Idei de afaceri: cultura de năut

22/05/2019

Plantă alimentară și medicinală cultivată și în țara noastră

*Sursă excelentă de fibre, proteine, vitamine și minerale


Năutul este o plantă alimentară și medicinală cultivată și în țara noastră. În scop fitoterapeutic se utilizează semințele, adică boabele. Năutul este o sursă excelentă de fibre, vitamine B6 și B9, vitamina A, acid folic, mangan, proteine și minerale precum: fier, fosfor, potasiu, clor, sodiu, siliciu, calciu, magneziu, cupru și zinc. Planta mai conține proteine (24%), lipide, glucide, substanțe azotate, amidon.

Cu o textură crocantă și un gust asemănător nucilor, năutul se utilizează în gastronomie pentru prepararea diverselor rețete culinare. Se consumă atât păstăile tinere, verzi, preparate în supe sau mâncăruri, cât și boabele, care se pot consuma, prăjite și măcinate, chiar ca înlocuitor de cafea. Un bun înlocuitor pentru carne

Fiind asemănător cu soia, năutul se poate folosi în prepararea chiftelelor, sarmalelor sau pilafurilor, fiind un foarte bun înlocuitor pentru carne, unul mai gustos decât soia. Cele mai cunoscute preparate culinare pe bază de năut sunt cele arabe: humus sau falafel (piure de năut prăjit). În diferite colțuri ale lumii, făina de năut se folosește pentru produse de panificație. În Italia, se obțin din ea așa-numitele panelli, la Marsilia -panisse, în India-Besan Puda, în timp ce în Iran și Afganistan făina de năut este folosită la prepararea biscuiților.

*Contribuie la prevenirea bolilor de inimă

Năutul, bogat în antioxidanți concentrați mai ales în învelișul exterior, poate contribui semnificativ în prevenirea bolilor de inimă. Consumul de năut reduce nivelul colesterolului negativ din sânge și al trigliceridelor, prevenind astfel și afecțiunile cardiovasculare. Conținutul în fitonutrienți are rol antioxidant, ajutând și la stabilizarea glicemiei sangvine prin împiedicarea acumulării de zahar în sânge, făcând din năut un aliment foarte util persoanelor care suferă de diabet sau de hipoglicemie.

Fibrele și proteinele din compoziția năutului stabilizează digestia și pot fi de ajutor în curele de slăbire. Fibrele insolubile din structura năutului sunt extrem de benefice pentru combaterea constipației și pentru controlul poftei de mâncare, producând rapid senzația de saturație. Aceste fibre nu sunt absorbite în intestine. Se umflă în prezența apei și curăță intestinele. Fiind bogat în fibre, năutul ajută la scăderea riscului de cancer al colonului. Năutul este indicat în infecții ale căilor urinare și litiază urinară.

*Recomandat pentru cei cu tulburări de somn

Năutul este bun de consumat în astenia fizică și psihică, și în convalescență, sub formă de infuzie, decoct, fiind un aliment nutritiv și diuretic. Datorită conținutului în triptofan și a vitaminei B6, care este importantă pentru producția de serotonină, poate fi util celor cu tulburări de somn.

Năutul este benefic femeilor însărcinate și celor care vor să devină mămici. Fierul din boabele de năut produce energie, iar magneziul sporește cantitatea de enzime, care produc antioxidanți ce încetinesc procesul de îmbătrânire.

Năutul este recomandat pentru tratarea răcelilor, a faringitelor și a nevralgiilor și sub formă de gargară sau cataplasme.

Cercetătorii indieni susțin că năutul ar putea sta la baza unui tratament pentru milioanele de bolnavi de vitiligo din întreaga lume. Studiul a relevat că aplicarea unui unguent cu năut pe zonele depigmentate poate trata eficient boala, ajutând la repigmentarea pielii și controlând eficient extinderea bolii.

Tina CONDREA-ZĂPODEANU

Lasa un comentariu