/cursuri de perfecționare asupra problemelor legate de tulburările de învățare, în vederea dobândirii de competențe în identificarea acestora și a capacității de aplicare a unor strategii didactice potrivite.

Geanina NICORESCU