În acest cadru, cred că cele mai mari provocări la adresa acestui construct simbolic, politic și economic sunt terorismul și populismul. Cum la prima dintre ele m-am raportat deja în acest colț de pagină, în contextul atacului la adresa redacției publicației franceze „Charlie Hebdo”, mi se pare necesar să o am în atenție, acum, pe cea de a doua. Populismul este, în mod indubitabil, o invenție ideologică europeană, cu forme primare ce s-au manifestat, pentru prima dată, în secolul 19. Populismul de astăzi sau, după cum mai este numit de politologi, neopopulismul cunoaște, la rându-i, forme variate. Există, totuși, aș spune, câteva caracteristici esențiale pentru orice tip de populism, așa cum ar fi transdoctrinarismul, structura ideologică de tip cameleonic, justificarea politicilor prin apel la legitimitatea populară. Astăzi, în Europa, populismul nu mai reprezintă doar o provocare la adresa democrațiilor identificabile la nivel național, ci și una, cu mult mai periculoasă, la adresa Uniunii Europene însăși. Două cazuri recente, cel al Ungariei și cel al Greciei, demonstrează acest lucru. Și guvernarea cvasi-fascistă a lui Orban, și proaspăta guvernare de extremă-stânga a lui Alexis Tsipras își anunță „prietenia” existentă nu în interiorul UE, ci în afara acesteia, și nu este vorba, în ambele situații, decât despre Rusia lui Putin, un stat nedemocratic și care are tot interesul să destabilizeze Europa. Deși vorbim, pe de o parte, despre o guvernare ce se apropie de dreapta extremă, în cazul Ungariei, și de una asumat comunistă, în cel al Greciei, tiparul populist este același: în numele „poporului” și, până la un punct, în baza legitimității votului acestuia, cei doi lideri se pliază, cameleonic, încât să speculeze punctele slabe ale politicii europene în propriul interes. În asemenea condiții, lucrul cel mai periculos devine crearea de precedente care să exceadă regulile deja funcționale la nivelul construcției europene. În ce măsură politicienii de la Bruxelles vor reuși să facă față unor asemenea provocări, rămâne, desigur, de văzut, mai cu seamă în condițiile în care ei vor trebui să răspundă prin raportare la valorile democratice unor politici nedemocratice.
Prof.univ.dr. Daniel Șandru