Informare a Consiliului Județean despre situația de la Apa Serv SA

cj2016_07_28Au fost identificate o serie de ilegalități în cadrul activității de recepție la terminarea lucrărilor în cadrul contractului de lucrări CL 6 – „Extinderea și modernizarea Stației de Epurare a Apelor Uzate Roman“.

Aspecte constatate :

– Contractul de lucrări „CL 6 – Extinderea și modernizarea Stației de Epurare a Apelor Uzate Roman“ este parte integrantă a Proiectului major – „Extinderea și reabilitarea infrastructurii de apă și apă uzată în județul Neamț“. Lucrările au fost executate în cadrul contractului nr. 26820 din 28.11.2012, încheiat între Compania Județeană APA SERV SA, în calitate de beneficiar și firma PASSAVANT ROEDIGER GmbH, în calitate de antreprenor. Durata de execuție a contractului a fost de 31,7 luni, cu termen de finalizare la data de 01.09.2015. Ulterior au mai fost acordate extensii de timp, astfel că data de finalizare a fost extinsă în baza unor acte adiționale la contractul inițial. Valoarea contractului a fost de 42.994.113 lei, fără TVA, având drept surse de finanțare 79,14 % fonduri europene și 20,86% cofinanțare națională. Lucrările au fost executate în baza Autorizațiilor de construire nr. 240/24.10.2013 și nr. 42/30.04.2015, autorizații eliberate de Primăria municipiului Roman;

– Reprezentantul Companiei Județene APA SERV SA, ing. Dughir Ionuț-Cătălin, în calitate de director general, a convocat Comisia de Recepție la terminarea lucrărilor pentru contractul CL 6, în data de 23.05.2016, ora 11:00, la Stația de Epurare Ape Uzate Roman. În urma acestei recepții a fost încheiat Procesul-verbal de Recepție la Terminarea Lucrărilor nr. 16.209 din data de 25.05.2016, prin care, în urma constatărilor făcute, comisia de recepție a propus „Amânarea Recepției“. Comisia a motivat propunerea făcută prin aceea că s-a constatat lipsa sau neterminarea unor lucrări ce afectează siguranța în exploatare a construcției din punct de vedere al exigențelor esențiale. Totodată, Construcția SEAU Roman, în ansamblu, prezenta vicii a căror remediere era de durată și care, dacă nu ar fi făcute, ar diminua considerabil utilitatea lucrării. Comisia a recomandat finalizarea de urgență a lucrărilor neexecutate, finalizarea remedierilor și solicitarea unei noi recepții, atunci când sunt îndeplinite condițiile legale de recepție. În baza acestui proces-verbal și al referatului nr. 5647/26.05.2016, întocmit de către Bulai Petru, angajat al Companiei Județene APA SERV, în calitate de președinte al Comisiei de Recepție, directorul general Dughir Ionuț-Cătălin a emis Dispoziția nr. 228 din data de 26.05.2016, prin care a dispus „Amânarea Recepției la Terminarea Lucrărilor“, pentru Contractul de lucrări CL 6, conform prevederilor art. 21 din HG nr. 273/1994.

– La data de 24.06.2016, directorul general Dughir Ionuț-Cătălin convoacă din nou Comisia de Recepție pentru data de 29.06.2016, ora 11:00. De această dată, reprezentantul Inspectoratului Județean în Construcții Neamț nu a mai participat. Ceilalți membri ai comisiei au luat decizia de a propune „Admiterea Recepției“. Astfel, au fost întocmite Procesele-verbale de Recepție la Terminarea Lucrărilor nr. 19.925 din data de 29.06.2016, pentru lucrările de construcții și instalații aferente acestora și nr. 19.926 din data de 29.06.2016, pentru montaj utilaje, echipamente, instalații tehnologice, semnate de membrii comisiei. În baza acestor procese-verbale și a referatului nr. 6872/30.06.2016, întocmit de Izot Mihai, manager contract pentru Contractul de lucrări CL 6, prin care s-a propus admiterea recepției, directorul general Dughir Ionuț-Cătălin a emis Dispoziția nr. 273 din data de 30.06.2016, prin care a dispus „Admiterea Recepției la Terminarea Lucrărilor“, pentru Contractul de lucrări CL 6. Această Dispoziție constituie o ilegalitate din următoarele considerente:

-s-a propus admiterea recepției, cu toate că s-a constatat lipsa sau neterminarea unor lucrări, ce afectează siguranța în exploatare a construcției din punct de vedere al exigențelor esențiale. Practic, cu unele mici excepții, s-a constatat lipsa totală a unor obiecte de construcții și neterminarea unor obiecte de lucrări, la fel ca și în cazul recepției anterioare din data de 23.05.2016, atunci când recepția a fost amânată. De altfel, lucrările lipsă sau neterminate au fost consemnate în procesele-verbale de la cele două recepții (23.05.2016 și 29.06.2016) în anexele nr. 2 și 3;

– Construcția SEAU Roman, în ansamblu, prezenta vicii a căror remediere este de durată și care, dacă nu ar fi făcute, ar diminua considerabil utilitatea lucrării. Aceste considerente, menționate în procesele-verbale nr. 19.925 și 19.926 din data de 29.06.2016, constituiau motive temeinice și legale care obligau membrii comisiei de recepție să respingă recepția, iar pe directorul general Dughir Ionuț-Cătălin să nu emită decizia de admitere a recepției la terminarea lucrărilor;

– în anexa nr. 3 la cele două procese verbale din 29.06.2016, anexă destinată în exclusivitate lucrărilor de remedieri care nu sunt de durată și care nu pot afecta considerabil utilitatea lucrării, sunt trecute în mod total eronat obiecte de lucrări lipsă și lucrări nefinalizate, care afectează în mod esențial construcția SEAU Roman, în ansamblul său. Practic, fără aceste obiecte de lucrări, SEAU Roman nu poate fi funcțională la parametrii tehnici și de calitate prevăzuți în contractul încheiat cu antreprenorul Passavant Roediger GmbH;

– chiar și în anexa nr. 2 la cele două procese verbale, anexă destinată lucrărilor care nu au fost executate, sunt trecute, în mod real, obiecte de lucrări și părți de obiecte de lucrări nerealizate, motiv suficient de respingere a recepției;

– respingerea sau amânarea din nou a recepției ar fi avut consecințe negative, pecuniare, îndreptate împotriva antreprenorului Passavant Roediger GmbH. Conform clauzelor din contractul de lucrări CL 6, după depășirea termenului de execuție prevăzut în contract și actele adiționale la contract, antreprenorul ar fi trebuit să plătească penalități de întârziere pentru fiecare zi de întârziere. Pentru a evita aceste penalități importante, s-a „forțat“ recepția din data de 29.06.2016, deși nu existau condițiile legale pentru aceasta.

Considerații tehnico-juridice:

– Recepția constituie o componentă esențială a sistemului calității în construcții și este actul prin care investitorul declară că acceptă, preia lucrarea cu sau fără rezerve și că aceasta poate fi dată în folosință. Prin actul de recepție se certifică faptul că executantul și-a îndeplinit obligațiile în conformitate cu prevederile contractului și ale documentației de execuție. Recepția lucrărilor de construcții este o acțiune obligatorie prin care se constată și se consemnează în documente specifice, realizarea lucrărilor de construcții la nivel de calitate proiectat anterior execuției și potrivit prevederilor contractuale;

– Încălcările evidente ale normelor legale (legea în accepțiunea largă) atrag nulitatea absolută a recepției, producând o vătămare atât investitorului (Compania Județeană APA SERV și implicit acționarului majoritar Consiliul Județean Neamț), care avea ocazia și obligația de a respinge recepția ori de a își vedea soluționate obiecțiunile la aceasta, dar aducând atingere și ordinii de drept, sub aspectul încălcării normelor privind calitatea în construcții (Legea nr. 10/1995, republicată, privind calitatea în construcții). Cerința recepționării construcțiilor de către beneficiar nu este o simplă formalitate, ci este menită să asigure însăși substanța drepturilor și obligațiilor care revin părților implicate în procesul de realizare a lucrărilor;

– Admiterea recepției la terminarea lucrărilor presupune ca acea construcție în ansamblul său să fie funcțională și să îndeplinească în totalitate parametrii de calitate prevăzuți în contractul de execuție. Or, în cazul CL 6, acest lucru nu a fost respectat, admițându-se o recepție pe baza unor posibile infracțiuni de fals și abuz în serviciu. Aceste ilegalități pot pune în pericol credibilitatea și viabilitatea contractului de lucrări CL 6 și poate atrage sancțiuni severe din partea Comisiei Europene, putând atrage chiar restituirea întregii finanțări europene pentru Proiectul Major „Extinderea și reabilitarea infrastructurii de apă și apă uzată în județul Neamț“.

În Raportul de activitate din perioada 01.01.2016 – 30.06.2016, întocmit ulterior datei de 30.06.2016, document prezentat și pe site-ul oficial al Companiei Județene APA SERV, Consiliul de Administrație al Companiei Județene APA SERV SA Neamț prezintă la capitolul privitor la gradul de implementare a Proiectului major, la pagina 31, un tabel centralizator privind cele 7 contracte de lucrări componente ale proiectului. La poziția 6, coloana 8, stadiul fizic declarat pentru contractul CL6 este 100%, ceea ce înseamnă că lucrările erau finalizate în totalitate. În realitate, conform anexelor întocmite la recepția din data de 29.06.2016, mai erau de executat mai multe obiecte de lucrări, din volumul total de lucrări, unele din obiectele de lucrări neexecutate fiind esențiale pentru funcționalitatea stației de epurare. Cu alte cuvinte, în acest raport de activitate, întocmit și semnat de către președintele consiliului de administrație – ing. Dăscălescu Vasile și conducerea executivă a companiei, Dughir Ionuț-Cătălin – director general și Grădinaru Maria Elena – director economic sunt prezentate date eronate, cu scopul de a induce în eroare acționarii societății și finanțatorul proiectului major.