Incompatibilități cu două tăișuri

ani-1386156494
*Necunoașterea legii sau lăcomia pentru banul public ar putea rări rândurile aleșilor locali din Neamț

Ultimele cazuri de presupuse incompatibilități sau de conflicte de interese din județul Neamț deschid, în fapt, un front al discuției și controversei care, în fond, arată crasa neștiință de lege a unor aleși locali sau infatuarea unora dintre aceștia care, odată ajunși la ”borcanul cu miere” cred că pot face orice, că protecția politică sau de altă natură funcționează ca o umbrelă perfectă.
Nimic mai fals, iar site-ul Agenției Naționale de Integritate arată că inspectorii instituției au tăiat în carne vie (vezi și cazuri de la Neamț), lăsându-i fără funcție (sau ducându-i spre această situație), deopotrivă, pe aleși PDL, PSD, PNL, UDMR, PPDD etc.
Cum pot fi unii primari sau consilieri locali în anul de grație 2014 și știind (sau nu) că funcția lor depinde de interpretarea chiar și a unei virgule de către această instituție, șsă nu fi deschis, măcar o dată, din curiozitate, site-ul A.N.I? E o întrebare care nu miră prea mult pe cei care văd calitatea unor aleși județeni sau din orașe sau care mai știu cum arată unii (subliniem UNII) dintre aleșii locali. Cert e că în Neamț (ca în toată țara, de altfel) sunt sumedenie de consilieri locali nu la primul mandat, ci la al doilea, al treilea (…) care, după atâta reprezentare profesionistă a comunităților în Consiliul Local (ori le rămâne mâna blocată pe vot ”pentru” că fac parte din mașina de vot, ori sunt Gică Contra fără argumente), după atâția ani și atâtea indemnizații nu că nu știu prevederile legale din Legea 215 sau din Statului Aleșilor Locale dar nu știu nici măcar denumirile acestor principale reglementări legale din domeniul administrației publice locale. Au fost pe lista care trebuie sau s-au pus în fruntea listei, au fost ”scoși” consilieri de primarii cu lipici la electorat sau de votul politic din spatele fiecărui partid, a fiecărei liste, fără ca ei să aibă vreun merit special…
Frământarea de sezon de tema incompatibilităților și a conflictelor de interese poate fi o sabie cu două tăișuri. Se poate transforma, în cazuri insuficient documentate, într-un fel de vânătoare de vrăjitoare. Dar, de asemenea, e și foarte posibil să trimită pe tușă pe unii politicieni locali, ignoranți, prăfuiți sau îmbâcsiți de autosufieciență.
Până la urmă nu e nimeni mai vinovat ca politicianul însăși că s-a plasat (sau nu a reacționat dacă alții i-au făcut ”bucuria”) într-o poziție care încalcă legea. Nu e vinovată Țața Floarea că el, alesul (primar, viceprimar sau consilier local), în disprețul legii a facturat de la firma proprie (sau a familie) la Unitatea Administrativ Teritorială de unde, lunar, își ia indemnizația. Nu e vinovat Badea Gheorghe că un primar care crede că le știe pe toate (și se mai și laudă că ”am vorbit eu la județ”) cere să fie pus / se propune / se numește într-un C.A. de care ar trebui să fugă ca dracul de tămâie.
Câte astfel de cazuri sunt în Neamț? Multe. Foarte multe. La cei peste 1100 de aleși locali, probabil că numărul ”dalmațienilor” pătați de incompatbilități și conflicte de interese (unele de natură penală) trece de posibilitatea de a fi scris cu două cifre.
Intenția Prefecturii Neamț de a verifica pe toți acești aleși locali (la grămadă) e lăudabilă dar, din păcate, contraproductivă. Câți oameni din Prefectură s-ar putea ocupa de această tematică dodoloață? Cîțiva. 2-3, maximum 4 juriști. Astfel că, până la urmă s-ar dovedi un procedeu care, în fapt, să-i favorizeze pe unii ”pătați” (ar putea fi verificați mai lacoadă, când expiră mandatul).
De aceea, zelul care a cuprins unele grupări de Opoziție de prin comunele Neamțului ar putea fi (dincolo de excese nefondate) mai eficient. Abordarea ”punct lovit / punct ochit” nici nu ar da de treabă inutil și ar și ușura munca celor de la Prefectură sau a inspectorilor A.N.I. cărora, practic, le spune unde să sape.
Poate în viitorul nu prea îndepărtat o să apară și un detector. Detector de incompatibili. Care să țiuie când se apropie de aleși ignoranți (în ale legii) și lacomi care au ținut să transforme primăriile într-un fel de PFA pentru ei și rubedenii.

Daniel VINCA

Nota bene:
– În Neamț, în anul de grație 2014, se mai desfășoară ședințe de Consiliu Local în care aleșii nu au n față – fiecare în parte – mapa cu proiectele de hotărâri și cu documentele anexe (expunere de motive, raport de specialitate etc). Motivul invocat de primari și secretari (”să nu cheltuim bani cu hârtia de scris”) este și pueril, dar și justificat (pe de o parte): dacă le dai consilierilor documente și ei nu le citesc, la ce bun?
-Sunt, în continuare, localități unde președintele de ședință e decorativ (fie din obediență, fie pentru că habar nu are ce conduce…) iar întrunirile forului deliberativ local sunt conduse de pe poziții de forță de primar sau de secretar.
-Mulți, foarte mulți consilieri, nici nu citesc proiectele de hotărâri, nici nu întreabă sau nu înțeleg despre ce e vorba. Votul lor are un sigur argument suprem: așa le-a spus primarul sau liderul de partid.