* 17 elevi și trei profesori au făcut practică la șase firme din domeniul tipografiei * Finanțarea a fost asigurată printr-un proiect Erasmus+ „Competențe de grafică IT – o șansă pentru viitor“
17 elevi de la Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri“ Săbăoani au mers în Granada – Spania, în perioada 18.04.2016 – 06.05.2016, în primul flux din cadrul proiectului Erasmus+ „Competențe de grafică IT – o șansă pentru viitor“ (proiect nr. 2015‐1‐RO01‐KA102‐014270). Elevii au fost însoțiți de profesoara Lilioara Cojan, managerul proiectului, și alți doi membri din echipă – profesoara Ioana Ciobanu și directoarea prof. Liliana Gligor, în calitate de monitor.
Proiectul a fost declarat eligibil de Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale, ca agenție de implementare pentru programul comunitar Erasmus+, iar bugetul eligibil are valoarea de 89.678 Euro. Acest proiect răspunde nevoii Liceului Teoretic «Vasile Alecsandri» Săbăoani de a crește calitatea educației inițiale a elevilor de la clasele de matematică-informatică și nevoii instituției de deschidere europeană și de contact cu firme de pe piața muncii europene în domeniul informatic.
În cadrul proiectului, cei 17 elevi au mers în Spania pentru a face practică la șase firme de primire din domeniu și au dobândit experiență, efectuând fiecare câte 90 de ore de practică, lucrând câte șase ore pe zi timp de trei săptămâni. În cadrul stagiilor de pregătire practică, elevii au învățat să creeze elemente pentru tipar care fac parte din portofoliul de identitate vizuală al unei instituții, iar la final competențele lor vor fi înscrise în Europass Mobility. De asemenea, timp de trei săptămâni, participanții au beneficiat și de un program cultural bogat, vizitând orașele Granada, Cordoba, Sevilla și Salobrena – o stațiune de la malul Mării Mediterane.
Participanții la acest proiect sunt elevii din clasele a IX-a și a X-a, an școlar 2015-2016, de la profilul matematică-informatică, cărora le-au fost predate noțiuni despre utilizarea programelor pentru calculator Windows, Word, Excel, Power Point, Internet ș.a. Elevii vor obține, la terminarea liceului, „Atestat de certificare a competențelor profesionale în informatică“.
Impresii de la participanți
Participanții la această atractivă acțiune au impresii bogate. „În câteva cuvinte cuprinzătoare pot spune că ceea ce ne-a dominat de la început, persistând în continuare neobosit, a fost sentimentul de lipsă de familiarizare, dar și plăcerea de a fi surprins permanent de împrejurimi. Ele ne delectau prin construcții cu o prestigioasă și elegantă vechime. Ele se evidențiau prin frumusețea stilului arhitectural în concordanță cu străzile drăguț pavate. Vechimea așezărilor denotă importanța admirabilă acordată de locuitori culturii patriei, vie și cuceritoare în tot orașul prin farmecul ei, moștenită fiind din adâncurile istoriei și rămasă neștirbită de timp“, a relatat Gabriel P. Diac.
„Ne simțeam oarecum risipiți sufletește plimbându-ne doar printre oameni care vorbeau o limbă pe cât de comună și obișnuită lor, pe atât de bulversantă și inaccesibilă nouă, cu tot prisosul de atenție cu care încercaserăm să o învățăm cât mai bine. Sentimentul de surprindere ne-a cucerit de asemenea și prin obiceiuri și stil de viață“, a spus Daniel-Alin Vasile.
„Spania este patria unor oameni deosebiți și foarte drăguți. Ei nu poartă ostilități de nicio natură, indiferent de multitudinea de culturi (vizibil și lesne de diferențiat prin conduita pe care o afișează fiecare cetățean). Poți recunoaște printre ei turci, arabi, chinezi ori marocani“, este de părere Georgiana Giurgică.
„Raportându-ne la principalul obiectiv urmărit de proiect, acela de formare profesională, putem spune că a decurs foarte bine, lucru dovedit de faptul că patronii firmelor la care am fost repartizați fiecare în parte păreau foarte mulțumiți de noi. Cât privește impresia noastră, noi suntem fericiți de ce-am putut învăța“, spune Paula-Otilia Ciobancă.
„În afara celor dictate de program, am avut șansa, în funcție de posibilitățile noastre de mici începători, să ajutăm la lucrul care consta în comenzile primite din partea clienților. Nu am fost doar martori la prelucrarea produselor. Ne-a fascinat aparatura care se utiliza în atelierele companiilor. Ea se compunea din diverse aparate e de imprimare, de măsurare și secționare. În mare parte, companiile se ocupau cu imprimarea grafică la scară largă (postere și poze în formate mari, felicitări, invitații, cărți de vizită etc.). Noi am putut, sub supravegherea personalului, să realizăm editarea unor imagini în programe pe calculator, precum Adobe Photoshop, să pregătim invitații sau felicitări, să împachetăm produsele, să secționăm în siguranță după o măsură postere și multe alte lucruri ușoare cerute de tutorii de practică. Mulți ne-am apropiat prietenește de binevoitorii oameni cu care interacționam în timpul practicii, iar asta ne-a îngreunat momentele de sfârșit ale șederii în Spania“, a explicat Gabriel D. Diac.
La finalul proiectului, adică la data de 30.09.2016, pe lângă cunoștințele atestate, vor rezulta: un curs opțional de „Grafică IT pentru print“, materiale didactice, un portofoliu de identitate vizuală pentru print al liceului, 34 de portofolii de evaluare a participanților, o revistă a liceului, șase portofolii de identitate vizuală cu elemente de print ale firmelor de stagiu, un blog al proiectului, 34 de articole pe blogul proiectului, un site al proiectului, două galerii foto și un panou al proiectului. (Z.C.)