Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) şi federaţiile sindicale din învăţământul preuniversitar, au semnat, săptămâna trecută, un acord prin care au agreat o serie de măsuri şi direcţii de acţiune comune. Una dintre cele mai importante este cea care le face dreptate educatorilor şi învăţătorilor obligaţi de Ecaterina Andronescu, prin ordonanţă de urgenţă, să facă facultate în următorii şase ani pentru a mai putea prinde catedră în învăţământ.
„Acordul rezolvă problema într-un mod foarte simplu. Acesta prevede că în sesiunea parlamentară în curs se va susţine menţinerea, în Legea nr. 1/2011, a funcţiilor didactice de educator şi învăţător, pentru cei care se află în prezent în sistem, fără alte condiţionalităţi”, ceea ce însemnă că educatoarele şi învăţătoarele nu vor mai obligate să facă studii superioare pentru a putea rămâne în sistem”, ne-a declarat liderul de sindicat al unei unităţi de învăţământ din Piatra Neamţ.
În Neamţ ar fi fost nevoiţi să scoată din buzunar minim de 2500 de lei pe an pentru taxele de facultate 750 de educatoare şi 539 de învăţători din cei 1.151 din sistem, care au studii medii.
„Prevederile art. 247 din Legea nr. 1, intrată în vigoare în luna februarie 2011, scoteau în afara legii funcţiile didactice de educatoare şi învăţătoare. Astfel, se anula o tradiţie de un secol a învăţământului românesc, fiind unanim recunoscut faptul că şcoala normală şi, mai târziu, liceul pedagogic au format dascăli de mare valoare, o categorie profesională deosebit de importantă în comunitate. Ca urmare a art. 247 din legea mai sus menţionată, 39.730 de învăţătoare şi educatoare nu se mai regăseau între funcţiile didactice prevăzute de lege şi, mai mult, prin aplicarea ad litteram a prevederilor în vigoare, acestea se aflau în situaţia de a nu mai putea fi menţinute în sistem”, se arată în comunicatul MEN remis la finalul întâlnirii cu sindicatele.
Confuzia creată între noţiunile de competenţe profesionale dobândite formal, informal sau nonformal şi studiile de specialitate, specifice învăţământului superior au condus la ordonanţa aberantă care „limpezea” lucrurile dându-le universităţilor din ţară o masă mare de studenţi din rândurile celor deja angajaţi în sistem.
O altă îndreptare a fost adusă prin modificarea unui ordin al ministrului Petru Funeriu, care aproba Metodologia privind recunoaşterea şi echivalarea competenţelor profesionale dobândite formal, nonformal sau informal de către cadrele didactice, prin aplicarea căruia s-ar fi ajuns la concedierea a 16.656 de oameni de la catedră, pentru că aceştia nu ar mai fi îndeplinit condiţiile prevăzute de lege pentru ocuparea posturilor. Mai jenant este faptul că tocmai ministrul care a făcut din expresia „Nu se schimbă regulile în timpul jocului!” un lait-motiv al sistemului de educaţie, a creat această situaţie chiar la mijlocul anului şcolar, aşa încât aplicarea imediată a ordinului său ar fi lăsat sute de mii de copii fără dascăli la clasă.