* Sunt prefigurate restructurări ale unităților de învățământ care nu se încadrează în cerințele de calitate și nu dispun de autorizări și acreditări
La ceas de bilanț, conducerea Inspectoratului Școlar Județean Neamț pune în balanță cererea, formarea și oferta de muncă pe plan local. Se anunță restructurări.
În anul școlar 2016-2017, în rețeaua școlară a județului Neamț funcționează 33 de unități de învățământ profesional și tehnic (IPT), din care 25 licee tehnologice, o școală postliceală sanitară de stat și un liceu tehnologic special. La acestea se mai adaugă 6 școli de profil particulare: un liceu tehnologic și 5 școli postliceale sanitare.
„Viabilitatea unităților de învățământ tehnologic din mediul rural va depinde de modul de a atrage elevii, știut fiind faptul că e greu de realizat clase cu efective 25-27 de elevi în mediul rural. În bazinele demografice în care se constată o evoluție negativă a populației școlare se va stabili menținerea acelor unități care prezintă resurse umane și materiale specializate și parteneriate viabile. Unitățile de învățământ care nu se încadrează în cerințele de calitate și nu dispun de autorizări/acreditări, vor fi obiectul restructurării în următorii ani, iar pentru asigurarea cuprinderii tuturor elevilor afectați se va apela la transportul școlar. Cu excepția școlilor cuprinse în Programele PHARE TVET care au fost dotate cu echipamente adecvate, restul unităților din mediul urban dispun de ateliere și laboratoare, dar dotarea lor este minimă și nu a mai fost împrospătată de foarte mult timp“, a subliniat conducerea ISJ Neamț, în Planul Local de Acțiune pentru dezvoltarea Învățământului Profesional și Tehnic.
În ultimii ani, dotarea informatică a școlilor din județ s-a îmbunătățit, astfel că toate unitățile de învățământ profesional și tehnic au cabinete de informatică, sunt conectate la internet și au resursa umană de specialitate.
În județul Neamț, în perioada 2008-2016, unitățile IPT au fost evaluate extern în domeniul calității pentru autorizare, acreditare și evaluări externe la 5 ani. Autorizările au fost necesare pe fondul implementării unor calificări noi, adaptate la cerințele pieței muncii și care să satisfacă solicitările beneficiarilor primari ai educației.
Deficit în construcții, instalații și lucrări publice, comerț, agricultură
La nivelul județului, planul de școlarizare pentru IPT în anul școlar 2016-2017 este în concordanță cu cererea previzionată, exprimată prin ponderi ale domeniilor de formare profesională pentru 15 domenii de formare profesională. Potrivit conducerii ISJ Neamț sunt și domenii de formare profesională la care se înregistrează abateri în afara plajei ponderilor recomandate în Planul Local de Acțiune pentru dezvoltarea Învățământului Profesional și Tehnic (PLAI) al județului Neamț. Există deficit în domeniile construcții, instalații și lucrări publice, comerț, agricultură, iar excedent se înregistrează în domeniile industrie textilă și pielărie, mecanică, electronică și automatizări, industrie alimentară. În toate aceste situații vor trebui planificate măsuri corespunzătoare pentru alinierea la țintele stabilite în anul școlar 2011-2012.
„În ceea ce privește planul de școlarizare pentru anul 2016-2017, datorită schimbărilor provocate de efectele crizei economice, segmentul economic reflectă o instabilitate care nu permite formularea de ținte concrete pe termen lung, în acest context apreciem că analizele efectuate reflectă specificul regional și țintele formulate rămân o direcție de dezvoltare în viziunea optimistă de realizare a unei economii echilibrate, dinamice și durabile, astfel respectarea țintelor se va face sub rezerva necesității actualizării cu informații specifice la nivel local în PLAI privind șomajul, dinamica economică, investiții la nivel local, modificări ale sistemului educativ. În județul Neamț sunt 20 de școli care și-au propus clase la învățământul profesional. Toate unitățile au făcut dovada existenței bazei materiale, a contractelor cu agenții economici, a personalului didactic calificat pentru meserii pe care doresc să le școlarizeze și nu în ultimul rând posibilități de transport a elevilor la și de la locul unde se desfășoară activitățile practice“, se arată în PLAI.
În cursul anului 2016-2017, în cadrul unităților școlare IPT nu mai există programe de formare pentru adulți și s-a ajuns în această situație pentru că solicitarea este redusă, oferta de formare profesională a adulților prin intermediul furnizorilor de formare profesională privați fiind mult mai atractivă, iar costurile de acreditare nu justifică activitatea. În ceea ce privește programele „A doua șansă“ derulate în acest an școlar se remarcă un număr redus de unități școlare care au astfel de programe, respectiv 8, care au organizat clase la nivelul primar – pentru 93 de cursanți , gimnazial și ciclul inferior al liceului – pentru 150 de cursanți. În paralel s-au desfășurat astfel de programe prin proiectele finanțate cu fonduri europene.
Geanina NICORESCU