Împrumutul CJ – la un pas de anulare

cj neamt 2

*Cele 15 milioane de lei anunțate pe internet pentru credit bancar erau necesare pentru plata inițială a lucrărilor * Banii urmau a fi apoi recuperați de la organismele intermediare care decontează lucrările și serviciile de pe finanțări nerambursabile * O ordonanță de guvern mută plățile direct de la finanțator la executant, ocolind beneficiarul

Celebrul împrumut de 15 milioane de lei – pentru care s-au contrat consilierii județeni în vreo 4 ședințe cu scântei – are toate șansele să devină o cauză inutilă. Aflat în faza licitației electronice pe SEAP (sistemul electronic de achiziții publice), creditul respectiv era destinat exclusiv plății unor proiecte cu finanțare nerambursabilă unde procedura stabilea că mai întâi facturile sunt decontate de beneficiar și abia apoi acesta primește banii de la organismul intermediar al statului român care gestionează respectivele programe.

O hotărâre dată de câteva zile de Guvern anulează necesitatea respectivului împrumut. Luând act de plângerile multor primari și președinți de consilii județene, guvernanții au recunoscut că procedura de până acum risca să blocheze absorbția de fonduri europene din cauza lipsei banilor în pușculița autorităților locale și, de asemenea, genera costuri suplimentare (în cazul autorităților care reușeau accesare de credite).

De acum încolo, beneficiarii nu vor mai „credita”, ca verigi intermediare, plata facturilor, ci lucrările și serviciile realizate de executanți vor fi plătite direct de agențiile cu rol în gestionarea fondurilor europene.

Asta înseamnă că împrumutul la care apela Consiliul Județean tocmai pentru a nu-și bloca proiectele aflate în derulare nu mai are obiect. Din surse neoficiale, rezultă că nici nu e posibil ca banii să fie totuși luați de la o unitate bancară ce ar câștiga licitația întrucât în caietul de sarcini al licitației electronice este stipulat expres destinația creditului ba, mai mult, este menționat fiecare proiect în parte. Practic, CJ Neamț nu poate accesa un credit cu un scop declarat inițial și, în cazul rezolvării problemei respective să folosească banii pentru o altă destinație pentru că evident ar fi vorba de deturnare de fonduri.

Practic, dat fiind faptul că acel caiet de sarcini a fost foarte precis întocmit, este foarte posibil ca în zilele următoare specialiștii CJ să fie nevoiți să anuleze licitația electronică, iar în caz că instituția ar avea totuși nevoie de un credit pentru alte plăți, ar fi necesar un vot nou în plenul CJ și o altă procedură de licitație.

 

Daniel VINCA