*Licitaţii online pentru achiziţiile publice
2013 a fost singurul an în care s-au mai primit proiecte pentru accesarea fondurilor europene alocate agriculturii şi dezvoltării rurale. Dar pentru o singură linie de finanţare, cea destinată fermelor familiale. Din anii din urmă sunt foarte multe proiecte care urmează să fie implementate. Indiferent de stadiul lor, pentru toate, finanţările se fac numai până la 31 decembrie 2015. În acest contex, neapărat trebuie accelerat procesul de absorţie a fondurilor europene. Iar asta nu se poate realiza decât prin implementarea mai rapidă a proiectelor aflate în derulare. Este motivul pentru care Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit a pus la dispoziția beneficiarilor de fonduri europene, pe pagina de internet a instituției, o secțiune specială în care se pot publica on-line invitațiile de participare și anunțurile de atribuire pentru licitațiile organizate în cadrul proiectelor finanțate prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală.
*Beneficiarii privaţi au două opţiuni
Secțiunea „Achiziții beneficiari privați PNDR” oferă informații și documentele necesare pentru achizițiile de servicii, bunuri sau lucrări realizate de către beneficiarii privați ai fondurilor europene nerambursabile acordate prin PNDR.
Beneficiarii privați au în faţă două posibilităţi: pot opta fie pentru desfășurarea achizițiilor prin publicarea documentelor specifice pe pagina de internet a APDRP, fie pentru aplicarea legislației naționale în domeniul achizițiilor publice prin SEAP.
Condiţiile impuse pentru cei care apelează la achiziţiile online ni le spune Viorel Ilisei, directorul Oficiului Judeţean de Plăţi pentru Dezvolare Rurală şi Pescuit Neamţ: „Fondurile nerambursabile se acordă beneficiarilor privați care încheie contracte de achiziţie de lucrări, bunuri sau servicii, doar dacă obiectul contractului de achiziţii corespunde cu parametrii de performanță și productivitate prevăzuţi în documentaţia tehnică și financiară a proiectului. De asemenea, sunt o serie de condiții foarte clar menționate, inclusiv pe pagina noastră de internet în secțiunea nou creată, care au rolul de a asigura, egalitatea de șanse, dar și transparența necesară și firească unui proces de achiziții derulat cu fonduri europene.”
Pentru a derula în mod corect procedura de achiziție privată, beneficiarii PNDR vor descărca, gratuit, de pe pagina de internet a APDRP, Invitația de participare, pe care o vor completa electronic, după care o vor tipări, semna și fotocopia în format electronic .
Invitația completată electronic și cea semnată, împreună cu Dosarul cererii de oferte, scanat în format .pdf, vor fi copiate pe un CD, care va fi depus, atât în format electronic, cât și tipărit, la Oficiul Judeţean de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit Neamţ.
După verificare și avizare, experții Oficiului județean vor publica pe www.apdrp.ro, în secțiunea nou creată a APDRP invitația de participare și dosarul cererii de oferte. Termenul limită de depunere a ofertelor este de minimum 10 zile lucrătoare de la publicarea pe site, iar termenul de verificare și avizare este de maxim 5 zile lucrătoare.
*Pragurile valorice, respectate cu stricteţe
După ce a selectat oferta cu prețul cel mai scăzut, beneficiarul va completa Anunțul de adjudecare , după care va depune la Oficiul Judeţean de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit Neamţ , atât în format electronic pe CD, cât și tipărit, Anunțul de adjudecare, împreună cu Raportul de selecție și Contractul.
Beneficiarii privați trebuie să respecte cerințele APDRP stabilite prin „Instrucțiunile privind achizițiile publice pentru beneficiarii PNDR și vor aplica procedurile de licitație prin cerere de ofertă, licitație deschisă, în funcție de pragurile valorice impuse de legislația națională.
Contractele mai mari de 15.000 euro (fără TVA), trebuie adjudecate prin procedura de selecție de oferte, cu condiția publicării pe site-ul APDRP a invitației de participare și a dosarului cererii de oferte și a primirii de către beneficiarul privat a cel puțin 3 oferte conforme din punct de vedere tehnic și financiar.
Contractele mai mici de 15.000 euro ( fără TVA), pot fi adjudecate folosind procedura cu o singură ofertă sau, dacă beneficiarul dorește să asigure o transparență mai mare, poate aplica procedura de selecție de oferte, menționată mai sus.
Beneficiarii nu au voie să divizeze achizițiile de același tip a căror valoare depășește 15.000 euro fără TVA în contracte mai mici, pentru a evita procedura de selecție de oferte.
Tina CONDREA