FABRICA DE AVIOANE DIN ONICENI ÎN ATERIZARE FORȚATĂ

281bg.2*”Nu mai știu când am făcut ultimul avion!”, spune patronul

O afacere nu demult profitabilă, fabricarea de avioane ușoare la Oniceni, satul Valea Enei, s-a prăbușit după ce principalul colaborator din Germania a fost accidentat mortal.

Atelierul firmei Aer-Tech Impex SRL , unde se asamblau avioane pentru export, a fost inițial, un grajd. Vasile Procopie, originar din comună, a văzut în fosta clădire ceapistă locul ideal pentru o afacere mai puțin obișnuită: fabrică de avioane.

Pentru el, însă, activitatea n-a fost deloc neobișnuită: Vasile Procopie a urmat Liceul de Aviație și Școala Tehnică de Aviație din Bacău, apoi facultatea. A lucrat la Uzina de Reparat Avioane din Bacău. După 1990, a plecat în Germania, unde, timp de șase ani, s-a specializat în fabrici de avioane. Odată întors acasă, și-a continuat pasiunea pe care a transformat dintr-o afacere de familie, într-una mai largă: ”Așteptăm comenzi din Germania. Dacă vin aceste comenzi, ar fi bine, că ne-am mai salva”.

Din 12 angajați, toți din sat, Aer-Tech a rămas doar cu familia. Depozitul de asamblare este plin de piese, de aripi, de alice: ”Ce să fac eu cu el, că nu poți vinde piese de avion la negru! Poate se rezolvă ceva în Germania și primim vreo comandă”, a spus, pentru Ziarul Ceahlăul, Vasile Procopie.

La Oniceni s-au fabricat aparate de zbor după prototipurile patronului:  avioane utilitare pentru agricultură, precum și avioane-școală pentru cei care iau cursuri de zbor.Un exemplu, un aparat de zbor  Wild Thing cu o autonomie de zbor de peste 5 ore și 4.000 de metri înălțime și cu  o viteză maximă de 180 – 200 de kilometri pe oră.

Din 2004 și pînă în 2014 s-au produs peste 110 avioane, cel mai scump dintre ele, 50.000 de euro.

”Nici nu mai știu când am făcut ultimul avion!”, a spus inginerul.

Mariana OLTEAN TUDOSE