După anunțul de prelungire a valabilității pașapoartelor, nemțenii stau în stand-by

Imagine generica prezentind un pasaport romanesc pe harta Europei. Noile reglementari privind regimul frontierei au intrat in vigoare duminica, 29 ianuarie 2006, astfel ca pasapoartele romanilor care au stat in strainatate mai mult de 90 de zile nu mai sunt retinute la intrarea in tara, iar actele de calatorie ridicate de autoritati din acest motiv urmeaza a fi returnate titularilor.

Au trecut vremurile când doritorii de documente de călătorie din Neamț făceau cozi în fața ghișeelor de la Pașapoarte, iar așa zisa “pace” relativă este realizată din considerente financiare, dacă ar fi să ne luăm după promisiunile guvernanților, care vor să mărească valabilitatea pașapoartelor. Față de aceeași perioadă a lui 2017, în luna ianuarie a acestui an, la Serviciul de Pașapoarte din Piatra Neamț s-a înregistrat o creștere cu 50% a numărului de cereri depuse pentru obținerea unui nou pașaport. La polul opus, după anunțul de mărire a valabilității documentului de călătorie, situația s-a schimbat, iar luna trecută, la aceeași instituție, în comparație cu luna februarie a anului trecut s-a constatat o mărire de doar 4,27%.
“Urmează a se modifca durata de valabilitate a pașaportului simplu electronic, respectiv de la 5 la 10 ani pentru persoanele cu vârsta de peste 25 de ani, pentru tinerii cu vârsta între 12 şi 25 de ani, paşaportul simplu electronic se va putea folosi 5 ani, iar pentru cei cu vârsta de până în 12 ani , paşaportul simplu electronic va fi valabil 3 ani. Un alt aspect care trebuie precizat ar fi că pentru a elimina cozile interminabile pe timp de vară și nu doar, autoritățile au pus la punct un sistem de atenționare a deținătorilor de pașapoarte, care vor fi informați în timp util că li se expiră documentul de călătorie și că trebuie să se prezinte pentru un nou act valabil. Recomandăm tuturor deținătorilor de pașapoarte să-și verifice termenul de valabilitate al documentelor pentru a evita supraaglomerarea serviciului de sărbătorile pascale și în perioada de vară, atunci când revin în țară nemțenii plecați la muncă în străinătate”, ne-a declarat comisarul șef de poliție Constantin Roman, șeful Serviciului Public Comunitar pentru Eliberarea și Evidența Pașapoartelor Simple Neamț.
La nivel național, în cadrul demersurilor derulate în comun de Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcția Generală de Pașapoarte și Ministerul Afacerilor Externe, prin Departamentul Consular, pentru eficientizarea procesului de eliberare a pașapoartelor, începând cu data de 7 martie 2018, cu sprijinul Companiei Naționale Imprimeria Română, va deveni funcțional sistemul de notificare a cetățenilor români cu privire la faptul că urmează să le expire pașaportul. Astfel, deținătorii de pașapoarte, care au comunicat la depunerea ultimei cereri un număr de telefon valabil, vor primi un SMS prin care vor fi informați că le expiră pașaportul, cu una până la trei luni înainte.  Prin același mesaj, cetățenii vor fi încurajați să se programeze din timp pentru a evita timpii mari de așteptare din perioada de vară. Textul mesajului va fi: „Pașaportul dvs. va expira în curând. Pentru reînnoire, programați-vă online pe epasapoarte.ro (România) sau econsulat.ro (străinătate)“. Pentru SMS-urile transmise la nivel național, va figura ca semnatar D.G. Pașapoarte, iar în străinătate, Departamentul Consular. Mesajele vor fi trimise de la numărul scurt 1813, la eticheta de expeditor figurând termenul PAȘAPOARTE. De asemenea, în luna martie a.c., vor primi un SMS de notificare cetățenii cărora le-a expirat pașaportul în ultimele 6 luni.  Sistemul informatic a fost pus la dispoziție de integratorul proiectului Sistemul Informatic Integrat de Management al Documentelor de Călătorie – E-Pass, Compania Națională Imprimeria Națională, în urma unei proceduri de achiziție derulată prin SEAP. Printre demersurile inițiate de MAI și MAE pentru simplificarea procedurilor de obținere a pașaportului și de reducere a aglomerației de la structurile de pașapoarte, care se înregistrează mai ales vara, se numără interconectarea sistemelor informatice ale celor două ministere, măsuri pe linie legislativă (ex. proiectul de lege pentru creșterea valabilității pașapoartelor), de resurse umane (ex. încadrarea de personal din sursă externă pentru serviciile de pașapoarte) precum și organizarea unei campanii de conștientizare a cetățenilor cu privire la necesitatea de a-și face pașaport din timp pentru a evita aglomerația din perioada concediilor. Sloganul campaniei este ”Anul are 12 luni, nu aștepta vara! Documentele de călătorie pot fi făcute din timp.”
V. ANDRIEȘ