Emulsie cu lăptişor de matcă expirată de 9 luni şi lac de unghii cu termen de valabilitate depăşit din ianuarie 2015 sunt doar câteva dintre grozăviile constatate de comisarii pentru protecţia consumatorilor din Neamţ în cadrul ultimei acţiuni de verificare a respectării prevederilor legale la comercializarea produselor cosmetice. Lăptişorul de Matcă este cunoscut sub denumirea de “elixir al tinereţii” şi are proprietăţi regenerante incontestabile, însă produsul expirat poate genera grave probleme de sănătate.
Abateri de la prevederile legale au fost depistate la aproape 80% dintre agenţii economici controlaţi.
* Abateri de la prevederile legale privind promoţiile
Pe lângă depistarea de produse expirate, principalele abateri constatate de comisarii nemţeni dar şi de colegii acestora din ţară (fiind o acţiune tematică derulată pe întreg teritoriul României) sunt lipsa informaţiilor obligatorii care trebuie înscrise pe eticheta produselor cosmetice, respectiv denumirea şi adresa producătorului sau importatorului, lipsa înscrierii gramajului sau volumului ori modul de utilizare, lipsa simbolului PAO (perioada/durata de utilizare după deschidere pentru care produsul este sigur şi poate fi folosit fără a avea efecte nocive asupra consumatorului), precum şi depistarea de produse de pe a căror etichetă lipsea traducerea în limba română sau era incorectă şi/sau incompletă. S-au remaracat şi abateri de la prevederile legale privind promoţiile, respectiv lipsa informării consumatorilor asupra perioadei de desfăşurare a promoţiei sau a faptului că oferta specială se referea la stocul de bunuri disponibil, abateri privind afişarea preţurilor şi neafişarea plachetei TELEFONUL CONSUMATORILOR – 021 9551.
* Produsele originale nu se vând în afara lanţurilor de distribuţie cum ar fi tarabele sau persoane fizice “cu sacoşa”
Comisarii pentru protecţia consumatorilor din Neamţ îi sfătuiesc pe cumpărătorii care achiziţionează produse cosmetice să ţină cont de o serie de sfaturi. Să achiziţioneze cosmetice numai din magazine şi/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanţă fiscală), de care vor avea neaparat nevoie în caz de reclamaţie; în plus, trebuie ştiut că produsele originale nu se vând în afara lanţurilor de distribuţie cum ar fi tarabele sau persoane fizice “cu sacoşa”.
„Clienţii trebuie să fie atenţi la preţuri, deoarece preţurile mici propuse sunt dubioase şi provin cu siguranţă din filiere paralele. Să verifice dacă integritatea şi calitatea ambalajului corespunde valorii produsului, pentru că sunt şanse mari ca un produs zis “de lux”, ambalat în pungă de plastic sau într-o cutie banală, să fie de fapt o contrafacere. Clientul trebuie să examineze cu atenţie eticheta, pentru că o calitate proasăa a tipăririi poate ascunde o contrafacere. Clientul să ştie că unii producători şi importatori “de marcă” au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu etichetă – hologramă, pentru securizarea lor şi pentru protejarea mărcii. De asemenea, să stie că pe orice produs cosmetic trebuie să fie inscripţionat numele sau denumirea producătorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piaţă, ori al importatorului de produse din afara UE. Majoritatea produselor trebuie să aibă inscripţionată data de minimă durabilitate precedată de expresia ” A se folosi preferabil înainte de”, urmată de dată sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se află inscripţionată această dată, exprimata fie prin lună şi an, fie prin zi, lună şi an şi cu cifre arabe. Trebuie ştiut că anumite produse precum cremele nu au dată de minimă durabilitate, ci au inscriptionat un simbol (PAO) constând într-o cutie întredeschisă, pe sau lângă care este menţionată perioada după deschidere în care produsul poate fi folosit în siguranţă, în luni de zile (6, 12, 24 luni de exemplu). Comerciantul trebuie să citească atent conţinutul etichetei şi să ţină cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare de sănătate.
Geanina NICORESCU